CarNoob skrev:
Jag förstår att saker och ting inte fungerar i bilen när spänningen är så låg....men jag undrar nu vad det är som drar om nu jag mäter rätt och multimetern visar 0 A.
Med vänlig hälsningar
CarNoob
Ja, du mäter på rätt sätt.
Nu kan det vara så att det är 0A eftersom batteriet är tomt.
Batteriet orkar inte med någon belastning, samt, att hela CAN-systemet är dött vid så låg spänning = knappt något fungerar.
Ladda upp batteriet och mät igen.
Får du då ampere-utslag, (större än 0.05A typ) lossa säkringar en efter en och se om det påverkar betydande. Återmontera var säkring alteftersom.
Har batteiet kopplats loss måste man ha ström på några minuter innan CAN-systemet går i dvala igen. Direktanslutet är det flera A helt normalt med vaket CAN.
Lätt att bli lurad av
Vad som drar ström i dvala kan bara spekukeras i, men visste vi vad det rör sig om för bil kanske det finns något modelltypiskt att kolla först.
Lätt är ju att kolla så ingen gömd lampa lyser.
Tex i handskfack eller bagage (om sedanmodell)
En bil borde inte få mögel på ynka 6veckor. 6år kanske.
Så frågan är om det är relarerat, tex om det regnar in i bilen så nån modul blir blöt.
Tex VAG har gärna datamoduler under sätet= under golvmattenivå.
Intelligent = nej.
Psst:
"Förbrukare" = vad som helst som drar ström. Allt från elmotor,datamodul till glödlampa, osv
Och nej, batteriet är inte nödvändigtvis skrot. Visst tar det stryk av djupurladdning, men rusa inte och köp ett nytt. Än, i alla fall.
Ladda upp det ordentligt bara.
En Edit dagen efter:
Instrumentet har en glasäkring på 10A för det 10A-läget och en på typ 0.5A för milliampereläget. Mäter man 0A (vilket det aldrig är normalt i en bil) kan man misstänka dom säkringarna i Biltemainstrumentet.
Men med "tomt" batteri kan det vara 0A.