3092
Sök

Taunus 20M TS Hardtop, 1966 modell, full renovering av original bil

Ford Taunus 20M TS kjøpt i Falkøping i januar. Helt original teknisk. Full renovering nødvendig. Ikke vært registrert siden 1981. Innredningen er i overraskende bra stand. Karosseriet krever omfattende... Visa mer

6 161 Visningar
Uppdaterades senast 5 september 2023
860 Inlägg
5 februari 2023
Trådstartare
#1
Her kommer en tråd etter hvert, om renovering av en svensksolgt, nå norskimportert, 1966 20M TS HT.
Bilen var tatt av skiltene i Sverige allerede i 1981. Da hadde rust allerede blitt problematisk, og bilen har  i den sammenheng blitt rengjort/sandblåst under.
Deretter har man gjort forsøk på å sveise karosseri, ikke spesielt vellykket, men man har grunnet opp blankt metall under. Hjulbuene er derimot ikke ivaretatt utvendig.

Bilen er helt original, til og med har den nummerlik motor, og så komplett at jeg pr tid kun ser at alu-listene til dørstokkene mangler.
Teknisk er det som man må forvente på en bil som har stått lagret i 40 år+. Alt må gåes over og renoveres.

Karosseriet trenger mye jobb, men det er mest rent platearbeid, lite på bærende konstruksjon.
Mye av karosseriarbeidet er å ta opp/bort det som allerede er forsøkt reparert, og gjøre det skikkelig. Kommer til å kreve sin mann av en ufaglært som meg, men tar utfordringen.

Motoren går ikke rundt, men det er sagt at den gikk normalt da den ble parkert, så det er i utgangspunktet et håp om å klare å renovere den.
Fikk med en ekstra motor av gammeltypen, og har en til som er havarert. Til sammen skal det vel gå å få til en som sviver.
Senast redigerat av FredGaute (19 februari 2023)

860 Inlägg
5 februari 2023
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-770ebfb5cc87561b23822c9efa0759ee.jpg

Under opplasting, litt støvete hehe.

860 Inlägg
5 februari 2023
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-b40688073fd449c78ea5c7676610bb8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-bd765ed7d8676c4f220df198dc0f7a30.jpg

Et par bilder fra der den nå er mellomlagret i påvente av bedre kjøreforhold opp til Nord-Norge.

Litt utfyllende.
Ekstra bagasjeluke siden den originale har rustskader nederst bak.
Døra er den originale HT-døra til H/S. Har kollisjonsskade.
Den som står på er en sedan-dør. Her må jeg se om jeg flytter dørspeilet over fra sedandøra for originalitetens skyld, eller sveiser på den lille flippen som er forskjellen. Selve dørramma ser ok ut. Førerdøra er en HT-dør som en proff har byttet dørspeil på. Skikkelig fint gjort.

Sidetrekkene har totalt defekt dørpapp, så her kan jeg bli nødt til å lage ny. Trekkene i seg selv er ikke fine, men de er relativt hele.
"Crom-stripene" på dem må i alle fall fikses. Pappen er også gåen på trekkene til C-stolpene men trekkene ser kanskje ut til å kunne reddes.
Setetrekkene har jeg ikke sjekket så mye enda, men førersetet som normalt er verst har kun en liten rift i sitteputa, og et hull ved ryggutløserspaken (som forøvrig er bøyd utover...kom i konflikt med det uoriginale stoltrekket.

HT-vinduslistene med endestykker er i veldig bra stand! Taktrekket har et neste hull (lite rundt et).
Selve taket har jeg ikke sett skader på utvendig, og C-stolpene ser fine ut mtp den vanlige rusten ved HT-emblemene.
Rutene ser ok ut, uten at jeg har vasket for å se nøye. Det er byttet frontrute til uoriginal med farge. (kanskje den originale på V-8'ern må over på den røde..)
Alt listverk bortsett fra dørstokklistene er der, og ser rimelig bra ut.

Den er original med 6 volt og med en-krets bremser m/bremsekraftforsterker. Vi får se hva jeg gjør med det sett opp mot drifts og kjøresikkerhet. Disse delene har jeg jo mesteparten av allerede fra den hvite, for 12V og to-krets oppgradering.

