8 december 2022
Trådstartare
Nåjaa här kommer ett långt inlägg som jag hoppas nån ska kunna orka läsa… har försökt googla fram och tillbaka under 4 månader nu men hittar ingen med samma problem jämtemot vad jag redan har bytt
Så köpte en volvo 740 från 87 i somras som vägrar gå. Nån tidigare ägare har bytt till ett lh 2,4 system från lh 2,2 på en b230f då. Redan det är ju ett ryssverk för sej
Så det jag nu har bytt under 4 månader är
Tändstift
Tändmodul
Tändkablar
Tändspole
Fördelarlock
Rotor
Fördelar ”packningar” (pga glapp i axeln)
Tempgivare till ecu:n
Bränslefilter
(Endast delar från vårt finska Motonet så de motsvarar orginaldelar inte biltema)
Vad jag tror är problemet är att den får för mycket bensin, nöter man på startmotorn luktar det mycket bränsle efter en stund. Plockat bort stiftena rengjort dem för dom luktar bensin och dom är blöta och då kan den gå i kanske 20sekunder igen. Kollat felkoder om och om igen resulterar i endast 1-1-1 varje gång. Även gjort de andra testerna man kan göra med felkodsläsaren. Testat med en kollegas lmm funkar endå inte. Btr kollad m.h.a att riva ut vakum slangen luktar inget bränsle kommer inget bränsle och suger man i den och lägger tungan för behålls vakumet. Rengjort spjäll, tomgångsventil och allt i runt insuget
Den gick helt okej på högre varv i ett skede men på tomgång ryckte den och gick bara på 3 burkar. Problemt nu är att den inte alls vill starta när det blivit lite kyligare.
Har hållt på så länge nu redan med den så har glömt bort vad allt jag testat, gjort och bytt.
Funderar nu på om det kan vara spridarna, ecu:n eller kallstartsventilen men tänkte att jag endå lägger ett inlägg före hela förmögenheten går på en gammal bil.
Trodde fan inte att det skulle vara så svåra problem på en gammal ”pålitlig” pansarvagn.