Vibration i backen Volvo V60 Automat 2020

Joakim99
15 februari 2023 · 13 Inlägg

Jag köpte en Volvo V60 (D4 AWD, MY 2020, 5300 mil, Automatlåda) i förra veckan (hos bilhandlare).

Från och med igår när jag lägger i backen uppstår en relativt kraftig vibration som låter som att det skallrar. Finns endast i backen och endast om bilen står stilla (börjar jag backa slutar det)

Jag kan inte så mycket om automatlådor men skulle gärna vilja veta om det tyder på problem…

uhlin
15 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Ja, nåt är ju som det inte ska vara. Åk tillbaka till firman du köpte bilen hos.

Hoppas bara det är en större seriös firma och inte nån skum firma.

Joakim99
15 februari 2023 · 13 Inlägg

Tack för svar. Ska absolut kontakta firman (den är MRF-ansluten och relativt stor) men jag hade velat ha lite på fötterna först om vad det skulle kunna bero på och innebära

Mossan1
15 februari 2023 · 2 884 Inlägg

Brustet avgasrörsfäste kanske, så det skallrar mot något när motorn o växellådan ändrar ansträngning med backen...  Eller något annat som är löst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 februari 2023 · 17 562 Inlägg

Hade ett riktigt gott skrammel i Priusen när bensinmotorn gick igång i somras. På tomgång. Det var den tunna skyddsplåten ovanför ljuddämparen som satt lite lös. Några nya rostfria M6 med rejäla brickor senare så var bilen tyst igen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joakim99
16 februari 2023 · 13 Inlägg

Tack för era svar. Lämnat in den och hoppas att något sitter löst bara.

olliee98
3 december 2023 · 1 Inlägg

hallå, kommer du ihåg vad va bekymret var? ☺️

Joakim99
4 december 2023 · 13 Inlägg

Problemet löste sig långt senare än denna tråden då jag bestämde mig för att låta felsöka det igen, och Bilia direkt märkte att en AC-slang satt löst och började skallra med vissa frekvenser...

Tydligen ligger den där slangen mot karossen inne i motorrummet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang