3133
Sök

Chevrolet Caprice Classic -92 får en välbehövlig renovering och uppgradering

Tanken med detta projekt var från början att bara utföra ett "simpelt" rambyte. Men som vanligt eskalerade det snabbt. På agendan står: Ramlyft. Byte av ram samt blästring/lackering av hela chassit. Nya bussningar och... Visa mer

47 903 Visningar
Uppdaterades senast 9 oktober
183 Inlägg
16 februari 2023
Trådstartare
#21
vEight skrev:
Det blir riktigt stiligt! Men vändkanterna tycker jag såg lite väl stora ut. 😬

Tack! Ja det återstår väl att se om de kommer skapa några problem i framtiden 🤷🏼‍♂️😅

Folk med vett kör Chevrolet ;)

30 Inlägg
17 februari 2023
#22
Chevy_4400 skrev:
vEight skrev:
Det blir riktigt stiligt! Men vändkanterna tycker jag såg lite väl stora ut. 😬

Tack! Ja det återstår väl att se om de kommer skapa några problem i framtiden 🤷🏼‍♂️😅

Kan dra olja med djupa vändkanter, samt tappa en del komp.


30 Inlägg
17 februari 2023
#23
Chevy_4400 skrev:
vEight skrev:
Det blir riktigt stiligt! Men vändkanterna tycker jag såg lite väl stora ut. 😬

Tack! Ja det återstår väl att se om de kommer skapa några problem i framtiden 🤷🏼‍♂️😅

Kan dra olja med djupa vändkanter, samt tappa en del komp.


183 Inlägg
17 februari 2023
Trådstartare
#24
GlobalNomad skrev:
Chevy_4400 skrev:
vEight skrev:
Det blir riktigt stiligt! Men vändkanterna tycker jag såg lite väl stora ut. 😬

Tack! Ja det återstår väl att se om de kommer skapa några problem i framtiden 🤷🏼‍♂️😅

Kan dra olja med djupa vändkanter, samt tappa en del komp.

Ja som sagt, jag får hålla koll på det 🙂

Folk med vett kör Chevrolet ;)

183 Inlägg
20 februari 2023
Trådstartare
#25
Innan motorn kunde monteras i chassit så behövde jag ha tillverkat bromsröret höger fram, då detta löper längs framvagnsbalken under motorn.
För att veta exakt hur röret skulle dras så behövde jag först montera dit ABS-enheten.

Den behövde dock en hel del kärlek.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e9ec9b1273ae55e2e83b252b4dabaf7e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-601a3eb00322de418024f8b5c8c37968.jpg

Tanken var först att maskera elektroniken och sedan blästra den som den var.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3aa74297bd4eadb88774c0b1ceb19d58.jpg

Men det slutade istället med att jag delade på hela enheten och blästrade var del för sig. Detta innebar då även att tillverka en speciell hylsa från en insexhylsa, då skruvarna som höll ihop enheten var femkantiga invändigt istället för en vanlig insexskruv.
Så ett jobb som skulle ta ungefär 30min tog istället ca 4 timmar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4091c5f23a5e8c32c7b741f10c94ba2f.jpg

Men nöjd blev jag iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-96b6fcdbe396024a593091cd03bd8be9.jpg

Aluminiumplattan polerades flitigt upp i pelarborren med en polertrissa och Autosol, innan hela enheten klarlackades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bebb46cafba817889eb47789015a97f3.jpg

Sedan kunde den monteras i chassit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e85828ad17e036f7f8fc72068eebb9cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2b5bafb49e20aee33888c8e757c1bfa.jpg

Därefter kunde jag dra nytt bromsrör och montera motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-96eeac6ac3d46180320b2041f80805b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6923f22febb0baa45b5458f138ba58f8.jpg

Plockade sedan fram mina headers, som även de var inköpta till Impalan, och provmonterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-71c554d5703cbabb3ee252bf89a00c11.jpg

De passade faktiskt förvånansvärt bra med endast lite modifikation av rören där de tog i förstärkningsstagen i ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-03c2e1f64db12b1a1be782bae94b2a1a.jpg

Efter det så tillverkade jag bromsröret vänster fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9d8e2f26a260e5ece4f26bcd4bed5f23.jpg

Avskyr bromsrör som slingrar sig överallt. Så gjorde vad jag kunde för att få det så snyggt och parallellt som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8f9c203411bd0b99f7c7fb734f00f898.jpg

Med de främre bromsrören färdiga började jag titta på iden med att återanvända original bränslerör, som gick från bränsleslangarna vid ramen upp till TBI-enheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5e1d06ecfd5b3f3b0536fdbf1ecd4aaf.jpg

Med en blåslampa och stor försiktighet så fick vi sakta men säkert böjt om och anpassat röret för det nya insprutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7e126712fd1224b6b6fe8af571fa24bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8a14d2f3485ee9dc1ece56d07de8240b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52628e933925f6a9a5f08e7426d6a60a.jpg

Därefter gjordes det likadant med returröret innan de lackades och monterades slutgiltigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2c2416552094cf8f922b4695f1e774fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2a453a82271cafa9c31b8df7ae14e79.jpg

Högra fästet blästrat/lackat och på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ef06d3d439638cf6cb7bd15c90571c7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-05334495608dd574b7dab848ffa946f6.jpg

Med bränslerören klara så tog jag tag i det längsgående bromsröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-285c08ef5d02ecc08a36cc02f23aafe1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4fc858d12f81904002f09e03d730a187.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5f5b02234b6c832aa839ed7117629d28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0a29d97bf26590198c8e14562fe3748b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8a49fb39a3125a828f5367ff3e6e4d94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b06f1e8c7dbd49cddf6b54e7494aaaa9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-877c323c7618c72fe9999f99697552ac.jpg

Med alla bromsrören på chassit klara så stod det vänstra fästet på tur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5eea91aa1cc790ca82299e68b2572a2e.jpg

Blästrat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f9efc25a85e9d496817c4051ebf7f0b2.jpg

Målat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e696add4876fd544174fb4d249319002.jpg

Monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cdd4528ab6c68e369831593564034eef.jpg

Original kompressor avfettad, målad och monterad.
Det slutade dock med att jag inhandlade en helt ny senare som dessutom ska vara konverterad till R134 gasen istället för den gamla R12.
Den kommer dock monteras i slutskedet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ce55237522951dc1d356daa7597ed353.jpg

Då jag inte kommer köra med något sekundärluftsystem så är nu luftpumpen rensad på innanmätet och agerar endast som löphjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a3b7c4517c6556c8d3e88086fa2dca7e.jpg

Generatorn hade jag tänkt demontera och blästra/måla i delar. Men kände att det blev lite mycket med att pressa isär lager och allt.
Så slutade med att jag blästrade remhjulet och polerade upp huset med ståltrissa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-33cdfc12c365d59b25f5749f12ac79c7.jpg

Målade även stålet blått samt klarlackade hela generatorn för att försöka bevara glansen så länge som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dfa91d47a849778e31aff277ab188170.jpg

Det var allt för den här gången 😊

Folk med vett kör Chevrolet ;)

Baronen
1 434 Inlägg
20 februari 2023
#26
Hög finnish! Gillar speciellt nogrannheten med bromsrören. 👍

Elbilar kan dra åt helvete.

1 484 Inlägg
21 februari 2023
#27
👑

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

183 Inlägg
21 februari 2023
Trådstartare
#28
vEight skrev:
Hög finnish! Gillar speciellt nogrannheten med bromsrören. &#128077;

Tack! Ja man har väl en liten fetisch för snyggt dragna rör &#128517;

Folk med vett kör Chevrolet ;)

1 484 Inlägg
22 februari 2023
#29
Något OT men vafan, du borde göra en projekttråd på Packard'en!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

183 Inlägg
24 februari 2023
Trådstartare
#30
Berglund_89 skrev:
Något OT men vafan, du borde göra en projekttråd på Packard'en!

Roligt att du nämner det, för Packarden har inte skruvats med sedan vi byggde 4-link på den för ett flertal år sedan.
Men just den här vintern har farsan plockat ner den för att bl.a byta framvagn och bygga ny motor.
Vet dock inte om han är så intresserad av en projekttråd på den &#129335;&#127996;&#8205;&#9794;&#65039;

Folk med vett kör Chevrolet ;)

183 Inlägg
1 mars 2023
Trådstartare
#31
Dagens uppdatering fortsätter helt enkelt där jag stoppade förra gången.

Nya hjulcylindrar, bromsbackar samt monteringssatser på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6a52272ed0f03833cc63677ce28ddd70.jpg

Det som inte blev utbytt blev istället blästrat och målat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b571382a37d430344796b676dd6b1dfb.jpg

Även nya handbromsvajrar samt stålomspunnen bromsslang på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d67f29ffef0ff1728e4d8d078a8cfa70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f68de50fe7be4a2d67e959c491c2900.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9dc7dbd2861fdd57848a4ba936fa3335.jpg

Sen var det dags att dra nya bromsrör bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e646b37d09e0089024de0904e08ecd37.jpg

De inre fästena till bromsrören hade gått av. Så innan jag konade röret trädde jag på en bit krympslang, så att röret inte skulle skavas.
Sedan drog jag fast det med ett rejält buntband.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f06e0131d5ba18e1203c492147a5cc3e.jpg

Blev även monterat nya bromstrummor. Dessa är dock obehandlade för tillfället.
Så tänkte köpa och måla dem i en gjutjärns-grå färg då jag gillar kontrasten mot det svarta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f97ec9614a0104068ccdca6a16cfb9e.jpg

Krängningshämmaren på plats med nya polyuretanbussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e245f6bdff8a2743055f076de339269c.jpg

Och ja, hylsan samt bulten till stabstaget ska kortas ner/bytas ut senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3cec46cf2d83ab157e2dcffeae0ad2a6.jpg

Ny vevbult på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c463d005e4ba17039137c690984f4ed2.jpg

Nya bultar till flexplattan behövdes då en rundades vid demonteringen. Så det fick bli ARP då de var lättare att få tag på och dessutom billigare (!)
Blev väldigt tight mot veven så fick slipa ner en 12-kant hylsa för att komma i mellan så att jag kunde spänna och dra med moment ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e6c7dda37b0aafbb1e3f4a7916184135.jpg

En liten helhetsbild på framstegen så här långt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6b636ffa1227cd09cf400ffa18bb1636.jpg

Därefter fick bromsoken en välbehövlig renovering med blästring/målning (utfört av en snäll sambo) sedan nya kolvar och packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f686d1030b1795d8098067f594727c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0d36c52e75d23931b5cfbc5a5f3317f0.jpg

Var tvungen att provmontera dem för att se hur det blev genom fälgen smile
Tanken är att måla dessa fälgar svarta eller byta ut dem till svarta "Nascar"-fälgar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-48b999972ca2ba0ccb88ddfe42f2ebbf.jpg

Tog tyvärr inga före-bilder men servopumpen plockades ner och blev blästrad/målad och hopmonterad med nya packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9efa1f071197303d64a36efd5b99df3d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-977f687e7c44696b9b7d2daddc89bf3c.jpg

Monterad på motorn med ny tryckslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-42450f8ddebfdfdba6d696c8bdf0fcc5.jpg

Samt ny returslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2893be4faf163193fc14f1fa053cbf2.jpg

Sedan åkte remhjulet på igen. Även spännaren med nytt löphjul monterades, tillsammans med en ny drivrem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cd85ab9ed4cf71312e5f992081632969.jpg

Kylfläkten innan renovering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-57e90078bdd5fa3cf4d430276c015f29.jpg

Efter renovering och monterad på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fe99daca905c2efc063e3719300eb83f.jpg

Därefter skulle jag "bara" snygga till mini-startern lite. Men precis som med ABS-enheten så spårade det ur igen &#128580;

Den var inte helt vacker från början. Men precis som förra gången så skulle det bara maskeras lite och sedan blästras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9e6126dff1ef132791bdd2830fef1540.jpg

Sedan började man titta på konstruktionen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-eaefee4e6f29be226886b4c21d3a3748.jpg

Och det slutade med att jag delade på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bba3f51dde59db8ee4a8e15de52153b.jpg

Men tur var väl det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c88ed6aeb84ad8cbf69a3537a57bf447.jpg

För invändigt såg det ut som om den hade suttit på Titanic &#128556;
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d183b39b67086647ee9a7ffb5baea47d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d3fc0aa08c726f671ea68686fad18bb8.jpg

Så efter X antal timmar med blästrande, målande och renslipande av kol etc. så blev slutresultatet så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-01f9da513b872ae4853bb1c3c061c94d.jpg

Därmed var den klar för montering på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7f82dda23a3ab68929e7a24a394a4df6.jpg

Det var allt för idag. &#128522;
Nästa uppdatering blir dock eventuellt med en liten video så stay tuned! &#128527;

Folk med vett kör Chevrolet ;)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
1 mars 2023
#32
Chevy_4400 skrev:
Dagens uppdatering fortsätter helt enkelt där jag stoppade förra gången.

Nya hjulcylindrar, bromsbackar samt monteringssatser på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6a52272ed0f03833cc63677ce28ddd70.jpg

Det som inte blev utbytt blev istället blästrat och målat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b571382a37d430344796b676dd6b1dfb.jpg

Även nya handbromsvajrar samt stålomspunnen bromsslang på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d67f29ffef0ff1728e4d8d078a8cfa70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f68de50fe7be4a2d67e959c491c2900.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9dc7dbd2861fdd57848a4ba936fa3335.jpg

Sen var det dags att dra nya bromsrör bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e646b37d09e0089024de0904e08ecd37.jpg

De inre fästena till bromsrören hade gått av. Så innan jag konade röret trädde jag på en bit krympslang, så att röret inte skulle skavas.
Sedan drog jag fast det med ett rejält buntband.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f06e0131d5ba18e1203c492147a5cc3e.jpg

Blev även monterat nya bromstrummor. Dessa är dock obehandlade för tillfället.
Så tänkte köpa och måla dem i en gjutjärns-grå färg då jag gillar kontrasten mot det svarta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f97ec9614a0104068ccdca6a16cfb9e.jpg

Krängningshämmaren på plats med nya polyuretanbussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e245f6bdff8a2743055f076de339269c.jpg

Och ja, hylsan samt bulten till stabstaget ska kortas ner/bytas ut senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3cec46cf2d83ab157e2dcffeae0ad2a6.jpg

Ny vevbult på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c463d005e4ba17039137c690984f4ed2.jpg

Nya bultar till flexplattan behövdes då en rundades vid demonteringen. Så det fick bli ARP då de var lättare att få tag på och dessutom billigare (!)
Blev väldigt tight mot veven så fick slipa ner en 12-kant hylsa för att komma i mellan så att jag kunde spänna och dra med moment ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e6c7dda37b0aafbb1e3f4a7916184135.jpg

En liten helhetsbild på framstegen så här långt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6b636ffa1227cd09cf400ffa18bb1636.jpg

Därefter fick bromsoken en välbehövlig renovering med blästring/målning (utfört av en snäll sambo) sedan nya kolvar och packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f686d1030b1795d8098067f594727c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0d36c52e75d23931b5cfbc5a5f3317f0.jpg

Var tvungen att provmontera dem för att se hur det blev genom fälgen smile
Tanken är att måla dessa fälgar svarta eller byta ut dem till svarta "Nascar"-fälgar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-48b999972ca2ba0ccb88ddfe42f2ebbf.jpg

Tog tyvärr inga före-bilder men servopumpen plockades ner och blev blästrad/målad och hopmonterad med nya packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9efa1f071197303d64a36efd5b99df3d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-977f687e7c44696b9b7d2daddc89bf3c.jpg

Monterad på motorn med ny tryckslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-42450f8ddebfdfdba6d696c8bdf0fcc5.jpg

Samt ny returslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2893be4faf163193fc14f1fa053cbf2.jpg

Sedan åkte remhjulet på igen. Även spännaren med nytt löphjul monterades, tillsammans med en ny drivrem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cd85ab9ed4cf71312e5f992081632969.jpg

Kylfläkten innan renovering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-57e90078bdd5fa3cf4d430276c015f29.jpg

Efter renovering och monterad på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fe99daca905c2efc063e3719300eb83f.jpg

Därefter skulle jag "bara" snygga till mini-startern lite. Men precis som med ABS-enheten så spårade det ur igen &#128580;

Den var inte helt vacker från början. Men precis som förra gången så skulle det bara maskeras lite och sedan blästras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9e6126dff1ef132791bdd2830fef1540.jpg

Sedan började man titta på konstruktionen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-eaefee4e6f29be226886b4c21d3a3748.jpg

Och det slutade med att jag delade på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bba3f51dde59db8ee4a8e15de52153b.jpg

Men tur var väl det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c88ed6aeb84ad8cbf69a3537a57bf447.jpg

För invändigt såg det ut som om den hade suttit på Titanic &#128556;
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d183b39b67086647ee9a7ffb5baea47d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d3fc0aa08c726f671ea68686fad18bb8.jpg

Så efter X antal timmar med blästrande, målande och renslipande av kol etc. så blev slutresultatet så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-01f9da513b872ae4853bb1c3c061c94d.jpg

Därmed var den klar för montering på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7f82dda23a3ab68929e7a24a394a4df6.jpg

Det var allt för idag. &#128522;
Nästa uppdatering blir dock eventuellt med en liten video så stay tuned! &#128527;

Fy fan så jävla snyggt det blir!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
1 mars 2023
#33
Chevy_4400 skrev:
Dagens uppdatering fortsätter helt enkelt där jag stoppade förra gången.

Nya hjulcylindrar, bromsbackar samt monteringssatser på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6a52272ed0f03833cc63677ce28ddd70.jpg

Det som inte blev utbytt blev istället blästrat och målat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b571382a37d430344796b676dd6b1dfb.jpg

Även nya handbromsvajrar samt stålomspunnen bromsslang på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d67f29ffef0ff1728e4d8d078a8cfa70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f68de50fe7be4a2d67e959c491c2900.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9dc7dbd2861fdd57848a4ba936fa3335.jpg

Sen var det dags att dra nya bromsrör bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e646b37d09e0089024de0904e08ecd37.jpg

De inre fästena till bromsrören hade gått av. Så innan jag konade röret trädde jag på en bit krympslang, så att röret inte skulle skavas.
Sedan drog jag fast det med ett rejält buntband.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f06e0131d5ba18e1203c492147a5cc3e.jpg

Blev även monterat nya bromstrummor. Dessa är dock obehandlade för tillfället.
Så tänkte köpa och måla dem i en gjutjärns-grå färg då jag gillar kontrasten mot det svarta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f97ec9614a0104068ccdca6a16cfb9e.jpg

Krängningshämmaren på plats med nya polyuretanbussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e245f6bdff8a2743055f076de339269c.jpg

Och ja, hylsan samt bulten till stabstaget ska kortas ner/bytas ut senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3cec46cf2d83ab157e2dcffeae0ad2a6.jpg

Ny vevbult på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c463d005e4ba17039137c690984f4ed2.jpg

Nya bultar till flexplattan behövdes då en rundades vid demonteringen. Så det fick bli ARP då de var lättare att få tag på och dessutom billigare (!)
Blev väldigt tight mot veven så fick slipa ner en 12-kant hylsa för att komma i mellan så att jag kunde spänna och dra med moment ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e6c7dda37b0aafbb1e3f4a7916184135.jpg

En liten helhetsbild på framstegen så här långt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6b636ffa1227cd09cf400ffa18bb1636.jpg

Därefter fick bromsoken en välbehövlig renovering med blästring/målning (utfört av en snäll sambo) sedan nya kolvar och packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f686d1030b1795d8098067f594727c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0d36c52e75d23931b5cfbc5a5f3317f0.jpg

Var tvungen att provmontera dem för att se hur det blev genom fälgen smile
Tanken är att måla dessa fälgar svarta eller byta ut dem till svarta "Nascar"-fälgar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-48b999972ca2ba0ccb88ddfe42f2ebbf.jpg

Tog tyvärr inga före-bilder men servopumpen plockades ner och blev blästrad/målad och hopmonterad med nya packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9efa1f071197303d64a36efd5b99df3d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-977f687e7c44696b9b7d2daddc89bf3c.jpg

