4138
Sök

Fixa diesel som gått korta sträckor?

46 Inlägg
11 oktober 2022
Trådstartare
#1
Hej! Köpte nyss en Volvo C30 Diesel som gått korta sträckor under ett år, vilket gjort att den gick dåligt och fått nedslag på högt K-värde på besiktningen. Jag har tagit isär egr- ventil och den var väldigt sotig. Efter att ha torkat ur den går bilen mycket bättre - mindre ryckigt, men får fortfarande minskad effekt vid gaspådrag. Kan man rengöra systemet kring de områdena på något sätt som inte är svindyrt och krångligt?

Mvh Valdemar

3 121 Inlägg
11 oktober 2022
#2
Ja, kör den med hög belastning någon timme och bränn rent den ordentligt. Kolla så att oljan är bra innan, kör man mycket korta sträckor är det risk för diesel i oljan.


Forummoderator
18 009 Inlägg
11 oktober 2022
#3
Håller med ViccoA med tillägget: Kör som en fullkomlig idiot några dagar. Höga varv. Full gas osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
11 oktober 2022
#4
Hög belastning? Full gas?

Är det inte höga varv och så lite belastning som möjligt man vill ha för att blåsa ur sotet? Hög belastning och full gas matar ju på bränsle som ju tillverkar sotpartiklar på en diesel...

Trådskaparen skriver "minskad effekt vid gaspådrag", det tolkar jag inte som att det enbart är sotigt...

Har felkoder lästs ut?

Vilken motor är det ens? En fransk 1.6d? En Ford 2.0d? En Volvo D5? Är ju inte direkt samma motorer...

Effektförlust på dessa beror ju inte helt sällan på att tryckgivaren till partikelfiltret säger ifrån, antingen pga fullt partikelfilter, eller pga den helt enkelt är trasig.

Även om en diesel enligt alla internet-myter sprängs i luften om den körs kortsträckor så är det inte så illa att den packar ihop helt och tappar effekt pga det, då finns det andra fel på motorn. Börja i den änden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

46 Inlägg
12 oktober 2022
Trådstartare
#5
Tack!
Det som är lite märkligt är att bilen innan rengöring av egr-ventil hade kraftigare acceleration än nu. Fast den gick ryckigare på låga växlar. Nu går den mycket mer jämnt, forfarande lite svajigt på 3:an i 40-50km/h, men litet slöare vid gaspådrag. Det är en 2.0D som sitter i.

Har fått höra av en som hade egr-ventil på en gammal Ford, att när den funkade korrekt var bilen slöare, så vet inte om det spelar in?

Oljan skulle bytts för ett tag sedan, är gult kladd i påfyllningsröret, så ska börja med att byta den också.

Enligt förra ägaren ska partikelfilter ha rengjorts relativt nyss, samt att en felkod gällande egr-ventil fanns.
Senast redigerat av ValleMX-5 (12 oktober 2022)

510 Inlägg
12 oktober 2022
#6
Enligt förra ägaren ska partikelfilter....

Det är en ganska komplicerad historia om det ska gå rätt till; urmontering, inskick till företag som specialiserat sig på detta, upphettning i ugn under antal timmar, du får det åter efter ett par dagar för återmontering

Sådan där "kemisk" rengöring fungerar inte bra, problemet är att aska samlas i partikelfiltret med tiden
Senast redigerat av krambriw (12 oktober 2022)

* Voff voff *
10 597 Inlägg
12 oktober 2022
#7
ValleMX-5 skrev:
Tack!
Det som är lite märkligt är att bilen innan rengöring av egr-ventil hade kraftigare acceleration än nu. Fast den gick ryckigare på låga växlar. Nu går den mycket mer jämnt, forfarande lite svajigt på 3:an i 40-50km/h, men litet slöare vid gaspådrag. Det är en 2.0D som sitter i.

Har fått höra av en som hade egr-ventil på en gammal Ford, att när den funkade korrekt var bilen slöare, så vet inte om det spelar in?

Oljan skulle bytts för ett tag sedan, är gult kladd i påfyllningsröret, så ska börja med att byta den också.

Enligt förra ägaren ska partikelfilter ha rengjorts relativt nyss, samt att en felkod gällande egr-ventil fanns.

Inga felkoder på tryckgivare eller liknande? Inga luftläckage?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

46 Inlägg
12 oktober 2022
Trådstartare
#8
krambriw skrev:
Enligt förra ägaren ska partikelfilter....

Det är en ganska komplicerad historia om det ska gå rätt till; urmontering, inskick till företag som specialiserat sig på detta, upphettning i ugn under antal timmar, du får det åter efter ett par dagar för återmontering

Sådan där "kemisk" rengöring fungerar inte bra, problemet är att aska samlas i partikelfiltret med tiden

Det gjordes av en vän till säljaren som är bilmekaniker, så man får väl hoppas att resultatet blev hyfsat bra iallafall…

Efter oljebyte går den något bättre. Kanske bara är att ta isär systemet igen efter ett tag, blåsa ur bilen hårt och hoppas på att den återhämtar sig.

46 Inlägg
12 oktober 2022
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
ValleMX-5 skrev:
Tack!
Det som är lite märkligt är att bilen innan rengöring av egr-ventil hade kraftigare acceleration än nu. Fast den gick ryckigare på låga växlar. Nu går den mycket mer jämnt, forfarande lite svajigt på 3:an i 40-50km/h, men litet slöare vid gaspådrag. Det är en 2.0D som sitter i.

Har fått höra av en som hade egr-ventil på en gammal Ford, att när den funkade korrekt var bilen slöare, så vet inte om det spelar in?

Oljan skulle bytts för ett tag sedan, är gult kladd i påfyllningsröret, så ska börja med att byta den också.

Enligt förra ägaren ska partikelfilter ha rengjorts relativt nyss, samt att en felkod gällande egr-ventil fanns.

Inga felkoder på tryckgivare eller liknande? Inga luftläckage?

Hur vet man om det är luftläckage?
Kanske får ta och läsa av bilen igen.

Hela motorn har blivit väldigt svart och kladdig från ett litet tapprör som sitter i egr-systemet, så antar att det har varit riktigt igensatt.


Sök