3299
Sök

KÖPRÅD: Vad för gammal volvo med turbo borde man köpa?

302 Inlägg
13 oktober 2022
Trådstartare
#1
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /104214711

Hittade denna skönheten, men är det något att ha?

Vill gärna skaffa en gammal volvo med turbo. Helst 80-tals 744 men hittar inga just nu.

Varför jag vill skaffa en volvo med turbo är för att jag vill börja lära mig byta turbo,  göra bilen lite snabbare osv.

Vad har ni för tips? Hur svårt är det att lära sig byta turbo, eventuellt trimma en d24 turbo motor? Helst hade man velat haft en 744 med b230ft eller något.
Senast redigerat av dwadw (13 oktober 2022)

Avstängd
301 Inlägg
13 oktober 2022
#2
dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_244_d24_turbo/104214711
Hur svårt är det att lära sig byta turbo, eventuellt trimma en d24 turbo motor?

Att lära sig är som att gå i skolan, fast utan lärare får du skaffa informationen själv. Om intresset finns går det snabbt. Du kan ju alltid börja med att demontera din turbo och skruva fast den igen. Det skulle du ha fått göra i skolan.

302 Inlägg
13 oktober 2022
Trådstartare
#3
Robban_F skrev:
dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_244_d24_turbo/104214711
Hur svårt är det att lära sig byta turbo, eventuellt trimma en d24 turbo motor?

Att lära sig är som att gå i skolan, fast utan lärare får du skaffa informationen själv. Om intresset finns går det snabbt. Du kan ju alltid börja med att demontera din turbo och skruva fast den igen. Det skulle du ha fått göra i skolan.

Ja nu menar jag inte direkt bara att montera av och på.

Menade att byta till större turbos och greja. Vad man kan behöva för att få grejerna att funka bra osv.

6 631 Inlägg
13 oktober 2022
#4
Som redan nämnts på detta forum så är D24an ett rejält bojsänke som även tar med sig bilen i graven

Vänta tills det finns vettigare motoralternativ till salu.

De/Dem

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
13 oktober 2022
#5
Finns väl oceaner av 940 på marknaden?
De är väl egentligen en 740 facelift.

Up the RA

2 397 Inlägg
14 oktober 2022
#6
En 83a är inte galvad, och "rostar som ett såll" jämnfört med dom galvade modellerna som kom 88. Du kommer ha så fullt upp med att hålla rosten borta att du inte kommer ha tid eller ork att göra något annat på bilen.... Allra minst faktiskt köra den.
D24an skulle jag inte ens använda som bojsänke.

Hur svårt det är att lära sig är som att fråga hur långt ett snöre är... Vissa lär sig direkt, vissa behöver några års skruvande och experimenterade innan poletten rasar ner, andra kan aldrig lära sig hur mycket dom än försöker.
Utan lärare så är det helt upp till en själv... Lyckligtvis lever vi i en tid där istortsett allt finns till hands online, vilket gör livet mycket enklare. Men i slutändan är det fortfarande upp till en själv...

Börja med småprojekt och jobba dig uppåt, lätt att ta sig vatten över huvudet och tappa all motivation. Att ta sig ann t ex ett motorbyte eller motorrenovering det första man gör är som att be om problem.
Heck, jag har hållt på och skruva och mixtrat (på hobby-nivå, självlärd) i bortåt 20 år men fortfarande inte utfört ett helt motorbyte big_smile Det är "på G" dock då jag både har platsen, kunskapen(så pass att jag känner att jag kan lösa alla ev. problem som uppstår iaf), utrustning och hyffsat med tid att ge mig på ett sånt projekt nu.
Tid och plats är dom 2 viktigaste faktorerna för större projekt. Finns det något mer omotiverande än att ligga ute på gruset eller gräsmattan med ett stort projekt som måste bli klart? Vissa är tokiga nog att faktiskt göra det, men dom flesta av oss gör nog istortsett vad som helst för att slippa det tongue


Val av bil.... Ptja, jag själv har en V70 T5 -97 som daily, en 945a FTT -98 och en 944 -92 på pallbockar, min gamla daily innan V70in var en 945 -92... Så jag är väl lite partisk mot 90-tals volvo kanske wink


302 Inlägg
14 oktober 2022
Trådstartare
#7
Lucif3r skrev:
En 83a är inte galvad, och "rostar som ett såll" jämnfört med dom galvade modellerna som kom 88. Du kommer ha så fullt upp med att hålla rosten borta att du inte kommer ha tid eller ork att göra något annat på bilen.... Allra minst faktiskt köra den.
D24an skulle jag inte ens använda som bojsänke.

