Det rör sog om motorns styrdon, (ECM) antar jag? En v70N har 9st eller fler CAN-noder.
Om det är ECM:
Nej, bara nyckeln räcker nog inte.
Jag.tror inte det, men kan ha fel.
Nyckelkoden tror jag ligger även i CEM, likväl som i ECM. (Central Electronic Module, och Engine Control Module)
Volvos CAN är lite kinkigt, då noder i nätverket måste höra ihop. I alla fall när det gäller dom större noderna.
DVS:
CEM, BCM/ABS, ECM, DIM, en ev TCM
(om automatlåda) och troligen även REM går sannolikt inte att byta rakt av ens från identisk bil.
(Minns inte vad Airbagmodulen heter på VIDA-språk, men gäller nog den också.)
Övriga noder kan KANSKE fungera från en helt identisk bil. Gärna tillverkad inom veckor från varandra.
(Egentligenär viktigast av allt är att enheterna är samma CAN generation. Tror V70N har minst tre olika generationer 2001-2007 där största skillnaden är före och efter 2005)
Är det fel generation är nya enheten värdelös till den bilen. Men då ska det också vara olika modellår på bilarna i fråga för att bli fel. Gäller mest om man vill ha nyare enhet med bättre lödtenn, tex.
"Nya" enheten nog måste klonas med den gamla. Då är det plug and play.
Eller, att någon lägger in en sk Virgin-fil i den "nya", så den blir som en fabriksny enhet mjikvarumässigt. Då tror jag Volvo kan lägga in den.
Bara en begagnad enhet i handen direkt från annan bil tror jag inte dom kan.
Har nog inte den mjukvaran. För att dom inte vill.
Men fråga kan du ju.
Det finns dock privatpersoner som kan klona enheter till Volvo.
Skriv i Forumet "Jagrullar". Där finns medlemmar som gör sådant billigt.
Är originalet sönder eller rent av saknas är det nog tömning ("Virfin-fil") och sen Volvo som gäller. Inte jättebilligt.
Men visst, testa.med andra nyckelchippet först. Ganska enkelt.
Senast redigerat av Mossan1 (8 maj 2023)