Mossan1 skrev:
Man spänner inte en handbroms vid spaken. Det är fel metod oavsett handbromsdesign.
Med bromsskivor bak och handbroms i oket kan körstil påverka. Självjusterande och ska sköta sig själv.
Trummor påverkar körstil mindre. Samma justering som fotbromsen och är automatisk.
Skivor med inbyggda trummor för handbrimsen påverkar inte körstil alls.
Där justerar man vid varje hjul.
Körstil = alltså att man bromsar för lite alt, kör för sällan.
Även kärvande bakbromsar påverkar betydligt. Tids/klimatrelaterat, och lite hur bromsen servas.
Byta hjullager är oftast inte så himla svårt, men kan kräva lite speciella verktyg.
Allt från hylsor med speciell fattning till en hydrualisk press.
Beror på hur det är designat.
Egentligen samma med drivknut.
Momentnyckel och veta rätt moment för sammanhållandet av hjullagret behövs i båda fallen. Och veta rätt moment, givetvis. Stadig domkraft och pallbockar KRÄVS!
Men "Hjulet löst" ?
Var det EFTER att den kommit från detta Gymnasium? Då har dom inte ens dragit åt hjulskruvarna. Kanske inte lagret heller..
Handbromsen är hjulager/drivknut är dock helt orelaterat. Inte ens samma ände av bilen.