Trycksatt kärl är enklaste.
Tar luft från ett däck trots atr jag har kompressor. Riskfritt med endast 2.5 Bar tillgängligt.
Kopplingar är svårare än bromsar att lufta enl min erfarenhet.
Trycka in gebom nippeln med spruta är också möjligt, men JAG tycker det är omständigare och kladdigare.
Jag gör dock så på MC/ATV/Snöskoter som är "omöjliga" på traditionellt sätt och på sådana kan jag inte trycksätta kärlet.
För liten vätskemängd, dessutom.
Metodvalet är person och vad-man-har-till-hands-beroende.
Funkar lika bra båda.
Edit:
Du beskriver "pumpa-pedalen-metoden" fel.
1. Pumpa 3-4ggr OCH HÅLL NER och KVAR pedalen.
(Vid bromsluftande följer man med NER med pedalen när mottrycket försvinner. Aldrig upp.)
2. Öppna nippeln tills det inte kommer mer. Om broms helst innan bromspedalen går i botten. (Kopplingspedal ska alltid i botten)
3. Stäng nippeln INNAN pedalen släpps upp och börja om med 1.
Medhjälpare krävs.
Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti 2022)