Man kan köpa motoroljan vart som helst, till vilket fordon som helst, bara den har rätt klassning och viscositet för motorn i fråga.
Annat är oljesnobberi. Visst skiljer det lite med tillsatserosv, men uppfyller den rätt klass = kör.
Det liksom anledningen till klassningen.
Oljefiltren är faktiskt också lite olika uppbyggda innuti, men eftersom så otroligt många rullar med billigaste filtren och inte står trasiga i rader efter vägarna fungerar dom också. Bevisligen.
Bilar med problem relaterade till oljan har kört med fel olja, och/eller för länge utan att byta. Problemen kan komma efter, dvs, man köper en tveksamt servad bil, byter oljor osv till tex Biltemas (som ofta får oförtjänt skit) och något händer efter en stund. Vem får skulden? Att samma sak hade hänt med dyraste Mobil1 oljan finns inte i diskutionen.
Så:
Köp materialet där det behagas och håll bytesintetvallen tid/mil som krävs för motorn och oljan i fråga.
Håll till 1500mil om det är blandad körning med viss övervägning till lång. (Genomvarm)
Kortare intervall om den övervägande kortkörs.
Ska man köra med variabel intetvall måste man verkligen ha rätt oljeklasss, samt, få servicepåminnelsen i bilen rätt kalibrerad. Nollar man själv blir det oftast en fast tid/mil som kan vara för lång för kortkörare.
Allt för många håller sig till "1gång/år" fast man bara kör enstaka kilometer/gång = problem naturligtvis.
Vad skyller man på vid problem?
Man har ju "skött den"... hmmm. Okunskap.
Senast redigerat av Mossan1 (15 mars 2023)