Tjenare, jag som snart fyller 15 har ju börjat kolla runt på lite roliga epa projekt och har hittat en underbar celica. Dock så är problemet att den är ifrån 1993 eller 2000-2003 och jag gärna vill ECU spärra den om jag ska ha den som a-traktor. Är det någon som vet om detta går på en äldre bil som denna och speciellt med tanke på att den är japansk? Eller är det omöjligt?
Fullständiga fordons namn / info: Toyota Celica Årsmodell: 1993 eller 2000-2003
Mvh någon som inte vet ett skvatt om sånt här Tack i förväg
Jag undrade tidigare om årsmodell 1993, men vi fortsätter tråden angående årsmodell 2000-2003 istället
Nej, den går inte att mappa. Sen ska ju övriga regler uppfyllas med. Har du koll på dessa?
Nja inte helt, håller på att försöka sätta in mig i allt sådant så skulle vara oerhört tacksam om du ville berätta lite kortfattat. Menar du vikt och liknande då?
Det går väll fortfarande att låsa bilen, fast utan ECU då? (kommer inte på vad det andra sättet heter)
Nej, den går inte att mappa. Sen ska ju övriga regler uppfyllas med. Har du koll på dessa?
Nja inte helt, håller på att försöka sätta in mig i allt sådant så skulle vara oerhört tacksam om du ville berätta lite kortfattat. Menar du vikt och liknande då?
Det går väll fortfarande att låsa bilen, fast utan ECU då? (kommer inte på vad det andra sättet heter)
Mm. H-reg har jag för mig. Bilen ska ha dragkrok. Den ska ha minst 60% av vikten på drivhjulen. Du behöver spärr växellådan på 4:an och 5:an kan jag tänka. Plus annat givetvis.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
För ungefär 1½ år sedan hade Teknikens Värld en "A-traktorskola" i en serie om 5 avsnitt, om jag minns rätt. Googla och se om du kan hitta artiklarna. Läste artiklarna endast flyktigt. Men jag har för mig man fick följa från personbil till gatlegal A-traktor.
För ungefär 1½ år sedan hade Teknikens Värld en "A-traktorskola" i en serie om 5 avsnitt, om jag minns rätt. Googla och se om du kan hitta artiklarna. Läste artiklarna endast flyktigt. Men jag har för mig man fick följa från personbil till gatlegal A-traktor.
Jo men det är ju det jag skulle göra isånnafall, konvertera en vanlig bil till en A-Traktor. Tack för tipset, jag ska definitivt ta en titt på dedär.
I Bilsport #1 2021 börjar tidningen bygga en A-traktor av en V70 från början. Löper över 5 nummer. Man kan lägga en prem. på Readly så går det att läsa alla tidningar digitalt. Gratis i 2 månader. Har haft denna möjlighet i flera år och rekommenderas. Flera biltidningar finns.
EDIT: Vad har du budget? Totalt inkl. bil och ombyggnad. Dina föräldrar kanske tycker en gammal scooter är mer prisvärd...
Senast redigerat av Hybrid_ (2 december 2022)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
I Bilsport #1 2021 börjar tidningen bygga en A-traktor av en V70 från början. Löper över 5 nummer. Man kan lägga en prem. på Readly så går det att läsa alla tidningar digitalt. Gratis i 2 månader. Har haft denna möjlighet i flera år och rekommenderas. Flera biltidningar finns.
EDIT: Vad har du budget? Totalt inkl. bil och ombyggnad. Dina föräldrar kanske tycker en gammal scooter är mer prisvärd...
bygget är ju små pengar reggad och klar kostar max 10k dessutom mycket varmare och skönare på vintern än en moppe.. och dessutom jävligt mycket säkrare.... gillar iden med en celica... har nog bara sätt en sån förut..
sen finns det ballare bilar att bygga av men en celica är ingen dum ide.. ser sportiga ut och igentligen inte speciellt balla som bilar...
sist jag satt i en Celica slutade det ut i skogen i 130blås.. det gjorde lite ont.. tur vi åkte arsle först in i en stubbe rätt på rambalken aldrig sätt en så sne bil förut men det var en gammal rackare 80-90tal nått sånt
I Bilsport #1 2021 börjar tidningen bygga en A-traktor av en V70 från början. Löper över 5 nummer. Man kan lägga en prem. på Readly så går det att läsa alla tidningar digitalt. Gratis i 2 månader. Har haft denna möjlighet i flera år och rekommenderas. Flera biltidningar finns.
EDIT: Vad har du budget? Totalt inkl. bil och ombyggnad. Dina föräldrar kanske tycker en gammal scooter är mer prisvärd...
Tack för tipset, ska ta en titt på den också
Eftersom att det är jag som betalar för skiten så är de nog inte så relevant om en scooter är mer prisvärd, jag skulle frysa ihjäl haha, men bra förslag om man är på en budget Just nu så har jag inte en riktig budget, men vill nog inte paya så vidare mycket mer än 50-60k för bilen innan "modifikationer" osv
I Bilsport #1 2021 börjar tidningen bygga en A-traktor av en V70 från början. Löper över 5 nummer. Man kan lägga en prem. på Readly så går det att läsa alla tidningar digitalt. Gratis i 2 månader. Har haft denna möjlighet i flera år och rekommenderas. Flera biltidningar finns.
EDIT: Vad har du budget? Totalt inkl. bil och ombyggnad. Dina föräldrar kanske tycker en gammal scooter är mer prisvärd...
bygget är ju små pengar reggad och klar kostar max 10k dessutom mycket varmare och skönare på vintern än en moppe.. och dessutom jävligt mycket säkrare.... gillar iden med en celica... har nog bara sätt en sån förut..
sen finns det ballare bilar att bygga av men en celica är ingen dum ide.. ser sportiga ut och igentligen inte speciellt balla som bilar...
sist jag satt i en Celica slutade det ut i skogen i 130blås.. det gjorde lite ont.. tur vi åkte arsle först in i en stubbe rätt på rambalken aldrig sätt en så sne bil förut men det var en gammal rackare 80-90tal nått sånt
Aa, det är ungefärligen så jag tänker också, tycker celicor är as feta för priset, både 1993 / äldre celicor, men även gt4:orna och 2001 årsmodellerna etc.
När jag kontaktade "Atraktorspärr.se" angående om de skulle gått att ECU spärra en sådan bil så fick jag detta svar, Detta var angående toyota celica årsmodell 2002, inte 1993 (eftersom jag redan insett att 1993 är bara att glömma)
Är det verkligen så? Känns jätte tråkigt då jag personligen tycker japanska bilar såsom celican är betydligt fetare och mer prisvärt än nån gammal volvo (no hate emot er som gillar euro bilar).
Jag har hört mig för om det ska gå och spärra en Toyota Prius och det var inget problem. Problemet med den var dragkroken.
Vet du någon pålitlig person som man skulle kunna fråga angående ECU spärr möjligtvis? Frågade ju dom där "atraktorsparr.se", men vene hur pålitliga dom är egentligen.
Skulle vara jävligt tråkigt om de inte går att ha celica som en epa, Såklart at det går med h-reg men då måste du ju hålla på och kapa den o skit, så då är de ju ingen poäng med det.
I Bilsport #1 2021 börjar tidningen bygga en A-traktor av en V70 från början. Löper över 5 nummer. Man kan lägga en prem. på Readly så går det att läsa alla tidningar digitalt. Gratis i 2 månader. Har haft denna möjlighet i flera år och rekommenderas. Flera biltidningar finns.
EDIT: Vad har du budget? Totalt inkl. bil och ombyggnad. Dina föräldrar kanske tycker en gammal scooter är mer prisvärd...
bygget är ju små pengar reggad och klar kostar max 10k dessutom mycket varmare och skönare på vintern än en moppe.. och dessutom jävligt mycket säkrare.... gillar iden med en celica... har nog bara sätt en sån förut..
sen finns det ballare bilar att bygga av men en celica är ingen dum ide.. ser sportiga ut och igentligen inte speciellt balla som bilar...
sist jag satt i en Celica slutade det ut i skogen i 130blås.. det gjorde lite ont.. tur vi åkte arsle först in i en stubbe rätt på rambalken aldrig sätt en så sne bil förut men det var en gammal rackare 80-90tal nått sånt
Aa, det är ungefärligen så jag tänker också, tycker celicor är as feta för priset, både 1993 / äldre celicor, men även gt4:orna och 2001 årsmodellerna etc.
