Hej!
Vi har fått ett plötsligt problem att starta en Volvo 740 1990 med motor B230K. Över en natt så slutade den att starta! Vi har felsökt en del och undrar om ni har tips och om det finns saker vi kan utesluta. Finns en del egenheter nedan som ledtråd kanske? Tack på förhand
Beteende:
* När den har stått typ över natten kan bilen kan starta på första försöket och gå i några sekunder! Efter detta startar den inte.
* När den startat tycktes gaspådrag inte ändra varvtalen något särskilt. Bilen dör ganska fort, går liksom sämre och sämre under loppet av ett par sekunder sedan död och tänder därefter inte igen.
* Vi tycker det är konstigt varför den inte längre startar efter att ha gjort det kort en gång. Hinner ju inte ens bli varm, vad är skillnaden liksom?
Tändning:
* Tydlig gnista på samtliga tändstift finns.
* Var ganska skitiga vid första kontroll men rengöring har inte hjälpt.
* Fördelarlocket är bytt ifjol pga tidigare var uttjänt.
Bensin:
* Syns ända fram i slangen under huven.
* Det luktar lite bensin under huven efter flera startförsök.
Övrigt:
* Startmotorn går runt, möjligtvis aningen trött men innan detta har den inte varit direkt svårtstartad.
* Startgas som sprutades i luftintag under startförsök gjorde ingen skillnad.
* Generatorn är nyservad med nya kol och laddade mycket bra innan detta hände.
* Batteriet är nytt från ett halvår sedan och installerat hos bilverkstad. Startar ej när batteriet har 13.3 V vilospänning över polerna.
* Hyfsat vältankad.
Funderingar:
* Impulsgivare/Varvtalsgivare? Får man dock tydlig gnista på alla stift då?
* Bränslepumpsrelä? Hörde det finns två - ett som ansvarar för uppstart och ett annat för pump vid drift, kan det vara så att driftrelä då är ur funktion? Spekulerar...
* Dålig jord?? Men ser inget uppenbart konstigt som förändrats.
Tips på var vi kan börja leta? Jag är ovan vid annat än basic bilservice så måste läsa på en del för varje moment, men vi har lite svårt bogsera den till mekaniker.