4668
Sök

Avgassystem Skoda Octavia vRS 2003

5 Inlägg
19 maj 2023
Trådstartare
Tjenare, första inlägget här på garaget så säg till om det är fel kategori eller annat.

Nu är det så att jag köpt min första bil och vilken ser ni i ämnet.

Problemet är då avgassystemet, det är så att den läckeravgaser mellan grenrör och turbo (se bild). Beställde ny packning från J-spec med artnr UNPACK095 som enligt min googling skall passa. (Vänligen skriv om det inte skulle passa.)

Men problemet är att den behöver besiktas 31 maj och har i skrivande stund en 3 tums downpipe med raka pipor hela vägen utan katt förutom en dämpare med hål i(låter extremt mycket). Jag har tänkt behålla downpipe och sätta biltema katalysator 79-807 följt med en dämpare på mitten. Bör detta räcka innan bess?. Min allmänna fråga är då, hur skulle ni gjort och vad krävs för besikting?

mvh/ Gustaf

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235157/235157-32efd23b1423d0750304730e648a9bc4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235157/235157-4ff397883e3c031ba6b6e3e051d86418.jpg

Diagnostekniker
2 853 Inlägg
19 maj 2023
Det är inte så enkelt att det läcker för att du saknar en skruv på turboflänsen, eller har du tagit bort den?

En katt ifrån Biltema kan funka, har hört både det ena och det andra om dem.
Har själv kört med icke godkända kattar som funkat att besiktiga med.
Prova att hänga dit en katt och laga din befintliga ljuddämpare.
Jag själv brukar inte åtgärda saker och ting innan besiktning då man ändå brukar få nedslag på annat. smile

Up the RA

5 Inlägg
19 maj 2023
Trådstartare
Yes en av tre skruvar saknas. Det är tydligen ett vanligt fel att de skruvar lös sig själva. Ska på med ny packning och skruva dit allt med ny skruv. Då bör det i teorin vara fixat.

Får man tvåa eller direkt körförbud på avgasvärden?

Tack för svar!

5 Inlägg
19 maj 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Det är inte så enkelt att det läcker för att du saknar en skruv på turboflänsen, eller har du tagit bort den?

En katt ifrån Biltema kan funka, har hört både det ena och det andra om dem.
Har själv kört med icke godkända kattar som funkat att besiktiga med.
Prova att hänga dit en katt och laga din befintliga ljuddämpare.
Jag själv brukar inte åtgärda saker och ting innan besiktning då man ändå brukar få nedslag på annat. smile

Såg nu att man kunde citera:). Skruven fattas och avgaspackningen hänger utanför och är trasig.

Diagnostekniker
2 853 Inlägg
19 maj 2023
Du kommer att få en tvåa på avgasvärden.
Har hört historier om folk som torskat på miljöbrott med dryga böter när de åkt utan katt.
Finns även folk som säger att man bara får en ombesiktning. smile

Oavsett så ska du åka med katt, det gör ingen direkt skillnad effektmässigt att åka utan på en standardbil.

Kolla även så att grenrörsflänsen och turboflänsen är plana innan du monterar ny packning.

Up the RA

5 Inlägg
19 maj 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Du kommer att få en tvåa på avgasvärden.
Har hört historier om folk som torskat på miljöbrott med dryga böter när de åkt utan katt.
Finns även folk som säger att man bara får en ombesiktning. smile

Oavsett så ska du åka med katt, det gör ingen direkt skillnad effektmässigt att åka utan på en standardbil.

Kolla även så att grenrörsflänsen och turboflänsen är plana innan du monterar ny packning.

Yes, tack. Alltså katten sitter ändå efter downpipe original och de lär inte kunna se att det sitter en 3 tums downpipe på. Men katalysator skall jag absolut montera innan bess.

Sök