Bytt jobb och kommer om några månader behöva börja pendla drygt 15 mil om dagen. Äger just nu en gammal skrutt, men med tillökning i familjen också så behövs det också en större bil.
Ni som är pålästa om det här, vad rekommenderar ni för bilmärke eller modell på en kombi som man kan spendera 2 timmar om dagen i utan att bli less på livet?
Kommer att köra på motorväg (110km/h) samt lite grusväg och 80-väg varje dag. Sen tillkommer långresor till fjällen och diverse andra destinationer under året så jag uppskattar en årlig körsträcka på över 4000 mil.
Jag har spanat lite på bl.a. Mercedes E- & C-klass samt BMW 3-serien, verkar vara lite fuffens med vissa motorer där så det är något begränsat för att hitta "rätt" motor. Men har också tittat på japanarna som Mazda 6, Toyota och Subaru Outback.
Budget: Ca 150 000 men kan eventuellt sträcka mig till 200 000.
Föreslår Toyota Avensis, Honda Accord eller Mazda 6. Eventuellt KIA/Huyndai.
En KIA Ceed 1.6 CRDI GT-Line är en pålitlig bil. Men rätt mycket buller i dessa. Men absolut ett bra köp! Även med automat!
är det så illa med kia? Polarn åkte i min polo i somras med 18" 215/35-18 och han påstog att min polo 2010 med kinadäck var tystare utan hatthylla och allt än hans systers helt nya Kia.. isånt fall är det rätt skrämade tanke på hur mycket tystare min audi a2 från 2003 är mot min polo. nu är inte polon katastrof bullrig men det låter ju som man kan förvänta sig av en liten bil. medans A2 är väldigt tyst framför allt om man tänker på att jag kör 17" med 205/40-17 med kina stenhårda däck och lite avgasläck..
Jag hade siktat på en Volvo V70 med 1.6D eller en Peugeot 508 med 1.6D. Samma maskin där... De går riktigt billigt! Inga raketer men...
hade unvikit allt med den där äkliga ford utveckalde skräp motorn... bara problem och på tok för motorsvag för sitt eget bästa... visst kanske i en 208 men inte i en så stor bil
Skall du ha en relativt snål och pålitlig bil så hade jag satsat på en Ceed eller I30.
Men om jag var i din sits så hade jag 3 dubblat budgetten och satsat på EL bil istället.
Du kommer gissningsvis lägga mellan 60 och 80K om året på bara bränsle. Eller mellan 5 och 7K i månaden.
För det kan du ta ett ganska stort lån och ändå ha lägre månadskostnad är vad du kommer ha för bara bränslet.
Polestar 2 long range fiunns ju på blocket nu för 550K, och det kan nog sjunka ganska snabbt nu då elbilsmarknaden börjar kallna.
Jag har funderat på elbil, dessvärre har jag ingen möjlighet att installera laddstolpe hemma. Kontantinsats på drygt min budget svider också när jag håller på och sparar till ett större hus.
Hybrid_ skrev:
Jag hade siktat på en Volvo V70 med 1.6D eller en Peugeot 508 med 1.6D. Samma maskin där... De går riktigt billigt! Inga raketer men...
Vill helst inte ha diesel, högre skatt och risk att bli utstängd från stadskärnorna kommande år lockar inte. Prisskillnaden per dag på en bensinsare och dieselbil ligger på drygt 40kr tur & retur, så drygt 800kr i månaden. Framtiden är dock osäker, och dieseln kan mycket väl dra iväg så pass att det blir det omvända.
Hur är försäkringen på model 3? Model S är möjligt dyr, så pass dyr att lönsamheten försvinner.
3 Peerformance är dyhyyyr, 3 LR helt ok, och 3 SR inget konstigt.
Har du möjlighet att få ladda/stolpe på jobbet? Eftersom du inte kunde hemma menar jag. Elbil kommer överlägset ge dig bäst ekonomi med den långa pendlingen.
Hur är försäkringen på model 3? Model S är möjligt dyr, så pass dyr att lönsamheten försvinner.
3 Peerformance är dyhyyyr, 3 LR helt ok, och 3 SR inget konstigt.
Har du möjlighet att få ladda/stolpe på jobbet? Eftersom du inte kunde hemma menar jag. Elbil kommer överlägset ge dig bäst ekonomi med den långa pendlingen.
