3539
Sök

327Suzuki Swift 5-dörrar 1.2 VVT Manuell, 94hk, 2013, 12300 mil. Startproblem vid väta och kyla.

5 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#1
Vi var på resa och fick problem med värmen i bilen och även svårt att få bort imma från insidan av vindrutan vid något tillfälle.
Någon dag senare hörde vi ljud från motorn som lät som "lätt regn" eller "svagt spikande", särskilt vid gaspådrag.
Vi stannade vid en rastplats och motorn stannade då av sig själv. Motorn kokade och att det var helt tomt på glykol. Vi lyckades få tag på glykol och motorn startade efter några försök. Dagen efter hade det läckt ut mer glykol och motorn startade inte utan besvär.

Vi körde bilen till en verkstad där de konstaterade att topplockspackningen var dålig och att toppen måste planas.
Vi lämnade bilen där och hämtade den igen efter ett par veckor. De hade då gjort följande:
Bytt topplockspackning, demonterat planat topp, bytt topp, byte termostat och tändstift. Det blev dyrt.

Redan när jag pausade på vägen hem märkte jag att bilen inte startade klockrent på första försöket som den annars alltid brukar göra. Den kommande veckan startade den ibland klockrent och ibland med en viss tveksamhet. En dag när det var fuktigt ute var den lite svårare att starta. Någon dag senare var det väldigt mycket blötsnö och då startade bilen inte alls. Jag kopplade då in motor- och kupevärmare och fick då fart på den.

Jag lämnade in bilen på en verkstad nära hemmet och berättade för dem om startproblemen och reparationen. Den nya verkstaden fick inga felkoder från bilen men rekommenderades av den gamla att ändå prova att byta en temperatursensor. Bytet hjälpte inte. Den nya verkstaden misstänker nu att något har blivit fel vid den förra reparationen och att man behöver demontera igen. Den gamla verkstaden tycker att det låter konstigt och verkar inte så sugna på att göra något på garantin. Jag själv har ingen aning om var felet ligger men är inte så sugen på att betala för att den nya verkstaden demonterar och undersöker saken. Vad tror ni? Min uppfattning är att startproblemen började efter att motorn kokade och att de inte åtgärdades fullt ut av den första verkstaden. Men har det med vad de gjorde eller vad de inte gjorde? Behöver den demonteras?

Tacksam för råd
Erik

* Voff voff *
10 598 Inlägg
11 april 2023
#2
På vilket sätt startar den "inte klockrent" och "med viss tveksamhet"?

Går den ojämnt? Orkeslös? Låter det konstigt? Skakar den? Tar det bara lång tid när du kör på startmotorn innan den startar? Går den sakta på startmotorn?

Vad hände när den inte startade? Går startmotorn runt? Låter den som vanligt?

Du måste förklara (eller filma) så det finns en chans att förstå.
Senast redigerat av Brådhis (11 april 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#3
Startmotorn går runt men det verkar inte tända till riktigt, känns som att det kan hjälpa om man gasar lite.

5 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#4
Ibland tycker jag att den går lite ojämnt på tomgång och några som har kört den på sistone har fått motorstopp strax efter start och har sedan haft svårare att starta igen.

5 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#5
https://www.garaget.org/video/157293

Här startar jag bilen när det är 13 grader och torrt. Den hackar ändå och går igång först när jag ger lite gas. Den har tidigare oftast startat utan problem när det är varmt och torrt.

Forummoderator
18 013 Inlägg
12 april 2023
#6
Köpte en Swift 1.2 automat -16 igår till frun (Samma modell som er bil). Kom hem, korkade upp en Cola på burk och fick se denna tråd... Höll på att sprutlackera datorskärmen med cola där. Så! Undrar lite varför det var tomt på glykol från början? Du skriver resa? Har ni varvat livet ur maskin? Haft den länge? Servat bilen själv? Osv...

Imma i bilen brukar tyda på att kylvätska läcker in i kupé på något sätt. Inga blöta mattor i bilen? Hade ni AC påslagen? Kört 5 mil som en fullkomlig idiot i vår bil idag med varvtal på 6000 rpm innan den växlade. Inga problem. Temp ligger på 88-92 grader mätt via OBD. Har inte lyckats framkalla att kylfläkten drar igång ännu. Den är ju eldriven. Fungerar denna på er bil? Satt ni i kö?

När bilen kokat och "toppen gått" så ska den ju bli som vanligt efter åtgärd. Så ja: Gissar på felaktig reparation. Men ta en koll på att kylfläkt startar... Annars blir det samma problem igen. Jag ska prova med på vår. Tomgång, full ac och bilen i solen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 067 Inlägg
13 april 2023
#7
Om en bensinbil är svårstartad vid fuktig väderlek är det oftast tändningsfel, gnistan försvinner iväg någon annanstans än till tändstiften. Där skulle jag ha påbörjat felsökningen, åtminstone om jag inte vetat om föregående problem med toppen

5 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#8
Det var en läckande slang som orsakade bristen på kylvätska. Jag är van bilar som varnar när det blir ont om kylvätska men den här bilen varnar inte för så många saker. Att det blev kallt inne bilen förstod jag inte att det betydde att motorn gick varm. Märkte inget konstigt med motorn förrän det var för sent.

Jag har ingen koll på kylfläkten men problemet var ju avsaknad av kylvätska.

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 april 2023
#9
Erik17 skrev:
Det var en läckande slang som orsakade bristen på kylvätska. Jag är van bilar som varnar när det blir ont om kylvätska men den här bilen varnar inte för så många saker. Att det blev kallt inne bilen förstod jag inte att det betydde att motorn gick varm. Märkte inget konstigt med motorn förrän det var för sent.

Jag har ingen koll på kylfläkten men problemet var ju avsaknad av kylvätska.

Aha! Tack.
Bra och veta att den inte larmar för allt. Det gör vår andra bil. Har invigt frun i mätaren som kallas "motortemp" en ny grej för henne lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
14 april 2023
#10
Hybrid_ skrev:
Erik17 skrev:
Det var en läckande slang som orsakade bristen på kylvätska. Jag är van bilar som varnar när det blir ont om kylvätska men den här bilen varnar inte för så många saker. Att det blev kallt inne bilen förstod jag inte att det betydde att motorn gick varm. Märkte inget konstigt med motorn förrän det var för sent.

Jag har ingen koll på kylfläkten men problemet var ju avsaknad av kylvätska.

Aha! Tack.
Bra och veta att den inte larmar för allt. Det gör vår andra bil. Har invigt frun i mätaren som kallas "motortemp" en ny grej för henne lol

vilken lyx...  min polo har inte den lyxen....  första gången jag såg någon form av varningslampa som visar att något är fel det var när jag låg full gas i 190km/h bakom en bmw.  tänkte att nu var det skrot av den motorn.. men det var bara låg nivå i kärlet som visade sig när man råkade svänga lite fort i hög fart smile   ja det är samma lampa som varnar för nivå och att den är för varm..  ena blinkar andra lyser om jag fattat allt rätt.. smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök