Mer och högre turbodump Audi A4 och tips på små trim?

Jakob9910
12 februari 2023 · 10 Inlägg

audi a4 B8 2.0 tfsi (211hp)


Tjenare, har en audi jag gärna skulle vilja ha ut mer turbo dump ifrån, helst ett Stu Stu Stu ljud om ni förstår mig...
Har redan ett billigt öppet luftfilter vilket ger lite ljud men inte tillräckligt enligt mig. Har kollat på kalla luftfilter vilket ger lite mer effekt men är det någon skillnad på ljudet? alltså ger det mer turboljud än ett vanligt luftfilter? Vad kan jag behöpa köpa och byta för att nå mer ljud?

Och vad för små trim kan man göra få att trimma upp den lite? Vet ju självklart om att man kan steg 1 å 2 trimma men menar saker förutom det.


Har inte så bra koll på Audi då jag enbart hållt på med Volvos.

Ber om ursäkt om det blev lite rörigt

Mew
12 februari 2023 · 2 176 Inlägg

Det "fladdrande" ljudet kommer när dumpen inte funkar som det ska,det är ljudet av luften som går tillbaks genom turbons impeller. Det är skadligt för turbon i längden och är inget jag skulle rekommendera alls (även om jag håller med om att det låter fräckt).

I övrigt är det öppet luftfilter som du själv nämner. Med en optimering lär du få högre laddtryck vilket brukar föra med sig ett lite högre dumpljud. Dock är det ju mer en bieffekt, men effektskillnaden lär ju knappast vara fy skam heller. tongue

Senast redigerat av Mew (12 februari 2023)

Jesper328
13 februari 2023 · 2 400 Inlägg

Du kan byta ut befintligt inloppsrör mot ett i alu eller plåt.
Kommer att ge lite resonansljud ifrån turbon.

Det öppna luftfiltret kan du åka till återvinningen med.
Du förlorar enbart effekt med ett sådant och riskerar dels att blästra impellern, samt att luftmassemätaren säger tack och adjö.
Återmontera istället original luftburk, och borra hål i bottendelen om du vill ha dumpljud.

Ett annat alternativ är att rationalisera bort original återcirkuleringsventil och plugga hålet.
Då får du ditt ”stututu-ljud”.
Som Mew skriver så finns det en risk att turbon tar skada av det i längden.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2023 · 17 562 Inlägg

Bort med sportfiltret! Mindre kraft i maskin och grejerna tar skada!

EDIT:
Jesper328 var på bollen ser jag nu...

Senast redigerat av Hybrid_ (13 februari 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang