2457
Sök

Konstigt ljud *video* - Seat Leon med CRLB 2.0 TDI 110KW 150PS

5 Inlägg
4 april 2023
Trådstartare
#1
Hej,

Min Seat Leon X-Perience 2017 med 2.0L TDI 150 HK motorn har ett biljud som jag inte blir klok på. 9500 mil har den gått och är fullservad.

Ljudet är mer när bilen är kall och härstammar någonstans kring multiremmen och bottendelen av motorn. Multiremmen har jag bytt för att eliminera den felkällan. I samband med bytet snurrade jag på allt, kollade efter glapp och lyssnade men hörde/kände inget (remspännare, generator etc.).

Tittar man på Youtube hittar man andra som har ett liknande ljud och i kommentarerna nämns att det är oljepump eller vevaxel samt att det är ett normalt ljud för vissa exemplar av dessa motorer. Ljudet finns men det skall alltså inte vara några problem.

Jag tog en video på ljudet när jag bytte multiremmen och tänkte att ni kanske har mer input i ärendet. Är detta normalt? Vad kan det vara?

https://www.youtube.com/embed/ziQ1HuPugSc

5 672 Inlägg
4 april 2023
#2
Remgnissel hörs. Lär vara från kuggremmen då du skriver att du bytt spårkilremmen.

Sen hörs öven det normala eu6-tdi ljudet som orsakas av vakuumpumpen.
Dvs ljudet som inte är remgnissel.


5 Inlägg
4 april 2023
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Remgnissel hörs. Lär vara från kuggremmen då du skriver att du bytt spårkilremmen.

Sen hörs öven det normala eu6-tdi ljudet som orsakas av vakuumpumpen.
Dvs ljudet som inte är remgnissel.

Tack!

Remgnissel = kamremmen i detta fall då? Kollade och visst - den går ju där bakom.

Bör jag byta den eller vänta till det är dags?

5 672 Inlägg
4 april 2023
#4
Jag hade bytt kamremssats och även vattenpump i förebyggande syfte bara för att ens behöva fundera något mer på det, men då lagar jag alltid mina bilar själv så betalar inte någon arbetskostnad.

Annars om du inte störs av oljudet så är det förmodligen ingen fara att köra tills det finns någon annan anledning att riva lös kuggremmen.


5 Inlägg
4 april 2023
Trådstartare
#5
Tack för input. Jag brukar fixa det mesta om det är enkelt. Oljeservice på äldre bilar, bromsar och annat. Kamrem har jag inte gett mig på men ska ta en till koll på Youtube för att se om det är görbart. Annars lämnar jag bort.

5 Inlägg
27 augusti 2023
Trådstartare
#6
Återkoppling. Kamrem + vattenpump bytt av mig under dagen idag. Det tog några timmar när man aldrig gjort det…

Men - det var en stor reva på kamremmen som dessutom hade fransat upp sig och slog mot plastkåpan. Detta trots att det är 11K mil till det egentligen är dags…

Tack för hjälpen på forumet!


Sök