Hur svårt det är att lära sig är som att fråga hur långt ett snöre är... Vissa lär sig direkt, vissa behöver några års skruvande och experimenterade innan poletten rasar ner, andra kan aldrig lära sig hur mycket dom än försöker.
Utan lärare så är det helt upp till en själv... Lyckligtvis lever vi i en tid där istortsett allt finns till hands online, vilket gör livet mycket enklare. Men i slutändan är det fortfarande upp till en själv...

Börja med småprojekt och jobba dig uppåt, lätt att ta sig vatten över huvudet och tappa all motivation. Att ta sig ann t ex ett motorbyte eller motorrenovering det första man gör är som att be om problem.
Heck, jag har hållt på och skruva och mixtrat (på hobby-nivå, självlärd) i bortåt 20 år men fortfarande inte utfört ett helt motorbyte big_smile Det är "på G" dock då jag både har platsen, kunskapen(så pass att jag känner att jag kan lösa alla ev. problem som uppstår iaf), utrustning och hyffsat med tid att ge mig på ett sånt projekt nu.
Tid och plats är dom 2 viktigaste faktorerna för större projekt. Finns det något mer omotiverande än att ligga ute på gruset eller gräsmattan med ett stort projekt som måste bli klart? Vissa är tokiga nog att faktiskt göra det, men dom flesta av oss gör nog istortsett vad som helst för att slippa det tongue


Val av bil.... Ptja, jag själv har en V70 T5 -97 som daily, en 945a FTT -98 och en 944 -92 på pallbockar, min gamla daily innan V70in var en 945 -92... Så jag är väl lite partisk mot 90-tals volvo kanske wink

Ja tid och plats lär jag nog ha. Inte eget garage men har en vän jag brukar få vara hos och skruva. Annars är det ute på gruset som gäller och ligga där när jag renoverade hela handbromsen på förra 740n var ett helvete då.

Lär nog inte bli 240n. Vill heller inte köra diesel just nu. Men såg en 80-tals 744 med b230et på kring 180 hästar. Vet du om b230et är något att ha eller om ft är det man ska satsa på?

Vill ju helst att nästa 744 jag köper ska ha turbo. Men hört att just et är lite sämre än ft.

2 306 Inlägg
14 oktober 2022
#8
Efter -96 har alla 940 turbo, så satsa på en sådan. Från det året har de dessutom det mesta fördraget i karossens kabelhärva, vilket underlättar en hel del om man vill eftermontera diverse extrautrustning. smile

När det gäller turbobyte osv är mitt råd att skynda långsamt. Annars är det lätt att ta sig vatten över huvudet. Dra inte igång ett herrejösses-projekt direkt, utan ta det lite i taget så du hinner köra också, inte bara skruva. Speciellt om du ska lära dig samtidigt. smile


302 Inlägg
14 oktober 2022
Trådstartare
#9
Mew skrev:
Efter -96 har alla 940 turbo, så satsa på en sådan. Från det året har de dessutom det mesta fördraget i karossens kabelhärva, vilket underlättar en hel del om man vill eftermontera diverse extrautrustning. smile

När det gäller turbobyte osv är mitt råd att skynda långsamt. Annars är det lätt att ta sig vatten över huvudet. Dra inte igång ett herrejösses-projekt direkt, utan ta det lite i taget så du hinner köra också, inte bara skruva. Speciellt om du ska lära dig samtidigt. smile

940 faller inte i min smak tyvärr så blir inget med dom bilarna. Dessutom vill jag ha skattefritt.

Hittar jag inte en 744 turbo så lär det väl bli en vanlig fin 744 gle bara.

Men tack för tipsen iallafall. smile

2 306 Inlägg
14 oktober 2022
#10
I så fall valfri 240/740 med LH2.4-styrsystem, släng i en turbomotor
och regga (b230fk är smidigast). smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
14 oktober 2022
#11
Vill du lära dig bygga bil och samtidigt kunna krama ur mycket effekt ganska billigt så hade jag istället kikat på en bmw 325 eller 525 från tidigt 90 tal

Finns färdiga turbokit att köpa till småpengar, med ett sånt plockar du ofta lätt ut 400hk.


Diagnostekniker
2 709 Inlägg
14 oktober 2022
#12
SportPilot skrev:
Vill du lära dig bygga bil och samtidigt kunna krama ur mycket effekt ganska billigt så hade jag istället kikat på en bmw 325 eller 525 från tidigt 90 tal

Finns färdiga turbokit att köpa till småpengar, med ett sånt plockar du ofta lätt ut 400hk.

Problemet här blir väl att de sällan kommer upp på Blocket för en rimlig peng.
Allt med m20b25, samt m50b25 har dragit iväg något otroligt de senaste åren.

Däremot så kan man överladda både m52 och m54.
Vad de flesta gör är väl att köra i insatsgäng i blocket för toppskruvarna.
Toppen har annars en förmåga att lyfta sig under lite högre cylindertryck.

Fanns någon kille här på forumet som körde närmare 500hk på en oöppnad m52b28.

Up the RA

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
14 oktober 2022
#13
Jesper328 skrev:
SportPilot skrev:
Vill du lära dig bygga bil och samtidigt kunna krama ur mycket effekt ganska billigt så hade jag istället kikat på en bmw 325 eller 525 från tidigt 90 tal

Finns färdiga turbokit att köpa till småpengar, med ett sånt plockar du ofta lätt ut 400hk.

Problemet här blir väl att de sällan kommer upp på Blocket för en rimlig peng.
Allt med m20b25, samt m50b25 har dragit iväg något otroligt de senaste åren.

Däremot så kan man överladda både m52 och m54.
Vad de flesta gör är väl att köra i insatsgäng i blocket för toppskruvarna.
Toppen har annars en förmåga att lyfta sig under lite högre cylindertryck.

Fanns någon kille här på forumet som körde närmare 500hk på en oöppnad m52b28.

Jo de har stuckit iväg i pris, men han kollade på en gammal 240 med d24 för 59k... För de pengarna får man ledigt en riktigt bil


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
14 oktober 2022
#14
skulle aldrig sjunka så lågt att köpa en d24 oavsätt med eller utan turbo...  det är en skräp motor.  som kommer ge problem..  sitter det en d5242t alltså audis 5cyl  den är kanon eller en d5 fungerar  men just den raka vw 6an är bara problem.   framför allt när folk tror att det är snabba bilar och det ska ryka svart och sånt skräp..       har därmot provat en 940 med audis 5:a den går riktigt bra för vad det är.. 140hk orginal  och den rör på sig.  ryker inte onödigt svart osv..  och håller MYCKET bättre

Kör fort så hinner inget hända...

302 Inlägg
14 oktober 2022
Trådstartare
#15
SportPilot skrev:
Vill du lära dig bygga bil och samtidigt kunna krama ur mycket effekt ganska billigt så hade jag istället kikat på en bmw 325 eller 525 från tidigt 90 tal

Finns färdiga turbokit att köpa till småpengar, med ett sånt plockar du ofta lätt ut 400hk.

SportPilot skrev:
Jesper328 skrev:
SportPilot skrev:
Vill du lära dig bygga bil och samtidigt kunna krama ur mycket effekt ganska billigt så hade jag istället kikat på en bmw 325 eller 525 från tidigt 90 tal

Finns färdiga turbokit att köpa till småpengar, med ett sånt plockar du ofta lätt ut 400hk.

