torsen skrev:
Med batteriet fulladdat, kolla om det gnistrar lite när du nuddar minuspolen med den lossade kabeln.Gnistrar det lite så har du en strömförbrukare som suger ur batteriet.
Börja med att kolla alla "mindre" strömförbrukare såsom belysning i handskfack, bagageutrymme, fotbelysning etc.
Fortsätt med rycka säkring för säkring, medans du har multimeter inställd på mikroampére ansluten mellan batteriets minuspol och den lossade kabeln.
Har du draganordning på bilen kan det vara "strömledande gegga" i eluttaget - inte ovanligt.
Om batteriet är urladdat = nere på närmare 5 volt, och du inte har tillgång till analog batteriladdare, men möjlighet till startkabelhjälp, så "kabla" igång motorn och låt bilens eget laddningssystem ladda batteriet.
Bilens laddningregulator ser till att batteriet laddas optimalt = maximalt utan att skada batteriet
Ett normalt fulladdat batteri - 12.7 volt - tappar, om det inte är anslutet, 0.02 volt på en vecka.
Ett anslutet batteri kan tappa 0,2 volt per vecka.
Enligt mina egna mätningar.