Godkväll, Garaget!
Har haft en diskussion med en av mina nära vänner angående det här med bränsle och specifikt diesel, vi kör båda två dieselbilar.
Jag har en Skoda Octavia årsmodell 2008, han har en Volvo XC90 årsmodell 2012 där någonstans.
Diskussionen rörde det här om bensinstationer och deras premiumbränsle. CircleK har sin MilesPlus Diesel, OKQ8 har GoEasy Diesel Extra till exempel.
Han har nu tankat specifikt ifrån CircleK i ett år och alltid fyllt upp med MilesPlus. Hans argument för detta är vad CircleK säger egentligen, mindre åtgång per mil och bättre kallstarter och rengörande egenskaper för motorn och så vidare.
Jag försökte berätta för honom att det enda jag kan tänka mig att ett sådant bränsle gör är att motorn tänder bättre på grund utav ett högre cetantal och att allt annat är ren bluff och säljarsnack.
Han insisterade på att jag hade fel och att han tyckte även att motorn var piggare över lag, accelererade bättre, drog lite mindre bränsle (men han medgav att det spelade ingen roll med tanke på att priset ändå är högre för MilesPlus än för vanlig mackdiesel) och att den höll bränslesystem och motorn ren ifrån beläggningar på ett bättre sätt. Oväsen ifrån motorn minskade lite grann också, säger han. Allt detta i kombination gjorde att han ansåg att det var klokt att tanka med premiumdiesel.
Eftersom jag inte hade särskilt mycket för mig ikväll så satte jag mig ner och började göra efterforskningar på alla stora bensinstationer i Sverige, alltså Preem och OKQ8 och Shell med mera. Kollade upp vad för slags diesel det fanns, läste produktblad, jämförde data, försökte hitta jämförelsetester med mera.
Efter ett par timmar så har jag nu kommit fram till att det som man skulle kunna säga angående MilesPlus diesel i jämförelse med vanlig mackdiesel är som jag sade till honom, den tänder bättre tack vare det högre cetantalet. Men det är allt.
Möjligen att den accelererar bättre också och känns piggare, får ändå tänka på att hans bil är en Volvo och min är en Skoda. Olika motorer och bilmodeller och allt det där.
Men jag hittar ingenting som skulle bevisa att den på något sätt håller motorn och bränslesystemet i bättre skick tack vare "rengörande egenskaper".
Tvärtom, enligt produktbladet så innehåller MilesPlus diesel lite mindre svavel än deras vanliga diesel och det är väl det om något som bränner bort beläggningar och annat samt fungerar som smörjmedel? Ska dock säga att det var marginell skillnad, deras vanliga diesel hade en svavelhalt på 3 och MilesPlus hade en svavelhalt på 2.
Så innan jag har den här diskussionen med honom igen så ville jag egentligen bara undersöka saken här på forumet, om det är någon som har erfarenheter om frågan. Hittade inte en tråd om ämnet, men jag kan ha sökt på fel ställe.
För jag har väl inte blivit totalt galen och slut i huvudet? Visst har jag rätt när jag säger att det enda som ett premiumbränsle gör i det här specifika fallet är att motorn tänder lite bättre och den accelererar lite bättre.
Men resten är bara säljarsnack för att få dig att betala ett högre pris vid pump för något som inte över huvudtaget påverkar hälsan på bilen?
Sen att det finns bilar som specifikt är designade för premiumbränslen och att du helst ska ha i det i bilen och inget annat, det är ju såklart en sak. Men varken jag eller han kör ju sportbilar, om man säger så.
Har haft en diskussion med en av mina nära vänner angående det här med bränsle och specifikt diesel, vi kör båda två dieselbilar.
Jag har en Skoda Octavia årsmodell 2008, han har en Volvo XC90 årsmodell 2012 där någonstans.
Diskussionen rörde det här om bensinstationer och deras premiumbränsle. CircleK har sin MilesPlus Diesel, OKQ8 har GoEasy Diesel Extra till exempel.
Han har nu tankat specifikt ifrån CircleK i ett år och alltid fyllt upp med MilesPlus. Hans argument för detta är vad CircleK säger egentligen, mindre åtgång per mil och bättre kallstarter och rengörande egenskaper för motorn och så vidare.
Jag försökte berätta för honom att det enda jag kan tänka mig att ett sådant bränsle gör är att motorn tänder bättre på grund utav ett högre cetantal och att allt annat är ren bluff och säljarsnack.
Han insisterade på att jag hade fel och att han tyckte även att motorn var piggare över lag, accelererade bättre, drog lite mindre bränsle (men han medgav att det spelade ingen roll med tanke på att priset ändå är högre för MilesPlus än för vanlig mackdiesel) och att den höll bränslesystem och motorn ren ifrån beläggningar på ett bättre sätt. Oväsen ifrån motorn minskade lite grann också, säger han. Allt detta i kombination gjorde att han ansåg att det var klokt att tanka med premiumdiesel.
Eftersom jag inte hade särskilt mycket för mig ikväll så satte jag mig ner och började göra efterforskningar på alla stora bensinstationer i Sverige, alltså Preem och OKQ8 och Shell med mera. Kollade upp vad för slags diesel det fanns, läste produktblad, jämförde data, försökte hitta jämförelsetester med mera.
Efter ett par timmar så har jag nu kommit fram till att det som man skulle kunna säga angående MilesPlus diesel i jämförelse med vanlig mackdiesel är som jag sade till honom, den tänder bättre tack vare det högre cetantalet. Men det är allt.
Möjligen att den accelererar bättre också och känns piggare, får ändå tänka på att hans bil är en Volvo och min är en Skoda. Olika motorer och bilmodeller och allt det där.
Men jag hittar ingenting som skulle bevisa att den på något sätt håller motorn och bränslesystemet i bättre skick tack vare "rengörande egenskaper".
Tvärtom, enligt produktbladet så innehåller MilesPlus diesel lite mindre svavel än deras vanliga diesel och det är väl det om något som bränner bort beläggningar och annat samt fungerar som smörjmedel? Ska dock säga att det var marginell skillnad, deras vanliga diesel hade en svavelhalt på 3 och MilesPlus hade en svavelhalt på 2.
Så innan jag har den här diskussionen med honom igen så ville jag egentligen bara undersöka saken här på forumet, om det är någon som har erfarenheter om frågan. Hittade inte en tråd om ämnet, men jag kan ha sökt på fel ställe.
För jag har väl inte blivit totalt galen och slut i huvudet? Visst har jag rätt när jag säger att det enda som ett premiumbränsle gör i det här specifika fallet är att motorn tänder lite bättre och den accelererar lite bättre.
Men resten är bara säljarsnack för att få dig att betala ett högre pris vid pump för något som inte över huvudtaget påverkar hälsan på bilen?
Sen att det finns bilar som specifikt är designade för premiumbränslen och att du helst ska ha i det i bilen och inget annat, det är ju såklart en sak. Men varken jag eller han kör ju sportbilar, om man säger så.
0
0
0
0