2547
Sök

Dörrnyckel???

* Voff voff *
10 702 Inlägg
21 december 2022
#21
jaka54 skrev:
Hej!
Inte troligt att rattlåset skulle gått sönder eftersom brorsan tappade originalnyckeln.... och han köpte nya nycklar i sundbyberg och märkte då att det inte gick att starta bilen (vrida runt startnyckeln).

Har köpt nytt  styrlås igår från Skruvat.se (149:-) och ska byta när den kommer! Hoppas inan Julafton! Inte så roligt att hålla på med sånt utomhus när det är vinter eftersom man måste ta bort rattstången mm.
Till våren tänkte jag byta alla 7 låsbrickor i låskolvar i dörrar och handsfack. -Suck!

Han menar nog ifall rattlåset gått i och det sitter i spänn nu och att det därför inte går att vrida runt nyckeln. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 216 Inlägg
21 december 2022
Trådstartare
#22
Hej!
Då har vi lossat rattlåset från rattstången! Det var lite knepigt  att lossa den 6mm , nr 32 Torx  skruv som höll den L-formade rattlåsdelen eftersom skruven hade en "mittpinne" som först måste borras bort. -För en nr 32 Torx bit med mitthål hade vi naturligtvis inte...
Enligt Bentleyboken  del 3 måste hela rattstången också tas bort men det gick att lossa den L-formade rattlåsdelen genom att vrida den uppåt så rattlåset lossade från  hålet i instrumentbrädan.

På Kolven såg vi sedan att det fanns en nummer instansat så brorsan är nu på väg till Sundbyberg och ska se om firman som förut tillverkade två nycklar (som inte passade i tändningslåset) kan tillverka nya.


Ruter Knekt
721 Inlägg
21 december 2022
#23
Growe skrev:
Brådhis skrev:
jaka54 skrev:
Enligt bärgaren så tillverkas nycklar genom att låssmeden har en "kod" , eller något liknande för varje bil.

Det har flera av oss skrivit här i tråden. Koden får du tex från Audi. (Funkade iaf på min Volvo från -88 att få den från Volvo)

idag finns det rätt bra verkltyg för att läsa ut koderna själv  tror det är Lishi som gör dom..   

https://www.youtube.com/watch?v=v2K_WgL … kingLawyer

Intressant! Men tändningslåset är inte sällan bilateralt vilket gör att man måste jobba åt båda hållen samtidigt för att dyrka. Men absolut intressant grej, tack för tips.
jaka54 skrev:
Hej!
På Kolven såg vi sedan att det fanns en nummer instansat så brorsan är nu på väg till Sundbyberg och ska se om firman som förut tillverkade två nycklar (som inte passade i tändningslåset) kan tillverka nya.

Trevlig uppdatering att se om det är så enkelt, nyligen gjort liknande operation, justerade dock en bricka som böjts.
Senast redigerat av oreggad (21 december 2022)

Något sen på bollen

6 216 Inlägg
23 december 2022
Trådstartare
#24
Hej igen!
Låssmedsfirman i Sundbyberg kunde göra två nya nycklar ... men inte från koden på låskolven! Hur de gjorde de två nya nycklarna vete f..!
Lite konstigt är att både de två nya nycklarna och de två tidigare nycklarna (gjorda efter dörrkolvarnas 7 bleck ) går att öppna  dörrarna , men de tidigare nycklarna fungerar inte att starta motorn med...Och nycklarna ser helt annorlunda ut!!
Frågan är hur konstruktionen i startlåset ser ut ??? Finns det bleck där överhuvudtaget??

Så nu har vi i alla fall satt dit det nya "tändningslåset" ! -Lite jobbigt att syssla med sånt här utomhus när det är 6-7 kallt!


Forummoderator
18 131 Inlägg
23 december 2022
#25
Så nu rullar bilen igen? Gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 216 Inlägg
25 december 2022
Trådstartare
#26
Nja! När vi efter några timmar var klara med tändningslåset och brorsan skulle backa ut bilen så  hade vänster bakre bromsok (skivbromsar) låst sig.  Klassiskt fel på Audi 100 med skivbromsar bak, Det här visste vi var ett problem så för några år sedan borrade vi upp , gängade och  monterade smörjnipplar på bromsokens vridande axel.  Efter mycket bändande  och värmande så lossade armen så pass att det gick att köra bilen.
Vi ska ta loss bromsoket i morgon  och kolla vad som är fel för det gick inte att klämma in fett.



Sök