2907
Sök

Startar 1 sekund kall, skoda octavia Scout 2.0 tdi

46 Inlägg
30 oktober 2022
Trådstartare
#1
Har en skoda Scout 2.0 tdi från 2007, motorkod BMM. När den är kall så blir det problem att starta den. Den startar jättefint i en sekund, sen tokdör den. Har man lite gas så kan man under den sekunden tvinga upp den i 2000 rpm men sen dör den direkt. Man kan hålla på 10 gånger sen startar den och går på tomgång utan problem. Startar kanon med motorvärmare igång.
Inga felkoder.
Bytt: glödstift och dieselfilter.
Testat koppla bort MAF sensorn utan resultat.

Någon som har nån ide?

Forummoderator
18 009 Inlägg
30 oktober 2022
#2
Glödstiften byttes troligen i onödan. Den beter sig på ett annat sätt om motorn är så slut så att dessa måste fungera. Tror mer på någon sensor "kallstartsventil" som inte begriper att motorn är kall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
301 Inlägg
30 oktober 2022
#3
orion1 skrev:
Bytt: glödstift och dieselfilter.

Eftersom du tokbyter utan att felsöka och MÄTA: Har du bytt kupéfiler?

46 Inlägg
30 oktober 2022
Trådstartare
#4
Robban_F skrev:
orion1 skrev:
Bytt: glödstift och dieselfilter.

Eftersom du tokbyter utan att felsöka och MÄTA: Har du bytt kupéfiler?

Kupefilter bytte jag faktiskt för några dagar sen. Glödstiften bytte jag för 2 va trasiga när jag mätade upp dom. Dieselfiltret bytte jag när jag ändå höll på med storservice.
Tänkte bara informera vad som är gjort för att underlätta för er smile
Senast redigerat av orion1 (30 oktober 2022)

Avstängd
301 Inlägg
30 oktober 2022
#5
orion1 skrev:
Kupefilter bytte jag faktiskt för några dagar sen

Tokbytte du kupéfiltret för att motorn tjuvstannade? Smart!

6 063 Inlägg
30 oktober 2022
#6
Svänghjulsgivare brukar ju kunna växla mellan sönder och fungerande beroende på temperatur men jag vet inte om det förekommer på de motorerna.

46 Inlägg
31 oktober 2022
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
Svänghjulsgivare brukar ju kunna växla mellan sönder och fungerande beroende på temperatur men jag vet inte om det förekommer på de motorerna.

Tackar! Ska se om jag kan mäta upp den och återkommer.

46 Inlägg
23 december 2022
Trådstartare
#8
Har nu bytt vevaxelgivare utan resultat. Som sagt den startar fint med motorvärmare. Men är den det minsta kall så startar den bara en sekund och tokdör, om och om igen.
Vet inte i vilken ände jag ska börja felsöka längre

4 468 Inlägg
24 december 2022
#9
Läcker in luft i bränslesystemet?

5 686 Inlägg
25 december 2022
#10
Läs mätvärden på alla motorns tempsensorer vid kall motor utan motorvärmare.
Se så alla visar samma temperatur, om någon avviker mer än någon enstaka grad så är givaren eller kablaget till den givaren defekt.


3 208 Inlägg
25 december 2022
#11
Skulle säga att det krävs felkoder här.

Vevaxelgivare och kamaxelgivare kan spöka varm eller kall, men jag tycker inte det ska bytas delar i blindo.

Med en enkel scanner kan man också se vad den anser för temperarer på kylvätska, bränsle (troligen) omgivning och insugsluft.
Om dom är rimliga eller ej.


Sök