19 mars 2023
Trådstartare
Tjena,
Slängde på sommardäcken idag på min Audi B8 A4, som jag under vårkanten slipat upp och målat. Ett billigt och väldigt "hemmabygt" projekt, men det föll in precis där det var meningen att det skulle. Således blev jag väldigt nöjd! Men som med det mesta annat i livet ska inget komma helt och hållet utan problem..
Dimensionsskiftet har gått från 215/55/16 till 235/35/19 (ifall minnet inte sviker, 16" -> 19" i vilket fall som helst). Däcken och fälgarna är begagnade, men i OK skick. 3/4 av däcken kan inte vara mer medkörda än en säsong, det sista däcket kanske är medkört en säsong extra ovanpå dom andra. Efter bytet (dvs. ej med dom mindre vinterdäcken) har jag börjat uppleva att bilen verkar vilja söka efter spår på vägen, och dra till närmaste "dike". För att få en bra representation av detta gjorde jag några tester:
1) Jag lag bilen mitt på vägen, så vägen var så "rak" som möjligt. Nu kände jag inte av något alls, allt var perfekt!
2) Jag lag bilen mitt i eget körfält. Nu följde bilen dom spår som fanns på vägen (eller där asfalten tidvis har släppt). Kanske lite störande, men inget som väcker varningsflaggor sådär direkt.
3) Jag lag bilen ganska långt till höger (mot ett dike) i eget körfält. Detta var i en nedförsbacke, jag bromsade på samma gång, och skulle jag släppt ratten skulle jag varit i diket på en fråga om sekunder. Vägen var rak, hur asfalten däremot såg ut på det exakta stället har jag svårt att säga.
Jag har väldigt svårt att avgöra vad detta kunde bero på. Hjulinställning, men då borde väl samma sak ha upplevts med vinterdäcken? Obalans, men då borde det väl vara mera vibrationer, och mindre "styrningsfel"? Dåliga styrleder eller bussningar, men åter igen, då borde väl samma sak ha upplevts med vinterdäcken? Dåligt lufttryck, men jag har bekräftat att det ligger ca. 2.2bar i varje enskilt däck.
Jag har börjat fundera på idén ifall detta bara är sidoeffekten av mycket större fälgar. Styrningen har även blivit tyngre, men det kan man väl ha förståelse för i.o.m. att både fälgarna och däcken är större, och framför allt tyngre. Med detta sagt tar jag gärna emot förslag eller funderingar vad detta kunde handla om.
Senast redigerat av Xariez (19 mars 2023)