2875
Sök

Hjälp! Strul med högnivåsignal...

1 Inlägg
22 februari 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Bygger ljud i sonens epa, så han slipper skämmas på ICA-parkeringen på lördagkvällarna
Har något skumt strul med högnivåsignalen...tror vi.


Bilen är en Volvo C30 från 2009 med high performance sound original.
Vi har monterat in 2 DLS-steg, ett DLS P10 till baslåda med 2 st RF 12" samt ett DLS P20 som ska driva framsystemet (just nu originalhögtalare).

Eftersom bilen har ett originalsteg som kommunicerar via MOST med HU finns inget sätt (mig veterligen) att få ut en ren lågnivå "före" originalsteget.
Således har vi gått på högnivå på original högtalarkabel UT från originalsteget.

Till framsystemet har vi helt enkelt klippt kabeln från RF / LF och istället dragit dessa till högnivå-ingång på DLS-steget, och därifrån till framdörrarna, där poppar det på som det ska.
Till baslådan har vi med strömtjuvar snott signal från högtalarkabel som går från steget till LR. Original bakhögtalare är fortfarande inkopplade och drivs med originalsteget (och spelar som de ska).

Nu till problemet....
När bilens motor är av men tändningen på, så lirar basen ordentligt bra, startar man däremot bilen så motorn är igång så spelar basen ca 10-15 sekunder för att sen tystna helt.
Steget är igång, men ingen signal kommer UT från steget.

Jag misstänker att våra strömtjuvar är boven i dramat, och att de jiddrar med signalen på något sätt, men vet inte riktigt hur vi ska lösa problemet.
Begriper inte heller varför det går bra utan motorn igång, men inte bra med den igång?!

Tanken slog mig att högnivåsignalen på nåt sätt är för dålig, kan det vara en lösning att köpa en hög>lågnivåomvandlare av bättre kvalitet att sätta mellan originalsteg och våra DLS-steg och köra standard RCA input på stegen istället för de superklena högnivåingångarna?

Supertacksam för svar, råd och tips!

22 Inlägg
24 februari 2023
#2
ingen anning helt 'rligt. låter som en helt ny stereo med lågniva från början skulle lösa problemet


Sök