Problemet här blir väl att de sällan kommer upp på Blocket för en rimlig peng.
Allt med m20b25, samt m50b25 har dragit iväg något otroligt de senaste åren.

Däremot så kan man överladda både m52 och m54.
Vad de flesta gör är väl att köra i insatsgäng i blocket för toppskruvarna.
Toppen har annars en förmåga att lyfta sig under lite högre cylindertryck.

Fanns någon kille här på forumet som körde närmare 500hk på en oöppnad m52b28.

Jo de har stuckit iväg i pris, men han kollade på en gammal 240 med d24 för 59k... För de pengarna får man ledigt en riktigt bil

Growe skrev:
skulle aldrig sjunka så lågt att köpa en d24 oavsätt med eller utan turbo...  det är en skräp motor.  som kommer ge problem..  sitter det en d5242t alltså audis 5cyl  den är kanon eller en d5 fungerar  men just den raka vw 6an är bara problem.   framför allt när folk tror att det är snabba bilar och det ska ryka svart och sånt skräp..       har därmot provat en 940 med audis 5:a den går riktigt bra för vad det är.. 140hk orginal  och den rör på sig.  ryker inte onödigt svart osv..  och håller MYCKET bättre

Vet inte om jag är så sugen än något annat än volvo just nu, speciellt en 80-tals 740.

Kikade på den här annars https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /104426899

Såg ju inte så fin ut men det får man väl fixa själv isåfall. Vet dock inte om b230et är någon bra motor. Läste att stackarna var sämre i dom motorerna. Inte för att jag kommer trimma skiten ur bilen heller. Bara något enkelt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
14 oktober 2022
#16
dwadw skrev:
SportPilot skrev:
Vill du lära dig bygga bil och samtidigt kunna krama ur mycket effekt ganska billigt så hade jag istället kikat på en bmw 325 eller 525 från tidigt 90 tal

Finns färdiga turbokit att köpa till småpengar, med ett sånt plockar du ofta lätt ut 400hk.

SportPilot skrev:
Jesper328 skrev:

Problemet här blir väl att de sällan kommer upp på Blocket för en rimlig peng.
Allt med m20b25, samt m50b25 har dragit iväg något otroligt de senaste åren.

Däremot så kan man överladda både m52 och m54.
Vad de flesta gör är väl att köra i insatsgäng i blocket för toppskruvarna.
Toppen har annars en förmåga att lyfta sig under lite högre cylindertryck.

Fanns någon kille här på forumet som körde närmare 500hk på en oöppnad m52b28.

Jo de har stuckit iväg i pris, men han kollade på en gammal 240 med d24 för 59k... För de pengarna får man ledigt en riktigt bil

Growe skrev:
skulle aldrig sjunka så lågt att köpa en d24 oavsätt med eller utan turbo...  det är en skräp motor.  som kommer ge problem..  sitter det en d5242t alltså audis 5cyl  den är kanon eller en d5 fungerar  men just den raka vw 6an är bara problem.   framför allt när folk tror att det är snabba bilar och det ska ryka svart och sånt skräp..       har därmot provat en 940 med audis 5:a den går riktigt bra för vad det är.. 140hk orginal  och den rör på sig.  ryker inte onödigt svart osv..  och håller MYCKET bättre

Vet inte om jag är så sugen än något annat än volvo just nu, speciellt en 80-tals 740.

Kikade på den här annars https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /104426899

Såg ju inte så fin ut men det får man väl fixa själv isåfall. Vet dock inte om b230et är någon bra motor. Läste att stackarna var sämre i dom motorerna. Inte för att jag kommer trimma skiten ur bilen heller. Bara något enkelt.

nu menar jag så klart att dom är monterade i en gammal volvo så klart.. bäst är utan tvekan en om606 från merca..  då har man världens stryktåligaste motor.. ihop med en dieselmeken dieselpump har du rejält med effekt..    men just d24 är absolut sämsta alternativet någonsin.. då är en b21a bättre.

Kör fort så hinner inget hända...

