jaka54 skrev:
Och hur blir soppaförbrukningen? Finns väl en anledning till att en biltillverkare inte "optimerar" sina bilar. Allt är ju en kompromiss.
förbrukningen brukar gå ner... men man gasar i regel mer =högre förbrukning. att biltillverkaren säljer bilen med just den effekten beror på många anledningar.. dels att dom känner att mer effekt behövs inte tex för att en annan modell som är värre skulle bli ifrån körd.
men sen får man inte missa miljöfaktorn.. för att bilen kommer släppa ut mer när man använder mer effekt.
sen testar biltillverkaren alla olika sätt bilen ska fungera till 100% som en optimeringi sverige inte behöver ta hänsyn till.
tex behöver man inte bry sig om +50grader upp för en 10% lutning i 5mil. med full vikt. för det kommer liksom aldrig hända här.
man behöver inte bry sig om att köra bilen i -50 grader heller..
så snävar man till dessa saker kan man plocka ur mer effekt.. det kommer fungera till 99.99% och chansen att dom där 00.01% kommer hända är obefintlig i stort sett.
därför fungerar det att plocka mer effekt.
sen ska man oxå tänka på att ingen motor är identisk så den faktorn måste man också väga in. att ena motorn är prefekt nästa motor ligger just på gränsen till alla toleranser en sån kan ju rasa direkt vid en optimering
så visst är det en avvägning man får göra om en optimering är rätt väg att gå. röstar man på miljöpartiet så ska man verkligen inte gå den vägen.. men och andra sidan borde den personen simma till en öde ö och leva som dom försöker lära
börjar man stänga av funktioner som egr dpf osv finns det massor mer att hämta ur dom mesta fordonen och ska man göra något helt optimalt ska man välja att köra bilen på rullande landsväg och optimeras på det sättet..
för all programvara kommer i stora drag från några få försäljare som har kört ett antal bilar på rullande landsväg och gjort filer som fungerar på dom flesta bilarna av det märket modellen och motortyp där är oxå en av anledningarna till att bara kasta i programvaror utan att ha bilen är ganska dålig ide.
för ibland så råkar en bil ha lite mer grundladdtryck än alla andra av samma typ då kan det gå väldigt fel.
men en optimering är alltid en risk. men ganska lätt att minimera riskerna så att chansen är väldigt låg och dom som drabbas upptäckts redan vid provkörningen när man loggar bilen så man ser att man har rätt laddtryck tändning osv .
sen ska man se upp det finns mycket oserösa på markanden som köper en box på aliexptress en ren kopia av ett orginal och börjar optimera utan att ens ha ett företag eller startar upp ett bolag men saknar helt ansvarsförsäkringar och dyligt.
eller är där själva och kladdar i orginal programvaran utan riktig bromsbänk.. då ska man dra öronen åt sig för dessa typer har en förmåga att hitta genvägar till effekt.. så dom stänger av alla säkerhetspärrar. finns exempel på firmor som stängt av knacksensorer på bilar så man får se upp lite.
försäkra sig om att dom har rätt försäkringar och kunskaper för att utföra jobbet.
så man inte står där med en trasig motor för någon klåpare varit där och pillat