Inte helt hundra på det faktiskt. Men hur fungerar en model 3 om man ska åka fyra personer på en hundra mils resa norrut? Känns som det är lite snålt med utrymme i en sådan bil.
Hur är försäkringen på model 3? Model S är möjligt dyr, så pass dyr att lönsamheten försvinner.
3 Peerformance är dyhyyyr, 3 LR helt ok, och 3 SR inget konstigt.
Har du möjlighet att få ladda/stolpe på jobbet? Eftersom du inte kunde hemma menar jag. Elbil kommer överlägset ge dig bäst ekonomi med den långa pendlingen.
Inte helt hundra på det faktiskt. Men hur fungerar en model 3 om man ska åka fyra personer på en hundra mils resa norrut? Känns som det är lite snålt med utrymme i en sådan bil.
Det beror ju helt på hur man är lagd med att ha med sig saker. Det finns folk som åker till fjällen i en Model 3 (eller mindre) och det finns folk som måste ha en stor husbil för att få plats. Bagaget är betydligt större än man tror i Model 3, men öppningen är lite "brevinkast". Sen har man ju en frunk med.
3 Peerformance är dyhyyyr, 3 LR helt ok, och 3 SR inget konstigt.
Har du möjlighet att få ladda/stolpe på jobbet? Eftersom du inte kunde hemma menar jag. Elbil kommer överlägset ge dig bäst ekonomi med den långa pendlingen.
Inte helt hundra på det faktiskt. Men hur fungerar en model 3 om man ska åka fyra personer på en hundra mils resa norrut? Känns som det är lite snålt med utrymme i en sådan bil.
Det beror ju helt på hur man är lagd med att ha med sig saker. Det finns folk som åker till fjällen i en Model 3 (eller mindre) och det finns folk som måste ha en stor husbil för att få plats. Bagaget är betydligt större än man tror i Model 3, men öppningen är lite "brevinkast". Sen har man ju en frunk med.
Model 3 rymmer 560 liter i bagaget jämfört med Volvo S90 som har 500 liter eller Passat sedan som har 450 liter. Ett ok bagage för biltypen alltså. Baksätet är fällbart i 2+1 också som standard. Köper man en LR eller performance går det bort någon liter på baslådan vid sidan av bagagetutrymmet. Om du åker och tittar på en model 3 glöm inte att öppna luckan i golvet på bagaget och titta på utrymmet under "motorhuven" kallad frunk.
Inte helt hundra på det faktiskt. Men hur fungerar en model 3 om man ska åka fyra personer på en hundra mils resa norrut? Känns som det är lite snålt med utrymme i en sådan bil.
Det beror ju helt på hur man är lagd med att ha med sig saker. Det finns folk som åker till fjällen i en Model 3 (eller mindre) och det finns folk som måste ha en stor husbil för att få plats. Bagaget är betydligt större än man tror i Model 3, men öppningen är lite "brevinkast". Sen har man ju en frunk med.
Model 3 rymmer 560 liter i bagaget jämfört med Volvo S90 som har 500 liter eller Passat sedan som har 450 liter. Ett ok bagage för biltypen alltså. Baksätet är fällbart i 2+1 också som standard. Köper man en LR eller performance går det bort någon liter på baslådan vid sidan av bagagetutrymmet. Om du åker och tittar på en model 3 glöm inte att öppna luckan i golvet på bagaget och titta på utrymmet under "motorhuven" kallad frunk.
Det var faktiskt imponerande med utrymme. Jag tittar lite på månadskostnaden för en model 3 för ca 350 000 kontra en bil för ca 150 000.
Med dagens bensinpris (och elpris) så hamnar en bensinare med en förbrukning på 0.6l/mil på drygt 190/dag och en model 3 LR på ca 110/dag, detta är då tur och retur till min kommande arbetsplats. Således drygt 1600 besparat/månad med en model 3.
Lånet på en model 3 hamnar däremot på 5000-6000 beroende på räntan, varav för en 150 000 bensinare på drygt 2500. Det vill säga en dryg månadskostnad på 7200 för en model 3 kontra en bensinare för 6300.
Nu är ju detta exempel räknat på att jag inte kan ladda hemma, utan skulle behöva betala för att ladda antingen på jobbet eller någon annanstans. Utöver detta så pratar vi om en handpenning som är dubbelt så stor så det känns inte speciellt givande med en elbil i min sits just nu.