I sum en bil det går an å få tilbake til tilnærmet HELT original stand, om man ikke tar på seg kravet om strøkent. Interiøret er nærmest umulig å finne brukt i topp stand, og om man skulle gjøre det har de samme pris som hønsetenner...
Originaliteten var det jeg så verdien i, for så å kjøpe den og hente den nesten 2000 km unna. Noen her i miljøet er nok enig, mens andre vil vel si at jeg er kokko...
Senast redigerat av FredGaute (5 februari 2023)

860 Inlägg
10 februari 2023
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c89480478fad03811a8cb22d4f721420.jpg

Karosserideler handles inn.
Disse er byttet før, men ser ikke bra ut. Skal gjøres på nytt.

914 Inlägg
10 februari 2023
#5
Så stilig p5 coupe er jaggu det fineste som er laga - ønsker meg en selv
følger så klart


860 Inlägg
10 februari 2023
Trådstartare
#6
Jeg er enig i det.
Fasongen klikker rett inn i min computer også, akkurat som andre fasonger og former..hehe!

De er blitt sjeldne å finne, spesielt urenovert. Som du ser måtte jeg 200 mil sørover herifra...
Senast redigerat av FredGaute (10 februari 2023)

860 Inlägg
10 februari 2023
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-fe2f1d78cf90a45f0342b331111b19b9.jpg

Fikk tak på et sett topp-pakninger også, trodde både selger og jeg. Finn en feil.

860 Inlägg
20 februari 2023
Trådstartare
#8
Fikk ettersendt en pakke med originale papirer til bilen, og her var det mye fint!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-91a0b6e98198f90aeb5a814bd22ecc7f.jpg
Originalt vognkort?
Kan noen av dere eldre svensker bekrefte at det er nettopp det??

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-959140c59827dec58ec8543c0f161518.jpg
Interimsbevis før den faktisk ble registrert!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-7bf991c7775736d7e5c2405efb96bb91.jpg
Originale hefter og smørekort. Bekrefter lav km-stand!
Senast redigerat av FredGaute (21 februari 2023)

860 Inlägg
1 maj 2023
Trådstartare
#9
Hentes videre nordover 26.mai, om alt går etter planen.
Skal innom et biltreff på veien hjem. 90 mil en vei, på henger selvsagt.
Senast redigerat av FredGaute (13 maj 2023)

860 Inlägg
30 maj 2023
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-76cc07fd8c25da4af5dad65671bc37c0.jpg

Da er endelig Taunusen kommet frem til verkstedet der "ting skal skje".
Første mål vil være å få den kjørbar i en slik grad at den kan flyttes for egen maskin.

860 Inlägg
4 juni 2023
Trådstartare
#11
Setene er tatt ut og de ser veldig bra ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-a3f0d6b945858c2710720adb02020e67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3a11245b0c9123ea0168f920876ada42.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-0dc314a8319d27c87a5486e9832e1b20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-fc52ef4f71463888b0fcdea2b73c58f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3f3f0bceb88181423a5f63a72e2b609d.jpg

En rift i førersetet og en oppe på bakseteryggen, og behov for puss, lakk og chrom på rammene, men overkommelig!

860 Inlägg
5 juni 2023
Trådstartare
#12
Noen bilder av interiøret.
Dørtrekkene er uten pappen, som er blitt ødelagt i lagring, men 3 av 4 er uten større skader og kan brukes med ny papp.
Papp er bestilt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3c4a263c4cdbf950bb34683b6382ce51.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-489522ba1d5b8cdd3d6aab1f3cb578cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-45da4f9f0c9e569c4442076cd4affd9f.jpg

De vil bli helt flate og ok pene når de limes på ny papp.

Baronen
1 434 Inlägg
6 juni 2023
#13
Det kommer bli bra med ny papp. 👍

Elbilar kan dra åt helvete.

860 Inlägg
9 juli 2023
Trådstartare
#14
Kort oppdatering.
Har fått handlet inn noe karosserideler. Komplette innerskjermer fremme, hjulbuer bak, nedre bakplate. Har demontert motor, dvs har fått ut veiv, kam osv. Stemplene sitter fortsatt i og de sitter veldig fast på tross av at det er veldig lite rust i cylindrene. Merkelig egentlig.
Driver og løser opp med olje og div andre godsaker, men jeg er redd stemplene får så mye juling at de går i stykker før de er ute. Uansett er det viktigst å berge blokka som er nummerlik med bilen.

