MrHyde skrev:
Vettemannen skrev:
Men det måste man väl göra. En annan sak är dom där förbannade TPMS-givarna. Dom gör ju att väldigt många skiter i att kolla trycket för dom litar alldeles för mycket på tekniken, att det ska stå i displayern att höger bak har för lite luft.
/Benny
Japp, det fick jag då lära mig när jag tog körkort. Men nuförtiden handlar allt om eco-driving och andra fjanterier så tragiskt nog är det väldigt få som kollar med jämna mellanrum, oftast är det äldre generationer som gör det.
När folk vill få punka lagad, så brukar jag fråga när dom kollade luften senast, och till svar får jag oftast höra; "Men det gjorde väl ni när ni skiftade till vinterhjul/sommarhjul?"
Sen det där idiotiska TPMS-systemen, som vi blivit påtvingade av EU(finns ingen svensk lag som kräver det), har ställt till det enormt. Precis som du skriver så är det väldigt ofta folk förlitar sig alldeles för mycket på det. Ibland triggar även systemen och varnar för lågt tryck när det bli hastiga temperaturskillnader också, typ över natten, trots att det inte är fel tryck på nåt hjul.
Jag håller med er om att folk litar för mycket på tekniken, samtidigt så undrar jag om tekniken inte räddat många då dem ändå inte kollar/märker/fattar att det är något fel.
Vet några olika bekanta som kört flera kilometer med helt punkterat däck utan att "märka något". Höjde volymen på radion istället bara.
I ett sånt läge hade kanske dem ABS styrda TPMS givarna varit bra.
Det är ju bara åka på landsvägen en sommarnatt och se hur många som inte ens fattar att dem kör utan belysning.
Ligger i 70 på en 90 väg för dem ser så dåligt i mörkret...
Inte ens när jag lägger mig 10 meter bakom och blinkar med 3x 60w xenom samt 50" ledramp fattar dem att det är nåt fel.
Ibland får jag fingret tom....
Om det är för låga krav för att ta körkort eller inte låter jag vara osagt, men jag är ganska säker på att många blir bättre förare av automatiserad teknik och varningar.
Själv så ser jag fram emot ett smart utbyggt TPMS system, skulle vilja ha ett enklet uppkopplat system så man kan se trycket i däcken på släpkärran.
Helst något som går automatiskt när man sätter i släpvagnskontakten.
Verkar som dem börjar komma med lite sånt i USA för deras enorma husvagnar mm men har inte sett något liknande här i Sverige.