Vansterfilen skrev:
Jesper328 skrev:
Har samma problem på sambons bil.. pulserande acceleration vid dellast.
Har däremot inte felsökt längre än med dator då det skall få tas på garanti.
Såna här symptom kan bl.a bero på brustet membran i återcirkuleringsventilen.
Även problem med EGR-ventilen.
Som vanligt så är det dumt att gissa.
Lämna in på felsökning om du inte har egen utrustning.
Ja, jag köpte ju bilen för enbart två veckor sedan så bilhandlaren borde kunna kolla på det. Men känns trist att behöva lämna in den redan.
Hur märkbart är felet på din sambos bil? Jag var ute och körde en längre sträcka nyss och insåg att det inte är alltid "felet" uppstår. Och när det uppstår är det rätt subtilt, passagerare i bilen hade inte märkt av det. Samt känns det enbart i sjätte växeln vid runt 120-140 km/h och halv gas ungefär.
Jo, trist att lämna in när man precis köpt den.
Ännu tristare är väl att man säkert får ”mekaniker finner ej fel” som svar.
Mellan 2000-3000rpm på hennes bil, och kvarts/halvgas så pulserar effekten.
Ungefär som att anti-spin aktiveras en gång i sekunden, fast väldigt mjukt.
Spelar ingen roll vilken hastighet man ligger i.
Symptomet uppstår även ibland om man åker i en uppförsbacke med farthållare.
Men samma här, passagerare märker inte av det förrän man påpekar det.
Kan vara en svår nöt att knäcka sånt här, och det finns ingen mening med att sitta och gissa såhär på internet.
Dock så KAN mjukvara ifrån trimfirmor ha såna här problem då ECU inte riktigt vet hur mycket laddtryck den skall begära vid vissa lastförhållanden.