Motorknack bara vid tomgång och hög CO kia rio 3

kiatrio
9 juni · 4 Inlägg

Fick ta över en bil, en ägare och servad på kia, högmilad och mkt motorvägskörning.
Problemet är lite hög CO2500 och motorknackningar på tomgång (video nedan), annars går den bra
Den var överfylld med olja ca 20%, kanske har knackningarna blivit tydligare nu när olja är på rätt nivå
Inga felkoder, har inte hunnit uppfatta om den dricker vatten eller olja
Försöker sammanfatta så kort så möjligt men kommer ändå bli långt
Det är klart jag skulle vilja meka på en premiumbil istället men jag lär mig väldigt mkt

Just står jag inför att byta katt och/eller lambda för att besiktiga, eller vad tror ni? katt verkar gå på några tusen, byter hemma
Vet att motorknackningarna kan vara omfattande men är beredd på det, bara man visste exakt var det knackar...


ALLA TIPS ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMNA
Är det nåt självklart jag missat?

Kia rio 3 2013 Motor G4LA 1.2 L Kappa MPi I4

1a besiktning
CO 2500 0,5/0,2
CO 0,1/0,3
Lambda 0,98 (0,97-1,03)
HC 17/200

Efterkontroll (på annan kedja)
CO 2500 0,4/0,2
CO 0,1/0,3
Lambda 0,98 (0,97-1,03)
HC 62/200

Dvs sänkte CO ett steg och höjde HC, kan ju vara för att det var olika besiktningstationer

Gjort inför efterkontrollen
Ny olja+filter lidl 5w40 biltemafilter, dammsög luftfiltret
Biltema Bensin/E85-tillsats ("Rengör+optimerar") Dosering: Akut rengöring 200ml
Tankade tom tank cirka 8 liter etanol och resten 95E10 (full tank 43) (nästa besiktning bara etanol?)
Biltema motoroljestabilisator+ 1/3 burk keramisk oljetillsats (mest för att skydda mot knackningarna)
Körde 2-3h under några dagar, varvade ur och körde konstant i 3-4000varv på motorvägen under perioder
Inga konstigheter, inga misständningar, bra respons, stabil tomgång, lättstartad.
Tycker det är väldigt lite motorbroms men har ingen liknande bil att jämföra med

obd2 värden vid körning https://imgur.com/a/zNAvC5m

tomgång https://imgur.com/a/aZ2E0OU

tomgång över 2000 rpm https://imgur.com/a/rRE78Ky
(försökte hålla 2500rpm men håller man gaspedalen stilla stabiliseras den lägre, antar att det är så med gasbywire)

Motorknack
Lossar spolar en och en, tycker att en av dem låter annorlunda https://imgur.com/a/rUpGmQk  (röken kommer från lambda läs nedan om katalysator)
FIlmar över och under https://imgur.com/a/1dWK9TL
Knackningarna hörs bara på tomgång kall och varm motor, minnet sviker men tycker de minskar tydligt om man gasar vid tomgång, kanske bara dränks av motorljud.
Dock försvinner de helt när man kör och motorn är belastad. Vid motorbroms kan man höra det svagt och det hörs tydligt när man växlar eftersom det är tomgång.
När jag läser runt på nätet verkar det som knackningar brukar vara precis tvärtom, ökar vid belastning?!


Katalysator
Mätt med lasertermometer, ca 350 före katten och 290 efter, ska helst vara tvärtom som jag förstått.
Gått in med kamera och tittat på keramiken, den ser bra ut jämfört med bilder på nätet
Gjorde kompressionstest på katalysatorn via lambdasensorhålet, problemet är att man ska ha en mätare som visar 0-10 och det ska vara under 2 psi läste jag.
Dock går min biltema kompmätare från 0-300 och skalan är 50-300.
Mätarnålen stod helt still under testet.
(tror jag råkade skada lambdagängorna, varför är de så satans korta? Den ska sitta med 40 Nm med sitter nog för löst nu. Testade ha på lite kopparfett men ska nog ha på en kopparbricka, den som sitter är rostig. Lärde mig att man absolut inte ska ha avgaspasta då det förgiftar katten
Ska spruta med såpvatten och se om det bubblar med kall motor)