302 Inlägg
14 oktober 2022
Trådstartare
#17
Growe skrev:
dwadw skrev:
SportPilot skrev:
Vill du lära dig bygga bil och samtidigt kunna krama ur mycket effekt ganska billigt så hade jag istället kikat på en bmw 325 eller 525 från tidigt 90 tal

Finns färdiga turbokit att köpa till småpengar, med ett sånt plockar du ofta lätt ut 400hk.

SportPilot skrev:

Jo de har stuckit iväg i pris, men han kollade på en gammal 240 med d24 för 59k... För de pengarna får man ledigt en riktigt bil

Growe skrev:
skulle aldrig sjunka så lågt att köpa en d24 oavsätt med eller utan turbo...  det är en skräp motor.  som kommer ge problem..  sitter det en d5242t alltså audis 5cyl  den är kanon eller en d5 fungerar  men just den raka vw 6an är bara problem.   framför allt när folk tror att det är snabba bilar och det ska ryka svart och sånt skräp..       har därmot provat en 940 med audis 5:a den går riktigt bra för vad det är.. 140hk orginal  och den rör på sig.  ryker inte onödigt svart osv..  och håller MYCKET bättre

Vet inte om jag är så sugen än något annat än volvo just nu, speciellt en 80-tals 740.

Kikade på den här annars https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /104426899

Såg ju inte så fin ut men det får man väl fixa själv isåfall. Vet dock inte om b230et är någon bra motor. Läste att stackarna var sämre i dom motorerna. Inte för att jag kommer trimma skiten ur bilen heller. Bara något enkelt.

nu menar jag så klart att dom är monterade i en gammal volvo så klart.. bäst är utan tvekan en om606 från merca..  då har man världens stryktåligaste motor.. ihop med en dieselmeken dieselpump har du rejält med effekt..    men just d24 är absolut sämsta alternativet någonsin.. då är en b21a bättre.

Jasså, ja jag vet inte om det blir någon diesel alls. Vill helst ha en bensinare med turbo.

Men den där 744 med b230et kan det vara något?

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
14 oktober 2022
#18
Rekommenderar att bygga på senare fk/ft isåfall.
ET ska väl hålla för 225-250hk beroende på mappning, det är ju vridet som dödar.

Fk/ft håller iallafall för 300-350hk, men samma sak här - mappningen.
Vet en kille som kört 479hk på veven på ett standard FK block, däremot så hände det inte ett smack förrän ~4500rpm.

Lär inte vara mission impossible att kasta i en sådan motor i en 740.
Som bonus så kan man ju även slänga i ett LH2.4.

Up the RA

302 Inlägg
15 oktober 2022
Trådstartare
#19
Jesper328 skrev:
Rekommenderar att bygga på senare fk/ft isåfall.
ET ska väl hålla för 225-250hk beroende på mappning, det är ju vridet som dödar.

Fk/ft håller iallafall för 300-350hk, men samma sak här - mappningen.
Vet en kille som kört 479hk på veven på ett standard FK block, däremot så hände det inte ett smack förrän ~4500rpm.

Lär inte vara mission impossible att kasta i en sådan motor i en 740.
Som bonus så kan man ju även slänga i ett LH2.4.

https://www.blocket.se/annons/gotland/v … /104204271

Den här finns annars, men den är tydligen redan trimmad.

2 397 Inlägg
15 oktober 2022
#20
Jag skulle avråda från att köpa skruvade och trimmade bilar... Man vet aldrig vad föregående ägare sysslat med och reda ut ev. oreda är både tidskrävande och frustrerande... Ingen direkt trevlig start på sin mek-karriär.

Försök leta efter ett relativt oskruvat exemplar istället. Gärna UTAN turbo(=mindre risk för slutkörda sönderskruvade vrak). Alla 7/900-serie upp t om 1993(tagen i bruk senast 31/12/92) kan du enkelt byta motorn i till t ex en FK/FT och bara regga om den.
Köper du en oskruvad orginalare så har du en bra grund att göra det DU vill med bilen, utan att först behöva reda ut oredan från föregående ägare.

Och bara för att bilen kanske saknar turbo betyder det inte att det lider brist på saker att skruva på wink



Sök