5 september 2022
Trådstartare
Jag vill ha en gammal japansk pickup som projekt om något år, nånting att riktigt plocka isär i småbitar och serva, svetsa, göra om tills den ser ny ut helt enkelt. Så jag har börjat forska och söka info om de olika modellerna som finns.
Mitt klara huvudval vore en Toyota Hilux, helst en 4x4 modell och dieselmotor, 82-90 nån gång. Nyare än så går bort p.g.a. finska utsläppslagar börjar bli hårdare där mellan 91/92. Men hiluxar är dyra just nu, dom har väl alltid varit dyra men begagnat marknaden känns överhettad just nu. I 2019 kunde man köpa en helt körbar hilux för 1000€ men nu får man bara en rosthög för de pengarna.
Sen finns det ju mer än Hilux.. Det finns Datsun som sen blev Nissan, deras King Cab är väl vanligast men en Datsun 620 har jag sett som ser riktigt bra ut. Mitsubishi har väl L200 serien tror jag. Men jag vet väldigt lite om dessa. De flesta 70 tals modeller är väl inte 4x4 men det är inte en knäckfråga för mig bara en bonus.
Jag söker erfarenheter från ni som ha ägt nån av dessa pickups och vad ni tycker om dom. Hur lätta är dom att skruva med, hur bra är motorn, vad drar dom, hur bra pallar dom rost, reservdelar? Osv...
En sak jag läste är att King Cab från 80 talet iallafall inte lär vara lika enkla som en Hilux att t.ex. byta koppling på, man måste ta bort framaxeln för det på king cabben. Men King Cab hade bättre styrning än Hiluxen å andra sidan.
Professionell nybilshatare