DennisCA skrev:
Tja med tanke på priserna så om det blir lampor så blir det väl de där halogen baserad med ref 17.5, kollar jag lampor med xenon eller led så drar dom iväg mellan 2000-4000:-
Så blir det LED så blir det led rampen jag nämde först. Den verkar ha ref på 45.
Två halogen lampor blir då ref 35.
Hella 200FF med referens. 17,5 har lite speciell ljusbild, ungefär som en cirkel men saknar ljus i mitten däremot har det lite ljus nertill åt sidorna. Ser lite ut som ett ohm tecken. De finns ju även med ref 37,5.
De andra Hella med låg referens har oftast bara större ljusbild så ljuset blir svagare. Hade varit trevligt om de lagt i stort sett allt ljus åt sidorna (så man hade fått en bredare ljusbild) istället för en stor del av det uppåt och neråt.
Skulle säga att NBB 175 ref 17,5 är bland det bästa när det kommer till ljusbild men skulle rekommendera 3 eller mer av dem om man vill ha ordentlig bredd. Har två såna med 130W lampor på ena extra bilen i familjen och då får man rätt så bra längd (längden med 55W är för dålig enligt mig) och jämn ljusbild, men saknar lite bredd i kurvorna fastän jag har ställt dem att lysa så brett det bara går.
NBB 225 xenonkonverterade är ju dyrare och har lite kombinerad ljusbild med stark punkt i mitten men ändå bra bredd. Skulle rekommendera dem om du är ute efter långt ljus för lite rakare vägar. Med 35W xenon får du runt 700 meter med ljus och ''70''W får du 1000 meter. De funkar även rätt så bra på lite kurvigare vägar men punkterna som lyser rakt fram i kurvan bländar ju en själv mer eller mindre.
Skulle inte säga Ultra 10 DualP som du funderar på är alltför bra. Tycker den ser ut att lysa smalt på bilder jag sett och onödigt mycket höjd på ljusbilden. Men de flesta ramper lider av problem med för hög ljusbild. Blir onödigt mycket ljus där halvljuset redan lyser så man mer eller mindre blir bländad själv av det. Kan fungera att vinkla upp rampen lite i vissa fall men det kan även göra att man tappar bredden på ljuset.
Och som sagt så kan man inte justera bredden på ljuset om man har en ramp vilket man kan om man har två extraljus.
Sen så skulle jag personligen inte köpa någon ramp som har högre färgtemperatur än 5000K.
Kör själv med en X-Vision Genesis 1300 på taket som har låg (på gränsen till för låg ljusbild för montering på taket) och bred ljusbild. Köpte den främst för att den har jämn ljusbild och att den är på 4500K. Dessvärre var det problem med ljusbilden på en hel del av de äldre och min har blivit utbytt en gång men har fortfarande lite dålig ljusbild längst till vänster.
Monterade en Nordic Lights Mirage som är tillverkad i Finland på farsans bil. Köptes främst för att det är en inhemsk produkt men även för att den har rätt så jämn och fin ljusbild och är på 4500K. Men som vanligt så hade det gärna fått vara lite mera bredd och mindre höjd på ljusbilden i den. Inte direkt jämför den mot de två NBB 175:orna som är på extrabilen men skulle säga NBB slår Mirage när det kommer till bredd.
Personligen har jag halogen, xenon, och led i extraljusen på min bil och finns fördelar med allt.
Halogen är enda som orkar smälta snön inom rimligt tid om det är snöfall eller yr snö från andra bilar. Så i dåligt väder brukar endast dessa vara påslagna. Nackdelen är ju att de drar mycket ström och att man får mera ljus ur led och xenon.
Xenon är ju bra när det kommer till längd på ljuset Har 5st NBB 225 fjärrljus på bilen 3 st 130W halogen och 2 st ''130W'' xenon och dessa skjuter iväg ljuset 1,2 kilometer. Nackdelen är ju att de tar sin stund innan de når full styrka (men det är inget större problem när övriga extraljus tänder direkt) och så är man ju tvungen att byta lampor lite nu som då när man ska ha så mycket effekt det bara går.
Har man redan halogenextraljus så är det ju vanligtvis rätt så billigt att xenonkonvertera dem om man är ute efter mera ljus.
Och ledrampen är ju bra när den lyser fullt direkt och den jag har har två effektlägen så om den stör (vilket den kan göra lätt när den är på taket om det snöar eller är dimmigt) eller man kör lite rakare vägar så brukar det vara trevligare att ha den på lägre effekt när man ändå inte behöver ''bredden'' på ljuset. Och stör den alltför mycket så lägger jag av den helt.
Problemet är väl att den har en ram runt glaset så vid snöfall så snöar den igen nästan direkt och inte orkar den smälta snön heller fastän den drar 280W, Och när den har ramen runt så glider det inte bort heller. Så rätt så värdelös i snöfall. Troligtvis har de med slätt glas (eller vad man vill kalla det) bättre förutsättningar att få snö att glida av glaset. Men antar de flesta ändå har problem med att få snön att börja smälta, speciellt om man möter bilar lite nu som då.