Monterad på motorn med ny tryckslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-42450f8ddebfdfdba6d696c8bdf0fcc5.jpg

Samt ny returslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2893be4faf163193fc14f1fa053cbf2.jpg

Sedan åkte remhjulet på igen. Även spännaren med nytt löphjul monterades, tillsammans med en ny drivrem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cd85ab9ed4cf71312e5f992081632969.jpg

Kylfläkten innan renovering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-57e90078bdd5fa3cf4d430276c015f29.jpg

Efter renovering och monterad på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fe99daca905c2efc063e3719300eb83f.jpg

Därefter skulle jag "bara" snygga till mini-startern lite. Men precis som med ABS-enheten så spårade det ur igen &#128580;

Den var inte helt vacker från början. Men precis som förra gången så skulle det bara maskeras lite och sedan blästras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9e6126dff1ef132791bdd2830fef1540.jpg

Sedan började man titta på konstruktionen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-eaefee4e6f29be226886b4c21d3a3748.jpg

Och det slutade med att jag delade på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bba3f51dde59db8ee4a8e15de52153b.jpg

Men tur var väl det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c88ed6aeb84ad8cbf69a3537a57bf447.jpg

För invändigt såg det ut som om den hade suttit på Titanic &#128556;
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d183b39b67086647ee9a7ffb5baea47d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d3fc0aa08c726f671ea68686fad18bb8.jpg

Så efter X antal timmar med blästrande, målande och renslipande av kol etc. så blev slutresultatet så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-01f9da513b872ae4853bb1c3c061c94d.jpg

Därmed var den klar för montering på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7f82dda23a3ab68929e7a24a394a4df6.jpg

Det var allt för idag. &#128522;
Nästa uppdatering blir dock eventuellt med en liten video så stay tuned! &#128527;

Passar verkligen den där startmotorn på det två-bultade blocket? Jag har för mig att fästskruvarna på startmotorer till fyr-bultade block sitter diagonalt som på denna startmotor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

183 Inlägg
1 mars 2023
Trådstartare
#34
Vettemannen skrev:
Fy fan så jävla snyggt det blir!!!

/Benny

Tack för det &#128513;

Vettemannen skrev:
Passar verkligen den där startmotorn på det två-bultade blocket? Jag har för mig att fästskruvarna på startmotorer till fyr-bultade block sitter diagonalt som på denna startmotor.

/Benny

Jajamen! Blocket har hål för båda sorterna &#128521;

Folk med vett kör Chevrolet ;)

183 Inlägg
2 mars 2023
Trådstartare
#35
Kunde inte hålla mig så idag kommer en liten miniuppdatering &#128522;

Med startmotorn färdig så lade jag fullt fokus på att försöka få till en provstart av maskineriet.

Så startmotorn monterades och en provisorisk kabel drogs till batteriet med en startknapp i mellan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c8bb4822e74762ab3db4f743cd91e007.jpg

Därefter hängde jag dit kylarmaskeringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c8e4d1a268df4dbf61f16d05a9671c1c.jpg

Tempgivaren till min mekaniska tempmätare monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-856b06f30b7544d3a07c1b5a3a32c31d.jpg

Även tempgivaren till EFI-systemet monterades och kopplades in. Likaså slangen till den mekaniska oljetrycksmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-957d294de771a0d4b5c8f34f0b1ba547.jpg

Jag ville dessutom ha insprutet till att styra tändningen för optimal funktion, så jag köpte en Holley Hyperspark fördelare som jag sedan bytte ut drivhjulet på till ett i mässing. Så inte kamaxeln slits ner i förtid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5bc587358a0b5be61e4d651a1e8c748d.jpg

Fördelaren monterad med "nollställningslocket" på. Väldigt smidig installation måste jag säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bce71ccf45c7212705eea2702ddcb58c.jpg

Fördelarlocket på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ca57f21b19390a90520c1c0589b17cc7.jpg

Nya tändkablar inköpta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a5e98b6dea9cffe3299af53dac96ee45.jpg

Tändkablarna dragna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b8fb6c002e8056a58de638c3a82aaae5.jpg

Ville inte starta upp med servopumpen tom så fyllde upp systemet med ny OE servoolja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-06b107727f612fa97192cc61931bdc71.jpg

