Givetvis behöver det inte betyda att det skruvats mycket på den........ Men det kan likagärna, snarare mer troligt än inte, betyda ATT det skruvats mycket på den.
Det finns rent krasst 3 kategorier av skruvade bilar:
Dom som bara vill ha bilen bruklig och/eller inte vet vad dom sysslar med ("tattarlösningar" här och där, men brukbar bil utan uppenbara problem)
Dom som bryr sig om bilen och gör allt dom kan för att hålla den så fin och felfri det går.(kan antingen vara orginal eller "förfinad" och "påkostad", och då menar jag inte feta fälgar..)
Och dom som inte gillar orginal och är på och pillar på allt utan vettig anledning, oftast ungdomsägda(där precis vad som helst kan gömma sig under ytan). Inget direkt fel i det, det är så man lär sig, men som potentiell köpare av en sådan bil är det inte alltid speciellt kul...
En 4e kategori existerar, men är sällsynt... Dom som frångår orginal och faktiskt vet vad dom sysslar med och gör bilen bättre
Sådana exemplar är sällan till salu dock, och är dom det har dom helt andra prislappar.
Realistiskt bör man försöka hitta en bil från kategori 2. Det kan vara svårt dock, bilarna blir ju inte direkt nyare och får färre ägare(med ökad risk för lustiga lösningar) ju äldre dom blir :p
Heck, jag har stött på lustiga lösningar i min nuvarande 945a som är "helt orginal", så inte ens dom är ju någon garanti direkt
Fast den vill jag nog argumentera mer tillhör kategori 1
När det gäller coils på speciellt 7/900-serien så brukar sånt monteras för att sänka bilen mer än vad en vanlig sänksats gör, inte för att dom ger bättre väghållning. Bra coils som faktiskt förbättrar väghållningen är dyyyyrt...
Och motsatt till vad man tror, så har 7/900-serien rätt låg markfri gång även orginal, så sänkning mer än standard sänksatser kommer garanterat orsaka skrap lite då och då ute på vägarna... Och finns det något mer pinsamt än att det låter f-n vid minsta lilla fartgupp, eller behöva ta dom på snedden, bara för att man sänkt bilen? För att inte tala om skadorna som blir av skrapet.. Det är ingen lyxig sportbil vi talar om, utan en gammal 740... Kan lova att inte en jävel i trafiken är imponerad av en skrapande 740
I slutändan är gamla bilar ALLTID ett grisen i säcken köp... Ibland har man tur och får en bil som aldrig krånglar, ibland har man otur och får en som inte gör annat än att krångla...