Köra med elektronisk parkeringbroms i

AnteNator
15 juli 2022 · 8 Inlägg

Gör det någon skada på en bil om man råkar köra några meter med en elektronisk parkeringbroms i P läge?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juli 2022 · 17 622 Inlägg

Det ska bilen klara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
16 juli 2022 · 2 246 Inlägg

Beror säkert på hur p-bromsen är konstruerad. Är det en elmotor som flyttar bromskolven, eller är det en separat mekanik med egna belägg osv mer likt en traditionell p-broms?
Sen spelar det säkert roll hurvida p-bromsen är på drivande hjul eller inte.
T ex en framhjulsdriven bil med p-broms på bakhjulen kan du istortsett köra hur långt som helst med p-bromsen i, men du kommer ju inte ha mycket till bakdäck kvar tongue Medans en bakhjulsdriven bil med p-broms bak kommer slita sönder det mesta innan den rör sig en meter.

torsen
16 juli 2022 · 7 305 Inlägg

Släpper inte den automatiska elektriska parkeringsbromsen automatiskt när man börjar köra?
Det gör den i alla fall på Citroen.

Mossan1
16 juli 2022 · 2 919 Inlägg

torsen skrev:
Släpper inte den automatiska elektriska parkeringsbromsen automatiskt när man börjar köra?
Det gör den i alla fall på Citroen.

Min Audi också.

I dom flesta fall är automatisk så stark att man inte missar den.
Gör man det, så är der ingen egentlig skillnad mellan auto och mekanisk även om auto är starkare.

Några hundra meter kvittar nog.
Några mil så blir det riktigt riktigt hett och saker tar skada.
Släpande hjul förstör däcken fort.

Brådhis * Voff voff *
16 juli 2022 · 10 323 Inlägg

Iaf på Volvo med automat krävs att man har bältet på för att handbromsen ska släppa automatiskt när man kör iväg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sollu
16 juli 2022 · 432 Inlägg

Lucif3r skrev:
Beror säkert på hur p-bromsen är konstruerad. Är det en elmotor som flyttar bromskolven, eller är det en separat mekanik med egna belägg osv mer likt en traditionell p-broms?
Sen spelar det säkert roll hurvida p-bromsen är på drivande hjul eller inte.
T ex en framhjulsdriven bil med p-broms på bakhjulen kan du istortsett köra hur långt som helst med p-bromsen i, men du kommer ju inte ha mycket till bakdäck kvar tongue Medans en bakhjulsdriven bil med p-broms bak kommer slita sönder det mesta innan den rör sig en meter.

Skojar du? Har volvo v60, 90, qashqai, Tucson  hemma. Gasar du släpper elhandbromsen  automatisk! Men man måste ha bälte i dig

Senast redigerat av sollu (16 juli 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2022 · 17 622 Inlägg

sollu skrev:

Lucif3r skrev:
Beror säkert på hur p-bromsen är konstruerad. Är det en elmotor som flyttar bromskolven, eller är det en separat mekanik med egna belägg osv mer likt en traditionell p-broms?
Sen spelar det säkert roll hurvida p-bromsen är på drivande hjul eller inte.
T ex en framhjulsdriven bil med p-broms på bakhjulen kan du istortsett köra hur långt som helst med p-bromsen i, men du kommer ju inte ha mycket till bakdäck kvar tongue Medans en bakhjulsdriven bil med p-broms bak kommer slita sönder det mesta innan den rör sig en meter.

Skojar du? Har volvo v60, 90, qashqai, Tucson  hemma. Gasar du släpper elhandbromsen  automatisk! Men man måste ha bälte i dig

Säkert en inställningsfråga. Körde nya Sorento häromdagen och den vägrade lägga i Drive om jag inte tog på mig bältet först. Sen kunde jag ta av mig det igen, skulle backa in på en parkering.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AnteNator
17 juli 2022 · 8 Inlägg

Det började pipa och kom ut en varning text att ta väck parkeringbromsen. Så den släpper inte automatisk.

torsen
17 juli 2022 · 7 305 Inlägg

Vad är det för bil?

Robban_F Avstängd
17 juli 2022 · 301 Inlägg

Det är så synd att det enbart finns elektroniska handbromsar idag.
Förr hade man kul gasande på en stor öde parkeringsplats och drog ett drag i handbromsen så man sladdade snyggt in i mellan konerna som var uppställda.

Hur fan ska man kunna göra det idag? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2022 · 17 622 Inlägg

Robban_F skrev:
Det är så synd att det enbart finns elektroniska handbromsar idag.
Förr hade man kul gasande på en stor öde parkeringsplats och drog ett drag i handbromsen så man sladdade snyggt in i mellan konerna som var uppställda.

Hur fan ska man kunna göra det idag? smile

Går utmärkt. Bara att dra i knappen och hålla den uppe så länge man behöver.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
17 juli 2022 · 7 310 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Robban_F skrev:
Det är så synd att det enbart finns elektroniska handbromsar idag.
Förr hade man kul gasande på en stor öde parkeringsplats och drog ett drag i handbromsen så man sladdade snyggt in i mellan konerna som var uppställda.

Hur fan ska man kunna göra det idag? smile

Går utmärkt. Bara att dra i knappen och hålla den uppe så länge man behöver.

INTE på Vag,, tro mig jag har testat sad

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
zzr94092
17 juli 2022 · 4 412 Inlägg

Inte volvo heller..

Lucif3r
18 juli 2022 · 2 246 Inlägg

Robban_F skrev:
Hur fan ska man kunna göra det idag? smile

Man monterar en extra hydraulisk handbroms wink

AnteNator
18 juli 2022 · 8 Inlägg

Är en Mercedes

granadadr
18 juli 2022 · 7 310 Inlägg

Lucif3r skrev:

Robban_F skrev:
Hur fan ska man kunna göra det idag? smile

Man monterar en extra hydraulisk handbroms wink

mmm å åker på ombes direkt vid besiktning sad  därför man har gammal hederlig rwd på vintern wink

Lucif3r
19 juli 2022 · 2 246 Inlägg

granadadr skrev:

Lucif3r skrev:

Robban_F skrev:
Hur fan ska man kunna göra det idag? smile

Man monterar en extra hydraulisk handbroms wink

mmm å åker på ombes direkt vid besiktning sad  därför man har gammal hederlig rwd på vintern wink

Du får inte ombes för hydraulisk handbroms, så länge hydrauliska handbromsen är ett helt eget system(dvs, cylinder, vätskebehållare, ledningar och ok) och orginal hand-/parkeringsbromsen är orörd och fungerande.

granadadr
21 juli 2022 · 7 310 Inlägg

är inte lika säker på det,, glöm ej helbilsgodkännandet wink

sollu
21 juli 2022 · 432 Inlägg

Hhhh provade idag att dra elhandbromsen medan jag kör bilen men handbromsen funkar ingenting om man dra handbromsen medan bilen går! Bilen gäller en i30 -20

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang