Subtext skrev:
Kul Kadettcab.
Min har stått och vilat sig några månader, underhållsladdade batterier och igår testade jag start.
Med glödning utan startgas, livlöst trots bra snurr.
Med glödning och startgas (glömde koppla ur glödningen) hände det en massa.
Det hugg till och tvärstopp. Baktändning på gasen förstås.
Ryckte säkringen (60A) för glödningen, och så startgas plus smörjfett.
Tände lite oroligt, men strax gick motorn fint på tomgång.
Även fint, normalt, på varv.
Den fick stå och ev lufta ur ca en kvart.
Stängde av, väntade en halvtimme, provade igen start, med glöd men inte gas.
Livlöst.
Så idag upprepadde jag det hela, först bara glöd utan gas -stendött.
Sen gaserna utan glöd, tände, stannade efter ca 2 sekunder, dvs även startmotorn
slutade jobba! Detta upprepades flera gånger, måste väl vara startspärren, tändningslåset har
också börjat glappa. Samma problem med båda nycklarna.
Jag tyckte det högg till lite innan startmotorn lade av,men alltså bara några sekunders snurr.
tillslut startade aggregatet på ett märkligt sätt, först ganska högt varv, inte ojämnt, eftersom jag höll ca halvgas.
Men när jag gasade mer hände ingenting! Den fortsatte på samma varv!
Jag slöppte gasen helt, och jodå, den gick fint på tomgång som igår.
Efter nån minut testade jag att gasa, och nu svarade den normalt.
Jag körde några hundra meter, det gick bra.
(Dock oerhört tungstyrd vid stillastående pga defekt styrservo)
Sen provstartade jag igen med bara glödning.
Livlöst.
Alltså, jag kan starta och köra, men bara med gas. Vad kan det bero på när motorn går helt normalt efter gas-start, efter ca en minut.
Jag har förresten bytt kamaxelgivaren. Det var lätt.
Har köpt också vevaxelgivaren, men sitter stökigt till och ingen lust att mecka utomhus nu.
(på husbilsforum har jag också berättat, och där tyckte en trevlig medlem att om jag inte kan lägga mig under bilen ska jag inte ha husbil utan jag ska tälta. Jag har besrkivit denna Transit som ett campingbilsprojekt)