Kylaren samt kylarslangarna på plats.
Den övre kylarslangen fick dock förlängas med ett valsat aluminiumrör då den inte längre nådde över mina nu mycket högre ventilkåpor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9bacbd6639bf6721196e33dc42478297.jpg

Genom att klocka generatorn, så att pluspolen hamnade ovanför ventilkåpan, så kunde jag med lite modifiering även få plats med originalfästet till kylarslangen. På så sett undvek jag framtida problem med att slangen ligger och skaver mot ventilkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4b7228392ef7555575cd90851f5e96cd.jpg

Tändkabelsatsen som jag köpte var en så kallad "under headers"-sats. D.v.s. att kablarna är längre så att man kan dra dem under grenrören och upp istället för att ha dem synliga över ventilkåpan. Men det betydde även att jag behövde fästa dem vid motorblocket så att de inte lade emot headersen.
Så jag kom på idén att använda hållarna som egentligen håller oljerören till automatlådan.
De blästrades och målades innan jag drog över lite krympslang så att kablarna både skulle ligga kvar på plats men samtidigt inte skavas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-514d4ef3826118d748d381970e59173a.jpg

Ett ordentligt ormbo men allt var som sagt endast provisoriskt monterat för att kunna starta motorn. Både för att se att insprutet fungerade ( då det inhandlades begagnat) men även för att bekräfta om motorn överhuvudtaget fungerade efter min renovering &#129488;&#128517;
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e4d4aa86073d94e7780e9ed96ad3172a.jpg

Mycket kablar och slangar som skulle hållas borta från både heta grenrör och roterande delar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-48191fc2e30101a78e9cde05e9b183a9.jpg

Professionell installation av expansionskärl &#128527;
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-92f5bbb5cba1b103f7a2b95a017e6d62.jpg

Bränsletanken, som fortfarande satt monterad i karossen, plockades ner för att hängas upp i ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1eb485e1b412de2dc15f40c282bf8033.jpg

Tanken upphängd med spännband.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ca954bf9e297ed9f0ba893704ab441f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ed0729c48e20c553510edcc9fd595e4c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2f9cb23aedc485b5371974e6913906ae.jpg

Därmed var det klart för start! &#128515;

https://www.garaget.org/video/157256



Kan säga att det var väääldigt nervöst när man tryckte på startknappen för första gången &#128514;
Men till min förvåning så startade motorn direkt, på knappt ett varv på starten. Den gick dessutom på tomgång direkt.
Så måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med Holley EFIn. Med endast några få parametrar inmatade via displayen innan uppstart &#128077;

Kan även tillägga att videon givetvis inte är från första uppstarten. Detta är efter att jag hade haft chassit ute och kört in kamaxeln på ca 2500-3000rpm i närmare 20 minuter. Så den var redan inkörd och motorn var uppe i temp &#128522;

Det får vara allt för ikväll. För er som är intresserade så lade jag även upp en video som jag filmade efter inkörningen av kammen, innan vi rullade in chassit igen. Länkar också den här:

https://www.garaget.org/video/157257



Ha det gött!

Folk med vett kör Chevrolet ;)

730 Inlägg
2 mars 2023
#36

Alltså din rördragning borde det vara NSFW-varning på, för en annan som har smått OCD kring raka rör och liknande så ser det fantastiskt ut! big_smile

Live long, and prosper.

183 Inlägg
3 mars 2023
Trådstartare
#37
MrHyde skrev:

Alltså din rördragning borde det vara NSFW-varning på, för en annan som har smått OCD kring raka rör och liknande så ser det fantastiskt ut! big_smile

Haha ja man kanske får varna i förväg nästa gång &#128517;
Tack!

Folk med vett kör Chevrolet ;)

Jackass
799 Inlägg
4 mars 2023
#38
Grymt jobb!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

183 Inlägg
4 mars 2023
Trådstartare
#39
Hunted skrev:
Grymt jobb!

Tackar!

Folk med vett kör Chevrolet ;)

89 Inlägg
5 mars 2023
#40
Jävlar va snyggt. Gillar verkligen noggrannheten och finishen.
Bra jobbat.
Magnus



Sök