viccoA skrev:
Svensk elmix innehåller ca 5% kol och olja, även om du eldar olja i ett kraftverk blir elbilen bättre då den är effektivare dvs elbilen+oljekraftverket får ut fler km på en liter olja än fossilbilen.
Mja, nu sade jag det lite med glimten i ögat baserat på att jag har bekanta som till exempel har fått för sig att en elbil inte producerar koldioxid under tillverkningen (precis som alla andra bilar) och att vi exporterar en stor mängd av vår el till Europa och därefter har en tendens att importera el som då har en högre andel av el gjord på kol och olja i jämförelse med vår inhemska. Att vi exporterar el är ju Sverige tvungna till enligt EU samt att det är mer lönsamt än att sälja den inom landets gränser.
Däremot så kan man föra argumentet att tack vare att vi exporterar mycket grön el, så har det en effekt på resten av Europa då det får ner elproduktionen gjord på fossila bränslen över lag.
viccoA skrev:
Jordartsmetaller är säkert ett problem, men litium som används i batterierna är väldigt vanligt och ingen bristvara, kobolt används vid raffinering av olja med, dessutom finns det flera batterier som är koboltfria (om än lite tråkiga i prestandabilar), exakt hur stort problem är det egentligen - när man väl har fått igång en vagnpark återanvänds metallerna när bilen blir skrot.
Att det kritiska materialet finns säger jag ingenting om, för det gör det. Massor med fyndigheter existerar idag och som inte kommer att ta slut i första taget. Sedan har vi även fyndigheter som vi inte har hittat ännu.
Det jag säger är att utvinningen av det här materialet är problemet då fyndigheterna till stor del existerar i länder som Chile, Ryssland, Kuba, Filippinerna, Brasilien, Bolivia, Demokratiska Republiken Kongo, Sydafrika, Kina och Ukraina. Länder som just nu har stora svårigheter med att expandera utvinningen för flera olika skäl. Det spelar liksom ingen roll om det finns 800 miljoner ton av ett material när vi just nu enbart lyckas utvinna 1 miljon. Därför säger jag att man måste lösa det här problemet innan man går ut och sätter upp förbud.
Samma sak med återvinningen av metaller och andra material från skrotfärdiga bilar. Den måste också förbättras så att vi kan ta vara på resurserna som redan har tagits upp ur marken för att på så sätt ytterligare effektivisera hela processen med att tillverka framtidens fordon.
Ekvationen går inte ihop annars. Vi har redan nu massiva kötider på nya fordon, oacceptabla sådana om du frågar mig. Det finns inte en chans att det kommer att bli bättre om vi inte tar itu med problem som detta först.
viccoA skrev:
Det går åt enorma mängder elenergi vid framtagning och raffinering av oljan med, när man går över till elbil försvinner ca 80% av energiåtgången per km, dvs transporten blir effektivare men absolut behöver vi tillverka mer el. Vindkraftverk har inte ihjäl så många fåglar som man trodde förr, se studie från vattenfall från förr-förra veckan, mycket bättre än man trott. Hur många fåglar dör av avgaser idag? Som sagt, elbilar hjälper även elnätet med balanstjänster.
Nåja, jag får ge dig rätt för det med fåglarna. Det var visst mindre än vad jag hade läst om innan. Kanske rent utav hade förväxlat fåglar med insekter...dock kan man ju diskutera om det är så bra att bladen till ett vindkraftverk grävs ner för att det är omöjligt att återvinna dessa på ett bra sätt med dagens teknologi samt att vindkraft har en livslängd på cirka 15 år vilket gör att verken knappt hinner skriva av utsläppen som uppstår vid tillverkningen, transporten och byggnationen.
Nä, framtiden finns inom fjärde generationens kärnkraft anser jag, där man kan utnyttja kärnbränslet cirka 100 gånger mer effektivt än vad vi gör idag. Om vi ska minska utsläppen och elektrifiera fordonsflottor och båtar, samtidigt som vi ska ha billig el och tillförlitlig tillgång på densamma. Så är det vägen som vi ska vandra. Givetvis ska vi inte försumma andra källor (förutom fossildriven sådan, så småningom), solpaneler i största möjliga utsträckning på tak vore något kanske?