Är det verkligen så? Känns jätte tråkigt då jag personligen tycker japanska bilar såsom celican är betydligt fetare och mer prisvärt än nån gammal volvo (no hate emot er som gillar euro bilar).
Suzuki Jimny är mycket vanliga som A-traktorer. Lättare att bygga om eftersom de har (riktig) 4-hjulsdrift (och endast 2 sidodörrar).
Jag har hört mig för om det ska gå och spärra en Toyota Prius och det var inget problem. Problemet med den var dragkroken.
Vet du någon pålitlig person som man skulle kunna fråga angående ECU spärr möjligtvis? Frågade ju dom där "atraktorsparr.se", men vene hur pålitliga dom är egentligen.
Skulle vara jävligt tråkigt om de inte går att ha celica som en epa, Såklart at det går med h-reg men då måste du ju hålla på och kapa den o skit, så då är de ju ingen poäng med det.
H-reg är en primitiv variant av ECU-spärr. Krävs inget kapande alls. Dock måste vissa saker plomberas, till skillnad från vid ECU-spärr, men det är inget invecklat.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Jag har hört mig för om det ska gå och spärra en Toyota Prius och det var inget problem. Problemet med den var dragkroken.
Vet du någon pålitlig person som man skulle kunna fråga angående ECU spärr möjligtvis? Frågade ju dom där "atraktorsparr.se", men vene hur pålitliga dom är egentligen.
Skulle vara jävligt tråkigt om de inte går att ha celica som en epa, Såklart at det går med h-reg men då måste du ju hålla på och kapa den o skit, så då är de ju ingen poäng med det.
H-reg är en primitiv variant av ECU-spärr. Krävs inget kapande alls. Dock måste vissa saker plomberas, till skillnad från vid ECU-spärr, men det är inget invecklat.
som sagt inget krångligare förutom inkappsling av kablar och sånt... tyvärr ogillar jag personligen h-regg på bilar utan elektroniskt spjäll känns som en 93:A är för gammal för det.. men det är ju en japansk bil så kan ha fel. problemet är hur man bryter farten på bilar utan spjäll man klipper helt enkelt tändingen vilket brukar sluta med att bilen skjuter och har sig och får massor av soppa till ingen nytta..
annars fungerar det yppligt att regga bilar med h-regg polarn reggar ett par i månaden med det systemet. utan minsta mer krångel än att göra en ecu spärrad bil förutom inkappslingen han gör mest volvo v50 och dessa monteras en dosa brevid gaspedalen med elkontakten till gaspedeln i lådan.. som skruvas fast i golvet och vid reggningen plomberas den lådan och sitter väldigt bra där. sen kräver olika bilar olika lösningar men man behöver inte kapa en fwd bil. att man kapar bilar är för att dom antingen inte väger över 2ton.. eller att viktfördeleningen är knas.. vanligt på rwd bilar som är för lätta
man borde kunna koppla in H-regg så att matningen till insprutningsventiler stryps
jag håller med... man kan ju kanske strypa + till spridarna.. vetefasen hur bra det fungerar.. dom gamla volvosar jag råkat på har på tändingen och det bokstavligt står lågor ur ändröret på skrotet.. pga dom dränker dom i sås...
igentligen spelar det ju ingen roll vad man bryter.. så länge man bara har en strömmatning till alla 4spridare så går det ju
Min pappa (hållit på med bilar tidigare) säger att man måste hålla på med dubbel växellåda och en massa skit, behövs detta fortfarande eller är det gammal information?
Dessutom såg jag att h-can inte är kompatibelt med celicor, är det svårt att löda in sig på statorlindningarna för att få varvtalssignalen och liknande?
// med andra ord, är det verkligen så enkelt som alla säger här eller är det något jag ska tänka på?
Sålänge det är möjligt att faktiskt h-regga den utan att vara någon nasa ingenjör så löser jag det, kan lova att ha en fet uppdaterings blogg här på garaget.org dessutom För självaste arbetet / att h-regga den borde jag kunna lösa, slänge det iallafall är möjligt.
Notera, Toyota Celicor är framhjuls drivna (om de gör någon skillnad) Har hört att vissa säger att de är svårt att få till vikten på FWD bilar