3600
Sök

Öka varvtal utan pedal

57 Inlägg
6 april 2023
Trådstartare
#1
Tja, håller på med en ljudbil och skulle behöva ett sätt att öka varvtalet utan att trycka på gaspedalen för att få generatorn att ladda lite mer när man står på träffar och utställningar osv, nån som har någon idé?

Skulle ju vara bra om det var något man kunde styra också så den inte står på t.ex 1800 varv konstant utan man kan pendla den lite mellan tomgång och högre varv

7 440 Inlägg
6 april 2023
#2
Du skriver inte vad du har för bil - bensin, diesel, nyare eller äldre.
På en av mina hobbybilar har jag anordnat "handgas" genom att:
Under instrumentbrädan montera ett reglage till choke på äldre MC.
Därifrån en vajer till gaspedalen.
Med en vingmutter på chokereglaget kan jag låsa reglaget i önskat läge(varvtal) - eller med handen bekvämt vilande på knät använda reglaget som handgas och temporärt vila gaspedalsfoten vid längre körningar.

Forummoderator
18 003 Inlägg
6 april 2023
#3
Antar att det är en hyfsat modern bil med el-gas. Men vilket märke, modell, årsmodell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 710 Inlägg
6 april 2023
#4
Skruva fast en kittpistol framför gaspedalen.
Steglös justering. lol

Up the RA

57 Inlägg
6 april 2023
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Antar att det är en hyfsat modern bil med el-gas. Men vilket märke, modell, årsmodell?

En a4b7 2008 med 2.0tdi motorn, manuell om det spelar någon roll😊
Senast redigerat av Jonnte123 (6 april 2023)

7 440 Inlägg
6 april 2023
#6
Jonnte123 skrev:
Hybrid_ skrev:
Antar att det är en hyfsat modern bil med el-gas. Men vilket märke, modell, årsmodell?

En a4b7 2008 med 2.0tdi motorn, manuell om det spelar någon roll😊

Jag trodde det var fråga om en A-traktor!

1 508 Inlägg
6 april 2023
#7
Jag antar att gaspedalen fungerar som en typ av vridpotentiometer?

Då tänker jag att det borde gå att "seriekoppla" in ett vridmotstånd någonstans?

Jag vill bara understryka att jag inte tar något ansvar för skador och/eller olyckor som kan tänkas uppstå vid denna typen av bonnmeck.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

57 Inlägg
7 april 2023
Trådstartare
#8
trubbelturbo skrev:
Jag antar att gaspedalen fungerar som en typ av vridpotentiometer?

Då tänker jag att det borde gå att "seriekoppla" in ett vridmotstånd någonstans?

Jag vill bara understryka att jag inte tar något ansvar för skador och/eller olyckor som kan tänkas uppstå vid denna typen av bonnmeck.

Nej nej självklart, är man dum nog att få såna här idéer som jag är duktig på att få så lär man stå för vad som händer😊

57 Inlägg
7 april 2023
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Jonnte123 skrev:
Hybrid_ skrev:
Antar att det är en hyfsat modern bil med el-gas. Men vilket märke, modell, årsmodell?

En a4b7 2008 med 2.0tdi motorn, manuell om det spelar någon roll😊

Jag trodde det var fråga om en A-traktor!

Nope vanlig bil är det det gäller, men det lär väll bra lite skitsamma antar jag🤔

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 april 2023
#10
En gaspedal bör du kunna hitta på skroten. Den är dessutom rätt lätt att byta. Sitter väl med 3 skruvar. Då kan du i lugn och ro sitta hemma och mäta upp vilka kablar som ändrar motstånd när du trycker ner pedalen och sedan prova på bilen. multikontakt. Så har då originalet orört dessutom. Antar att man kan ansluta en vridpotta till dessa via en 1-0-1 kontakt så den får signal från pedal eller från vridpotentiometer. Skulle du "skruva bort dig" så bilen får felaktiga värden kommer den bara att ignorera pedalen och gå ner på tomgång. Motorlampa kan givetvis tändas!

Intressant litet projekt. Jag hade själv inte haft något emot förhöjd tomgång en kall vintermorgon så den kan stå ute på 1750 rpm en stund när rutorna skrapas.

Kopplas en OBD-läsare in och läses av i realtid kan du se att när gasen trycks ner så står det hur många procent på skärmen/telefonen. Frågan är ju i vilken resistens 0-100% är? Man får ha rätt vridpotta där... Därför behöver du nog mäta dig fram.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 398 Inlägg
7 april 2023
#11
El-gas brukar gå via CAN-BUS nätverket, och som många av oss vet kan det nätverket vara extremt kinkigt och grinigt.

Jag tror din bästa chans är att koppla in "en till" orginalgaspedal, som du då modifierar att inte återgå till 0 när du släpper den, likt det Hybrid föreslår.

Men, det kan finnas ett alternativ till... Jag vet att många bilar med el-gas har ett "förhöjd tomgång"-läge som kan aktiveras via OBDII-uttaget. Exakt hur det görs beror på bilmodell.
Den funktionen är "givetvis" avsedd för felsökning, men kan inte se någon direkt anledning till att det inte skulle fungera för ditt syfte.


57 Inlägg
10 april 2023
Trådstartare
#12
Lucif3r skrev:
El-gas brukar gå via CAN-BUS nätverket, och som många av oss vet kan det nätverket vara extremt kinkigt och grinigt.

Jag tror din bästa chans är att koppla in "en till" orginalgaspedal, som du då modifierar att inte återgå till 0 när du släpper den, likt det Hybrid föreslår.

Men, det kan finnas ett alternativ till... Jag vet att många bilar med el-gas har ett "förhöjd tomgång"-läge som kan aktiveras via OBDII-uttaget. Exakt hur det görs beror på bilmodell.
Den funktionen är "givetvis" avsedd för felsökning, men kan inte se någon direkt anledning till att det inte skulle fungera för ditt syfte.

Juste men då skulle man ju kunna sätta en knapp som stoppar den från att gå tillbaks till 0, lite som en fasthållare fast att man går runt hastighetsgivaren

1 638 Inlägg
7 440 Inlägg
11 april 2023
#14
Allra enklaste sättet att erhålla konstant högre varvtal, för att t ex generatorn ska ladda mer, är att skaffa en lämplig träkloss, att placera UNDER gaspedalen i lagom läge, samt en gatsten och placera PÅ gaspedalen.

108 Inlägg
11 april 2023
#15
Med biltemas felkodsläsare kan jag ändra tomgångsvarvet på min E46a, som tidigare skrivits i tråden. Fungerar säkert liknande på din bil smile

Stora fötter - Stora skor

1 304 Inlägg
11 april 2023
#16
Kolla pinout-schema för Ecun. De flesta äldre bilar med AC utan canbus brukar ha en pin på ecun som jordar när man kör AC, och därmed få högre tomgång. Tex 1000rpm till 1300 eller så.


57 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
#17
torsen skrev:
Allra enklaste sättet att erhålla konstant högre varvtal, för att t ex generatorn ska ladda mer, är att skaffa en lämplig träkloss, att placera UNDER gaspedalen i lagom läge, samt en gatsten och placera PÅ gaspedalen.

Som sagt är det en ljudbil, den luften kepsen från folks huvuden, en Sten ligger inte kvar där den ska utan skakar loss ganska omgående

2 398 Inlägg
15 april 2023
#18
Jonnte123 skrev:
en Sten ligger inte kvar där den ska utan skakar loss ganska omgående

... Beror väl förståss på hur stor sten man använder.... wink



Sök