Om noen kjenner til et mirakelmiddel for å løsne fastgrodde stempler, så si gjerne i fra.
Senast redigerat av FredGaute (9 juli 2023)

860 Inlägg
30 juli 2023
Trådstartare
#15
Litt mer oppdatering.
Har ikke fått så mye tid til denne i sommer. Mye på raill...
Som tidligere nevnt er det MYE jobb å renovere karosseriet.
Bakparten (spesielt tverrbjelken bak tanken) er så råttent dårlig at jeg vurderer å bytte ut med en hel bakende fra vrakbil, dvs la rammevangen stå igjen og "kle på" en bakpart..
Har kutta vekk nedre del av nedre bakplate for å komme til å se. (skal byttes uansett)
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-a8f1237fb413a289072156a8b85e3584.jpg
Det er en del gammel STEINHARD understellmasse her så det ser verre ut enn virkeligheta (trur eg)

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-bfb5dde666678fbd6c6c569d82d83cc1.jpg
Passasjersida er ikke så steike ille men...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-7edfb75e80894ccb81299f86993b78d4.jpg
førersida ER det... dette blir for avansert for meg å lage på nytt. Så mye plateverktøy tror jeg ikke jeg vil anskaffe, for ikke å snakke om hvordan å lære og gjøre det...

Så var det innerskjermene bak...
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-8c0a72fbff37baeffb09d4cde1a32bde.jpg
De mørke prikkene er ikke bestandig rust...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-82c3fc5792ba8bed3e41df73aeb3ef64.jpg
Som dere ser er det noe som likner originaldeler som er brukt, men noen pressinger matcher ikke helt. P7 skjermer kanskje?
Lappverkmetoden med variabelt omlegg er også her flittig brukt. Se bildet nedenfor av andre siden av innerskjermen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-942862d949b0724949f98acd61d573da.jpg
Utvendig bakskjerm er også begynt på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-e7400fec5dbdd5eab5f5fb11560b4edb.jpg
Utkappinga av den gamle hjulbuen skal eg IKKE ha skylda for... og de lappene i indre hjulhus både inne mot rammevangen og opp mot hattehylla må jeg seriøst vurdere om jeg skal gyve på. De blir vanskelige.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-03f1aea45b80838f08dd29a996a90389.jpg
Har kutta vekk lappeteppet foran hjulbuen. Ikke så steinille på innsida!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-b96eea9d93375496bd69fb5f0822f1e1.jpg
Her ser dere om dere titter litt nøye, at omlegget på innerskjermen er "betydelig varierende"

Summa summarum, en god dose karosseriarbeid :-)

860 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
#16
Litt stemningsbilder fra dørk og dørstokk V/S

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-fcea9e9d0f91bccb255d1070006963e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-6995f3131281d943f992fc9e1060a3bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-777788f4d720da0eef5fda923ff3e666.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-9e82e233f7b7c9037afcc38fd09ea490.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-cbc8360712134c3d7697b76449c8392e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-1b0574b906f97fcb856d12c1c6b942d6.jpg

Slik så hardtop-forsterkningen ut, under dørstokken. Tjaaa.
Den er jo reparabel i det minste, men sikkert et par kvelders arbeid bare det.
Kuttskadene er ikke mitt verk...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ecafffae5a9d2e784131181a01ab3e39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-d4369dcb5d72afe5fdb0eaa1fdc430fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-0cf82d7fc97376fac4082306e04f08e6.jpg

Noe rep også på innsiden av dørstokken.
Jekkfeste på førersida er morkent og lappa (byttes). Dørkbitene er egentlig ikke spesielt mye arbeid, noe pressinger som må lages, ellers enkelt.

Det er fantastisk hvor gjennomgående det er brukt metoden "klatte plate utenpå ødelagt bærende kontruksjon". Hadde det ikke vært så langt unna skulle jeg henta svinepelsene hit!

Men eg gir meg ikke folkens! No skal eg begynne å sveise ting sammen igjen.


Sök