2256
Sök

Ladda via ”två hål i väggen”

4 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#1
Hej,
Om vill skall dra detta ämne lite mer vetenskaplit baserat på fakta.

OM, man har har nytt elutttag och FK alt kabeln är ny från centralen till ett nytt två hål i väggen.
Är det några problem att ladda bilen på 10Aeller 16A. Har en Volvo XC40 som jag  laddat via skarvsladd i ett år nu och tänkte nu bara sätta upp ett vanligt två hål i väggen utanför garsgeporten.
Några riktiga tankar kring det?
Svar avseende behörighet och att el är jättefarligt undanbedes.
Senast redigerat av Nickenille (8 november 2022)

7 433 Inlägg
8 november 2022
#2
Gör en "fulkoppling" i 3-fasuttaget så får du 16 amp 240 volt.
Men gärna över såväl snabbsäkring som jordfelsbrytare.
Så har jag gjort för diverse elapparater i trädgården och i garaget.
Mitt hus är byggt 1988, så det har relativt ny eldragning och elcentral/säkringar av "vipptypsmodell".

4 146 Inlägg
8 november 2022
#3
Det lär ju inte vara sämre än såsom du laddar nu med skarvsladd.

Laddar du 10A med skarvsladden lär du ju kunna göra samma med eluttaget förutsatt att du har ordentliga kablar till eluttaget.

Så kolla upp vad det är för dimension på din FK kabel och dra om möjligt grövre än 1.5mm2


2 397 Inlägg
8 november 2022
#4
Vanligt schuko är inte så super lämpligt för kontinuerligt 16A. Men ska du göra det så ska du ha minst 2.5mm2 kablar

För 10A duger 1.5mm2, men prisskillnaden är så liten att det är bara dumsnålt att inte dra 2.5mm2 på en gång.


210 Inlägg
16 november 2022
#5
Nickenille skrev:
Hej,
Om vill skall dra detta ämne lite mer vetenskaplit baserat på fakta.

OM, man har har nytt elutttag och FK alt kabeln är ny från centralen till ett nytt två hål i väggen.
Är det några problem att ladda bilen på 10Aeller 16A. Har en Volvo XC40 som jag  laddat via skarvsladd i ett år nu och tänkte nu bara sätta upp ett vanligt två hål i väggen utanför garsgeporten.
Några riktiga tankar kring det?
Svar avseende behörighet och att el är jättefarligt undanbedes.

Tester visar att AC-laddning via ett vanligt vägguttag ger kraftiga laddförluster på uppåt 30%. Behöver bilen t ex. 20 kW så betalar du för 26 kW. Med en laddbox och typ 6 kW laddström är förlusterna på typ 8-10%. Laddförluster kommer man aldrig ifrån helt men minimera dem tycker jag är vettigt. DC-laddning är en annan sak och har förluster också men det beror på laddstationen och inte bilen.
Senast redigerat av Bosse-buss (16 november 2022)


7 433 Inlägg
16 november 2022
#6
Vi Bilägare nr 15 2022 sidorna 28 och 29: "Laddboxen är onödig".
Mats Leijon är professor i elektricitetslära vid Uppsala universitet.
Han hävdar att laddboxen är onödig.
Enligt uppgift vet han vad han talar om.
Så länge installationen är korrekt utförd är det inga problem att ladda en elbil(batteribil min anmärkning) via ett vanligt uttag.
Han kör elbil(batteribil) själv.

Kan man tro på en professor som i praktiken själv kör elbil(batteribil) - och har egen erfarenhet?

Är det här med laddbox lite av kejsarens nya kläder?

2 397 Inlägg
17 november 2022
#7
Det finns för många olika faktorer som spelar in när det gäller ett sådant påstående. Några exemepel är ju elförbrukningen i hemmet, kabelarean till uttagen, längd från central till uttag, fasbalansering, grovlek på matarledning och som följd styrkan på huvudsäkringarna....
Laddbox har ju (i regel) den fördelen att den sköter fasbalansering och förbrukningsbalansering av sig själv.

Vanligt uttag är mer än nog i många fall, men i lika många fall är det inte nog. Det finns så många gamla elsystem runt om i sveriges hus som gränsar till för dåligt för dagens moderniteter - exklusive elbil.
Man kan så klart argumentera över hurvida det är smartare att uppgradera hela hemmets elsystem istället för att investera i en laddbox, men är det *enbart* laddningen som är bekymmret är det bra mycket billigare med en laddbox än att börja uppgradera hela huset - även om det är en "bättre" investering för framtiden.

Som sagt, det är alldeles för många faktorer att ta med i beräkningarna för att kunna göra ett sådan svart och vitt påstående smile


17 Inlägg
9 december 2022
#8
Nickenille skrev:
Hej,
Om vill skall dra detta ämne lite mer vetenskaplit baserat på fakta.

OM, man har har nytt elutttag och FK alt kabeln är ny från centralen till ett nytt två hål i väggen.
Är det några problem att ladda bilen på 10Aeller 16A. Har en Volvo XC40 som jag  laddat via skarvsladd i ett år nu och tänkte nu bara sätta upp ett vanligt två hål i väggen utanför garsgeporten.
Några riktiga tankar kring det?
Svar avseende behörighet och att el är jättefarligt undanbedes.

Ett vanligt vägguttag(vi) är skapat för 10A.
Då man drar ut 1.5 mm². Sen vi gick med i eu och deras regler slog igenom är det ok att skruva i 13A säk. Problemet är dock att det är skapat och beräknat efter vanlig förbrukning.
Inte ladda gigantiska batterier.

Under förutsättning att det inte är långa avstånd från central till vu(50m+), god ledningsförmåga, få eller inga kopplings punkter mellan ecl och vu och absolut inga kopplings klämmor (röda raketer) utan wago.
Samt om skarvsladd på trumma och används att den är fullt utrullad även om bara lite egentligen skulle räcka.. Så bör det ej vara problematiskt. Vintern är det ju lättare pga kylning.

17 Inlägg
9 december 2022
#9
torsen skrev:
Vi Bilägare nr 15 2022 sidorna 28 och 29: "Laddboxen är onödig".
Mats Leijon är professor i elektricitetslära vid Uppsala universitet.
Han hävdar att laddboxen är onödig.
Enligt uppgift vet han vad han talar om.
Så länge installationen är korrekt utförd är det inga problem att ladda en elbil(batteribil min anmärkning) via ett vanligt uttag.
Han kör elbil(batteribil) själv.

Kan man tro på en professor som i praktiken själv kör elbil(batteribil) - och har egen erfarenhet?

Är det här med laddbox lite av kejsarens nya kläder?

Vad professorn missar är att en gammal anläggning fortfarande kan vara korrekt utförd. Då det var andra regler då.
Även om anläggningen fungerar för vanligt bruk kanske det inte fungerar med elbils laddning.

4 137 Inlägg
9 december 2022
#10
Ett vanligt uttag bör belastas med 10 A i max 1 timme, max 7-8A om man kör kontinuerligt
16A  endats korta perioder på ca 5-10min tex. luftkompressor
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss … eluttaget/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 056 Inlägg
9 december 2022
#11
Vanliga uttag klarar normalt 16A men det skall stå skrivet på plasten någonstans. Drar man 2,5mm2 kabel till det, som man kan köpa på biltema eller var som helst, så kan man säkra upp till 16A. Naturligtvis förutsatt att det inte är väldigt lång sträcka från elcentralen, då bör man kolla med eurotester att man fortfarande klarar kortslutningsströmmen.

2 397 Inlägg
9 december 2022
#12
Dom klarar inte 16A kontinuerligt. Det blir alldeles för varmt. Kabelarean har ingen betydelse, det är uttaget i sig som inte pallar.
Kortare stunder, som t ex svets och kompressor? Absolut, inga problem med 16A.


6 056 Inlägg
9 december 2022
#13
Är de godkända för 16A räknar jag med att de skall klara den strömmen kontinuerligt, åtminstone ELKO, ELJO/Schneider och liknande kvalitetsmärken

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
9 december 2022
#14
Utmarks-Loke skrev:
Är de godkända för 16A räknar jag med att de skall klara den strömmen kontinuerligt, åtminstone ELKO, ELJO/Schneider och liknande kvalitetsmärken

fördelen att du gärna får lita på dina utag att dom klarar 16A i 10timmar...  det är ju dit hus och din bil som brinner upp.. det skulle inte vara första gången direkt...   har hänt ett antal gånger i sverige redan...

det finns en anledning att dom avråder användingen av dessa uttag till att ladda elbilar.. dom gör det knappast för skojs skull....

Kör fort så hinner inget hända...

4 137 Inlägg
9 december 2022
#15
Skulle vara intressant med lite statistik om vilka fabrikat som orsaka dom flesta bränder
tex. just   ELKO, ELJO/Schneider  mot Malmbergs/Biltema etc.

Malmbergs har ju slogan: Malmbergs om du vill bo skumt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 630 Inlägg
10 december 2022
#16
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Är de godkända för 16A räknar jag med att de skall klara den strömmen kontinuerligt, åtminstone ELKO, ELJO/Schneider och liknande kvalitetsmärken

fördelen att du gärna får lita på dina utag att dom klarar 16A i 10timmar... det är ju dit hus och din bil som brinner upp.. det skulle inte vara första gången direkt...   har hänt ett antal gånger i sverige redan...

det finns en anledning att dom avråder användingen av dessa uttag till att ladda elbilar.. dom gör det knappast för skojs skull....

Haft en exakt siffra förut i kurspapper men ungefärlig laddningstid på en Mach-E Long Range från "0" till 100% ligger på runt 30 timmar om de väljer 10A

: )

Sen blir snittet 10h laddning men de finns ju de som laddar på en fredag och låter bilen stå över helgen

De/Dem

6 056 Inlägg
10 december 2022
#17
Sedan är det nog skillnad om man laddar från ett uttag som sattes upp till motorvärmare på 80-talet och har suttit ute och ärgat sedan dess. Ett nytt uttag med färsk metallyta som klämmer åt bra mot stiften i stickkontakten skall inte kunna utveckla någon värme.


Sök