Funderingar motorbygge

Refined98
23 december 2022 · 12 Inlägg

Har som långtidsprojekt att bygga en v70 gen 1 som ska bli sfro godkänd och kan därav inte använda mig av b5234 som tanken var från början och har redan köpt på mig smidda kolvar 82mm dvs överdimensionerade 1mm och stakar 139,5 undrar nu om jag kommer kunna använda mig av dessa om jag får tag på en motor och låda från en s60/v70n t5 från 05-07 med motorkod b5244t5?

Marlboroman
23 december 2022 · 8 234 Inlägg

Tveksamt om du kan använda kolvarna och stakarna i en B5244T5. Pga längre slaglängd på vevaxeln så borde övre dödläget hamna 1,6mm ovanför deckytan på blocket och då är det frågan om det finns plats för kolvarna att vända utan att träffa toppen.

Och har du kollat så att du verkligen inte kan använda en vanlig B5234? För man lär göra skillnad på reglerna om man har en sådan motor som är helt original och en som är modifierad på ett sätt så att avgascertifikatet inte längre gäller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Refined98
23 december 2022 · 12 Inlägg

Motorn får inte förekomma original i samma kaross så e kört på den punkten,men om man kör med vev med samma slaglängd i det nya blocket blir det fortfarande samma problem som du nämnde då?

Marlboroman
23 december 2022 · 8 234 Inlägg

Refined98 skrev:
Motorn får inte förekomma original i samma kaross så e kört på den punkten

Återigen, det kan man komma runt beroende på vad man tänkt gjort med själva motorn. Sen om det är värt det är en annan diskussion. Men om planerna innefattar större turbo, andra spridare, styrsystem och liknande så motorns certifikat inte gäller längre så spelar inte ursprunget någon roll. Borde dessutom gå att runda om man tar en B5234T från en 850.

Refined98 skrev:
men om man kör med vev med samma slaglängd i det nya blocket blir det fortfarande samma problem som du nämnde då?

Byter man till en 90mm vev i en sån motor så har man egentligen kastat en hel hög med pengar i sjön. Då har man plockat bort allt som gör den motorn bra utom toppen. Dessutom tål en sån motor mycket oöppnad. Så beroende på effektmål kan det vara bättre att sälja kolvar + stakar och använda pengarna till att köpa en sån motor istället. Alternativet är ju en motor från S60/V70/S80 T5 om du vill kunna använda kolvar och stakar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang