Chevrolet Caprice Classic -92 får en välbehövlig renovering och uppgradering
Tanken med detta projekt var från början att bara utföra ett "simpelt" rambyte. Men som vanligt eskalerade det snabbt. På agendan står: Ramlyft. Byte av ram samt blästring/lackering av hela chassit. Nya bussningar och... Visa mer
Innan motorn kunde monteras i chassit så behövde jag ha tillverkat bromsröret höger fram, då detta löper längs framvagnsbalken under motorn. För att veta exakt hur röret skulle dras så behövde jag först montera dit ABS-enheten.
Den behövde dock en hel del kärlek.
Tanken var först att maskera elektroniken och sedan blästra den som den var.
Men det slutade istället med att jag delade på hela enheten och blästrade var del för sig. Detta innebar då även att tillverka en speciell hylsa från en insexhylsa, då skruvarna som höll ihop enheten var femkantiga invändigt istället för en vanlig insexskruv. Så ett jobb som skulle ta ungefär 30min tog istället ca 4 timmar.
Men nöjd blev jag iallafall.
Aluminiumplattan polerades flitigt upp i pelarborren med en polertrissa och Autosol, innan hela enheten klarlackades.
Sedan kunde den monteras i chassit.
Därefter kunde jag dra nytt bromsrör och montera motorn.
Plockade sedan fram mina headers, som även de var inköpta till Impalan, och provmonterade.
De passade faktiskt förvånansvärt bra med endast lite modifikation av rören där de tog i förstärkningsstagen i ramen.
Efter det så tillverkade jag bromsröret vänster fram.
Avskyr bromsrör som slingrar sig överallt. Så gjorde vad jag kunde för att få det så snyggt och parallellt som möjligt.
Med de främre bromsrören färdiga började jag titta på iden med att återanvända original bränslerör, som gick från bränsleslangarna vid ramen upp till TBI-enheten.
Med en blåslampa och stor försiktighet så fick vi sakta men säkert böjt om och anpassat röret för det nya insprutet.
Därefter gjordes det likadant med returröret innan de lackades och monterades slutgiltigt.
Högra fästet blästrat/lackat och på plats.
Med bränslerören klara så tog jag tag i det längsgående bromsröret.
Med alla bromsrören på chassit klara så stod det vänstra fästet på tur.
Blästrat.
Målat.
Monterat.
Original kompressor avfettad, målad och monterad. Det slutade dock med att jag inhandlade en helt ny senare som dessutom ska vara konverterad till R134 gasen istället för den gamla R12. Den kommer dock monteras i slutskedet.
Då jag inte kommer köra med något sekundärluftsystem så är nu luftpumpen rensad på innanmätet och agerar endast som löphjul.
Generatorn hade jag tänkt demontera och blästra/måla i delar. Men kände att det blev lite mycket med att pressa isär lager och allt. Så slutade med att jag blästrade remhjulet och polerade upp huset med ståltrissa.
Målade även stålet blått samt klarlackade hela generatorn för att försöka bevara glansen så länge som möjligt.
Något OT men vafan, du borde göra en projekttråd på Packard'en!
Roligt att du nämner det, för Packarden har inte skruvats med sedan vi byggde 4-link på den för ett flertal år sedan. Men just den här vintern har farsan plockat ner den för att bl.a byta framvagn och bygga ny motor. Vet dock inte om han är så intresserad av en projekttråd på den 🤷🏼‍♂️
Dagens uppdatering fortsätter helt enkelt där jag stoppade förra gången.
Nya hjulcylindrar, bromsbackar samt monteringssatser på plats.
Det som inte blev utbytt blev istället blästrat och målat.
Även nya handbromsvajrar samt stålomspunnen bromsslang på plats.
Sen var det dags att dra nya bromsrör bak.
De inre fästena till bromsrören hade gått av. Så innan jag konade röret trädde jag på en bit krympslang, så att röret inte skulle skavas. Sedan drog jag fast det med ett rejält buntband.
Blev även monterat nya bromstrummor. Dessa är dock obehandlade för tillfället. Så tänkte köpa och måla dem i en gjutjärns-grå färg då jag gillar kontrasten mot det svarta.
Krängningshämmaren på plats med nya polyuretanbussningar.
Och ja, hylsan samt bulten till stabstaget ska kortas ner/bytas ut senare.
Ny vevbult på plats.
Nya bultar till flexplattan behövdes då en rundades vid demonteringen. Så det fick bli ARP då de var lättare att få tag på och dessutom billigare (!) Blev väldigt tight mot veven så fick slipa ner en 12-kant hylsa för att komma i mellan så att jag kunde spänna och dra med moment ordentligt.
En liten helhetsbild på framstegen så här långt
Därefter fick bromsoken en välbehövlig renovering med blästring/målning (utfört av en snäll sambo) sedan nya kolvar och packningar.
Var tvungen att provmontera dem för att se hur det blev genom fälgen Tanken är att måla dessa fälgar svarta eller byta ut dem till svarta "Nascar"-fälgar.
Tog tyvärr inga före-bilder men servopumpen plockades ner och blev blästrad/målad och hopmonterad med nya packningar.
Monterad på motorn med ny tryckslang.
Samt ny returslang.
Sedan åkte remhjulet på igen. Även spännaren med nytt löphjul monterades, tillsammans med en ny drivrem.
Kylfläkten innan renovering.
Efter renovering och monterad på motorn.