Lite felsökning som kan uteslutas (?)
Kompressionstest 170 psi på alla fyra med alla stift ur (glömde hålla full gas)
obd2 visar 89grader kylarvatten men kan inte visa oljetryck.
Mätte snabbt injektorer, alla kablar hade samma resistans och även alla injektorer
Samma kablar till injektorerna hade samma spänning med tändning på. (Verkar som den har portinsprutning, felar mindre?)
Mätte tändkablar och spolar, de hade ökande resistans till längden (Tändkablar och spolar sitter ihop så man kan inte göra coil swap)
Ska kika på lmm och spruta lite startgas för att kolla tjuvluft
Trodde först stiften var extremt slitna men jag är ganska säker på att det är iridiumstift, kanske byter ändå

Vad är era spontana tankar? Alla kommentarer är välkomna!

edit: läste lite och som jag förstår det kan motorknackningar höras vid tomgång men sedan när man kör blir oljetrycket högre och de försvinner då

Senast redigerat av kiatrio (10 juni )

jaka54
9 juni · 5 893 Inlägg

Oj! Det var mycket text!
Jag skulle kolla felkoder hos en bilmekaniker som har proffs grejer!

kiatrio
9 juni · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Oj! Det var mycket text!
Jag skulle kolla felkoder hos en bilmekaniker som har proffs grejer!

Haha tack, ja detta var en basic elm327, skulle kunna låna en vgate.
Skulle kunna tänka mig köpa nåt dyrare, drar mig för att gå till verkstad speciellt för den här bilen

Men kan det finnas felkoder när inte elm327-obddongel eller instrumentbrädan visar nåt?
Kanske undersöka livedata, synd att den inte verkar vis fuel control closedloop men är  väl ok trimvärden
Inte heller besiktningen hittade koder.

(kom på att min dongel är rätt gammal så är nog dags att köpa en uppdaterad)

Senast redigerat av kiatrio (9 juni )

Slash Saabifierad
10 juni · 2 027 Inlägg

Högt CO-värde tyder på att motorn går fett (för mycket bränsle/för lite luft).
Om det var fel på katalysatorn borde HC-värdet vara högre och om det var fel på Lambdasonden bör lambdavärdet vara felaktigt.

Du har dammsugit luftfiltret men det kan fortfarande finnas partiklar som satt igen filtret som inte går att få bort med dammsugare så ett nytt filter vore kanske bra.
Sitter det ett kon-/sportluftfilter utan något skydd runt suger motorn i sig varmluft och luftmängden kan därför påverkas.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
kiatrio
10 juni · 4 Inlägg

Slash skrev:
Högt CO-värde tyder på att motorn går fett (för mycket bränsle/för lite luft).
Om det var fel på katalysatorn borde HC-värdet vara högre och om det var fel på Lambdasonden bör lambdavärdet vara felaktigt.

Du har dammsugit luftfiltret men det kan fortfarande finnas partiklar som satt igen filtret som inte går att få bort med dammsugare så ett nytt filter vore kanske bra.
Sitter det ett kon-/sportluftfilter utan något skydd runt suger motorn i sig varmluft och luftmängden kan därför påverkas.

Tack!
Jo funderar just nu om jag ska byta katt eller bara göra större service inför besiktningen.
(Jag har tidigare varit med om en omfattande felsökning som löstes med nytt luftfilter, det gamla såg bra ut)

Som luftfilter, stift, kanske ny oljafilter igen,

Bara några liter etanol i tanken nästa gång? och nästan lite sugen på att besiktiga utan luftfilter
Vet att det är fusk men tycker det är synd att skrota bilen

edit: nej inga sportfilter, hela bilen ser ut att vara enligt fabrik

Senast redigerat av kiatrio (10 juni )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang