En gaspedal bör du kunna hitta på skroten. Den är dessutom rätt lätt att byta. Sitter väl med 3 skruvar. Då kan du i lugn och ro sitta hemma och mäta upp vilka kablar som ändrar motstånd när du trycker ner pedalen och sedan prova på bilen. multikontakt. Så har då originalet orört dessutom. Antar att man kan ansluta en vridpotta till dessa via en 1-0-1 kontakt så den får signal från pedal eller från vridpotentiometer. Skulle du "skruva bort dig" så bilen får felaktiga värden kommer den bara att ignorera pedalen och gå ner på tomgång. Motorlampa kan givetvis tändas!
Intressant litet projekt. Jag hade själv inte haft något emot förhöjd tomgång en kall vintermorgon så den kan stå ute på 1750 rpm en stund när rutorna skrapas.
Kopplas en OBD-läsare in och läses av i realtid kan du se att när gasen trycks ner så står det hur många procent på skärmen/telefonen. Frågan är ju i vilken resistens 0-100% är? Man får ha rätt vridpotta där... Därför behöver du nog mäta dig fram.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!