En 83a är inte galvad, och "rostar som ett såll" jämnfört med dom galvade modellerna som kom 88. Du kommer ha så fullt upp med att hålla rosten borta att du inte kommer ha tid eller ork att göra något annat på bilen.... Allra minst faktiskt köra den.
D24an skulle jag inte ens använda som bojsänke.
Hur svårt det är att lära sig är som att fråga hur långt ett snöre är... Vissa lär sig direkt, vissa behöver några års skruvande och experimenterade innan poletten rasar ner, andra kan aldrig lära sig hur mycket dom än försöker.
Utan lärare så är det helt upp till en själv... Lyckligtvis lever vi i en tid där istortsett allt finns till hands online, vilket gör livet mycket enklare. Men i slutändan är det fortfarande upp till en själv...
Börja med småprojekt och jobba dig uppåt, lätt att ta sig vatten över huvudet och tappa all motivation. Att ta sig ann t ex ett motorbyte eller motorrenovering det första man gör är som att be om problem.
Heck, jag har hållt på och skruva och mixtrat (på hobby-nivå, självlärd) i bortåt 20 år men fortfarande inte utfört ett helt motorbyte
Det är "på G" dock då jag både har platsen, kunskapen(så pass att jag känner att jag kan lösa alla ev. problem som uppstår iaf), utrustning och hyffsat med tid att ge mig på ett sånt projekt nu.
Tid och plats är dom 2 viktigaste faktorerna för större projekt. Finns det något mer omotiverande än att ligga ute på gruset eller gräsmattan med ett stort projekt som måste bli klart? Vissa är tokiga nog att faktiskt göra det, men dom flesta av oss gör nog istortsett vad som helst för att slippa det
Val av bil.... Ptja, jag själv har en V70 T5 -97 som daily, en 945a FTT -98 och en 944 -92 på pallbockar, min gamla daily innan V70in var en 945 -92... Så jag är väl lite partisk mot 90-tals volvo kanske