jaka54 skrev:
Har du hört när Tage Danielsson intervjuar Hasse Alfredsson (Lindeman sketch där Hasse föreställer en stroppig bensintillverkare om vad som är så fantastiskt med just hans firmas bensin)?
https://www.youtube.com/watch?v=BzfqGXc … sson-Topic
Den där måste jag länka honom och se hans reaktion på!
Brådhis skrev:
Presidento skrev:
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna göra bilen "piggare" och gå snålare är att hitta ren diesel utan massa miljödravel i. Brukar åka runt i Europa och balkan och deras diesel är utan massa hittepå grejer.
Har både åkt volvo D4 181hk AWD
Och opel insignia 2.0 diesel 160hk och det märktes på båda bilarna att det var helt annan diesel i jämförelse med vårat i Sverige.
Som exempel; opeln drog 0.68 i snitt här i Sverige med samma körsätt
Med diesel där nere; 0.59 i snitt trots att AC fick jobba arslet av sig (36 grader i skugga)
Xc70 sjönk från 0.65 till 0.62 men vart märkbart trevligare att ratta.
Farsan var iväg med en Golf 1.6 tdi 4motion-17 och den gick förvisso billigare men knappt märkbart då den lilla dieseln fick jobba hårt för att förflytta bilen samt höga varv i motorvägsfart. Men upplevdes piggare.
Dessvärre ju längre ner man kom (från Slovenien) så började den sota rejält och mycket mer ju längre ner man kom. Vet ej varför brydde mig inte men den gjorde inte det när den kom hem
Så antar att den helt enkelt betedde sig som en VAG skall..
Inget egentlig svar på din tråd men..Svensk diesel är nog samma oavsett vilken mack man än väljer. Kommer mest troligt från samma ställe.
Instämmer här efter ett antal resor till Tyskland när jag hade dieselbil. Bilen går klart bättre på deras diesel... Svarar väl inte på frågeställningen i tråden direkt, men ger iaf en "hint" om att bra diesel kan göra märkbar skillnad.
Det tror jag på absolut, känner flera som har sagt exakt samma sak, att så fort man tankar diesel ute i Europa så får du helt annan diesel som drar ner förbrukningen och det har väl egentligen mycket med att det är mindre tillsatser i den. Tänker på reduktionsplikten som bror duktig Sverige har på en väldigt hög nivå, jämfört med övriga Europa.
krambriw skrev:
Jag tycker våra bilar (alla audi) har gått bättre och faktiskt marginellt snålare sedan flera år då vi började tanka Preem diesel som har större andel förnybart inblandat (tror dom mixar in HVO100)
mats757 skrev:
Jag känner också flera som säger att Cirkel K´s premium diesel gör att bilen förbrukar mindre bränsle.
Vet också bönder som får ställa på bränslepumpen på traktorn för att miljödieseln ger mindre effekt.
Så det finns nog en sanning i din kompis teorier.
CircleK MilesPlus diesel har, om produktbladet stämmer, 35% HVO inblandat i dieseln. Enligt diverse källor så beter sig HVO100 exakt som vanlig diesel, men ger mindre partikelemissioner och därmed behöver inte partikelfiltret göras rent lika ofta vilket i slutändan resulterar i marginell skillnad på förbrukningen. Vilket då balanseras ut med att priset för MilesPlus diesel är cirka 20 öre dyrare än vanlig diesel.
Min vän argumenterade egentligen samma sak, att den har en mindre förbrukning och bilen mår bättre. Att den drar mindre och blir lite piggare kan jag till viss del svälja, men mitt problem ligger i att det påstås att motorn och bränslesystemet rengörs bättre av det också. Men jag kan för mitt liv inte hitta något begrepp för det påståendet. Framför allt inte när svavelhalten i MilesPlus diesel är 2ppm, och vanlig diesel har 3ppm. Borde inte det innebära sämre rengöring?
Absolut att HVO100 kan göra att bilen mår bättre, men MilesPlus diesel har ju likväl 7% RME inblandad i sig också. Spelar det då någon roll när det finns 35% HVO i blandningen? Tar det inte ut varandra liksom? I jämförelsevis med 100% HVO100 diesel åtminstone.
granadadr skrev:
märker skillnad på diesel å diesel, har dessutom ett ställe här i stan man kan tanka blankdiesel alltså riktig diesel finns en mack jag undviker in i det längsta,, q star min bil drog avsevärt mer med den dieseln än på ex ok cirkle etc,,
Instämmer på båda punkterna!
Synd att jag inte känner någon bonde eller annan näringsidkare som skulle kunna ge mig lite blankdiesel under bordet då och då.
Brådhis skrev:
krambriw skrev:
Jag tycker våra bilar (alla audi) har gått bättre och faktiskt marginellt snålare sedan flera år då vi började tanka Preem diesel som har större andel förnybart inblandat (tror dom mixar in HVO100)
HVO100 är ett bra bränsle, hade det inte varit så dyrt så hade man mer än gärna tankat det istället för miljödieseln (med bla RME).
Dock kör ju Preem med nå´n egen variant med tallolja som jag hört både bra och dåligt om:
https://www.preem.se/om-preem/insikt-ku … -klimatet/
Nackdelen med HVO100 som du säger är ju priset. Brukar väl ligga cirka 6-7kr högre än vanlig diesel?
Däremot visste jag inte att HVO100 inte har någon RME inblandad. Gissar att det helt beror på att det redan är ett förnybart bränsle och därför inte behöver någon sådan inblandning? För RME om något gör ju så att motorn och bränslesystemet inte mår särskilt bra.
Sen vet jag alldeles för lite om Preem och deras variant med tallolja. Men en snabb google sökning visar på att bilister får problem med alger och svamp i tanken? Vet ej om det stämmer.
Hybrid_ skrev:
Nu har det ju inte med de stora bolagen och göra men vi har en sjötapp i närheten som man även kan tanka bilen på... Tar man pumpen avsedd för båtar gör det faktiskt skillnad på förbrukning. En bieffekt är förvisso att om man kör lugnt och drar en kickdown så kommer det en rejäl sotkvast ur avgasröret så har slutat tanka där.
Med andra ord så borde jag investera i en båt för att på så sätt kunna smyga och fylla upp bilen med samma diesel?