Alla typer av lyft-don har ju sina för- och nackdelar. Domkraft och pallbockar är billigt och smidigt, men ofta begränsad lyfthöjd och "dubbelt jobb" om man ska lyfta alla 4 hjul.. Men fortfarande ett "Måste" i garaget/arbetsplatsen även om man har annan typ av lyft.
Quickjack är mobil, lyfter alla 4 hjul samtidigt, inbyggda "pallbockar"(dvs, spärrar), men rätt dyr för vad det är.
Saxlyft tar lite plats, finns i olika höjder, kräver prompt inte högt i tak, men begränsar ofta åtkomsten under bilen.
2-pelar lyft är förhållandevis billigt, lyfter högt, begränsar inte åtkomsten under bilen märkvärt, men kräver i regel rejält högt i tak(speciellt dom med topp-monterade slang/wirar mellan stolparna), och tar stor plats.
4-pelar lyft kräver inga lyftpunkter, hindrar inte åtkomst från sidorna eller under märkvärt, men kostar flis och behöver (i regel) extra tillbehör för att lyfta hjulen/axlarna, och tar ännu mer plats än 2-pelare.
edit: glömde ju 1-pelar lyft... Jag ser inga fördelar med en sådan
Den förhindrar ju i princip all åtkomst under bilen
Sen finns det ju alternativa metoder att jobba under bilen utan att lyfta den, t ex smörjgrop och/eller smörjbrygga.
Hade jag möjligheten skulle iaf jag satsa på 2-pelarlyft. Det känns som den bästa all-round lösningen... Men än så länge så får domkraft och pallbockar duga.