Därefter skulle jag "bara" snygga till mini-startern lite. Men precis som med ABS-enheten så spårade det ur igen 🙄
Den var inte helt vacker från början. Men precis som förra gången så skulle det bara maskeras lite och sedan blästras.
Sedan började man titta på konstruktionen.
Och det slutade med att jag delade på den.
Men tur var väl det!
För invändigt såg det ut som om den hade suttit på Titanic 😬
Så efter X antal timmar med blästrande, målande och renslipande av kol etc. så blev slutresultatet så här:
Därmed var den klar för montering på motorn.
Det var allt för idag. 😊 Nästa uppdatering blir dock eventuellt med en liten video så stay tuned! 😏
Nya bultar till flexplattan behövdes då en rundades vid demonteringen. Så det fick bli ARP då de var lättare att få tag på och dessutom billigare (!) Blev väldigt tight mot veven så fick slipa ner en 12-kant hylsa för att komma i mellan så att jag kunde spänna och dra med moment ordentligt. https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e6c7dda37b0aafbb1e3f4a7916184135.jpg
Det var allt för idag. 😊 Nästa uppdatering blir dock eventuellt med en liten video så stay tuned! 😏
Fy fan så jävla snyggt det blir!!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Nya bultar till flexplattan behövdes då en rundades vid demonteringen. Så det fick bli ARP då de var lättare att få tag på och dessutom billigare (!) Blev väldigt tight mot veven så fick slipa ner en 12-kant hylsa för att komma i mellan så att jag kunde spänna och dra med moment ordentligt. https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e6c7dda37b0aafbb1e3f4a7916184135.jpg
Det var allt för idag. 😊 Nästa uppdatering blir dock eventuellt med en liten video så stay tuned! 😏
Passar verkligen den där startmotorn på det två-bultade blocket? Jag har för mig att fästskruvarna på startmotorer till fyr-bultade block sitter diagonalt som på denna startmotor.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Passar verkligen den där startmotorn på det två-bultade blocket? Jag har för mig att fästskruvarna på startmotorer till fyr-bultade block sitter diagonalt som på denna startmotor.
/Benny
Jajamen! Blocket har hål för båda sorterna 😉
Kunde inte hålla mig så idag kommer en liten miniuppdatering 😊
Med startmotorn färdig så lade jag fullt fokus på att försöka få till en provstart av maskineriet.
Så startmotorn monterades och en provisorisk kabel drogs till batteriet med en startknapp i mellan.
Därefter hängde jag dit kylarmaskeringen.
Tempgivaren till min mekaniska tempmätare monterades.
Även tempgivaren till EFI-systemet monterades och kopplades in. Likaså slangen till den mekaniska oljetrycksmätaren.
Jag ville dessutom ha insprutet till att styra tändningen för optimal funktion, så jag köpte en Holley Hyperspark fördelare som jag sedan bytte ut drivhjulet på till ett i mässing. Så inte kamaxeln slits ner i förtid.
Fördelaren monterad med "nollställningslocket" på. Väldigt smidig installation måste jag säga.
Fördelarlocket på plats.
Nya tändkablar inköpta.
Tändkablarna dragna.
Ville inte starta upp med servopumpen tom så fyllde upp systemet med ny OE servoolja.
Kylaren samt kylarslangarna på plats. Den övre kylarslangen fick dock förlängas med ett valsat aluminiumrör då den inte längre nådde över mina nu mycket högre ventilkåpor.
Genom att klocka generatorn, så att pluspolen hamnade ovanför ventilkåpan, så kunde jag med lite modifiering även få plats med originalfästet till kylarslangen. På så sett undvek jag framtida problem med att slangen ligger och skaver mot ventilkåpan.
Tändkabelsatsen som jag köpte var en så kallad "under headers"-sats. D.v.s. att kablarna är längre så att man kan dra dem under grenrören och upp istället för att ha dem synliga över ventilkåpan. Men det betydde även att jag behövde fästa dem vid motorblocket så att de inte lade emot headersen. Så jag kom på idén att använda hållarna som egentligen håller oljerören till automatlådan. De blästrades och målades innan jag drog över lite krympslang så att kablarna både skulle ligga kvar på plats men samtidigt inte skavas.
Ett ordentligt ormbo men allt var som sagt endast provisoriskt monterat för att kunna starta motorn. Både för att se att insprutet fungerade ( då det inhandlades begagnat) men även för att bekräfta om motorn överhuvudtaget fungerade efter min renovering 🧐😅
Mycket kablar och slangar som skulle hållas borta från både heta grenrör och roterande delar!
Professionell installation av expansionskärl 😏
Bränsletanken, som fortfarande satt monterad i karossen, plockades ner för att hängas upp i ramen.
Kan säga att det var väääldigt nervöst när man tryckte på startknappen för första gången 😂 Men till min förvåning så startade motorn direkt, på knappt ett varv på starten. Den gick dessutom på tomgång direkt. Så måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med Holley EFIn. Med endast några få parametrar inmatade via displayen innan uppstart 👍
Kan även tillägga att videon givetvis inte är från första uppstarten. Detta är efter att jag hade haft chassit ute och kört in kamaxeln på ca 2500-3000rpm i närmare 20 minuter. Så den var redan inkörd och motorn var uppe i temp 😊
Det får vara allt för ikväll. För er som är intresserade så lade jag även upp en video som jag filmade efter inkörningen av kammen, innan vi rullade in chassit igen. Länkar också den här:
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"