2228
Sök

Inlämning till AC verkstad efter fylld med ”fulgas”

66 Inlägg
28 maj 2023
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en Saab 9-3 ttid från 2008. Jag fyllde på ac:n med envirosafe då den inte kylde. Det funkade ett tag men sen tappades kylan. Letade med UV lampa och konstaterade att det var torkfiltret som läckt.

Nu till mitt dilemma, jag ska byta kondensor, torkfilter och passar på att byta expansionsventil. Då kommer jag öppna systemet och alla gas lär ju komma ur systemet. Men systemet kommer behöva vakuumsugas har jag fattat efter jag öppnat upp det. Nu är ju problemet att jag fyllt med denna envirosafe gas som vad jag fattat att ingen verkstad vill ha att göra med. Kan inte vakuumsuga själv så behöver lämna in den.

Kommer det bli fel för att det är fyllt med fulgas och rester kvar i systemet eller kommer det inte spela någon roll då jag öppnat systemet och allt är tömt? Finns det någon annan lösning eller blir det att lämna in och riskera en dyr summa? Tacksam för svar:)


731 Inlägg
28 maj 2023
#2
Tvaforti skrev:
Hej! Jag har en Saab 9-3 ttid från 2008. Jag fyllde på ac:n med envirosafe då den inte kylde. Det funkade ett tag men sen tappades kylan. Letade med UV lampa och konstaterade att det var torkfiltret som läckt.

Nu till mitt dilemma, jag ska byta kondensor, torkfilter och passar på att byta expansionsventil. Då kommer jag öppna systemet och alla gas lär ju komma ur systemet. Men systemet kommer behöva vakuumsugas har jag fattat efter jag öppnat upp det. Nu är ju problemet att jag fyllt med denna envirosafe gas som vad jag fattat att ingen verkstad vill ha att göra med. Kan inte vakuumsuga själv så behöver lämna in den.

Kommer det bli fel för att det är fyllt med fulgas och rester kvar i systemet eller kommer det inte spela någon roll då jag öppnat systemet och allt är tömt? Finns det någon annan lösning eller blir det att lämna in och riskera en dyr summa? Tacksam för svar:)

Du kan ringa verkstäder som har AC-service och fråga om dom har möjlighet att ta hand om fulgasen. Vissa AC-maskiner har 2 tankar och en inbyggd funktion för detta. Alltså töms det i en behållare och fylls på från en annan. Beror på hur avancerad maskinen är, men jag skulle tippa på att kring där jag bor så är det väl 1/5 som har en sån maskin.
Men som sagt, ring och fråga om dom kan göra det, det är enklast smile
/Kyltekniker

Live long, and prosper.

66 Inlägg
28 maj 2023
Trådstartare
#3
MrHyde skrev:
Tvaforti skrev:
Hej! Jag har en Saab 9-3 ttid från 2008. Jag fyllde på ac:n med envirosafe då den inte kylde. Det funkade ett tag men sen tappades kylan. Letade med UV lampa och konstaterade att det var torkfiltret som läckt.

Nu till mitt dilemma, jag ska byta kondensor, torkfilter och passar på att byta expansionsventil. Då kommer jag öppna systemet och alla gas lär ju komma ur systemet. Men systemet kommer behöva vakuumsugas har jag fattat efter jag öppnat upp det. Nu är ju problemet att jag fyllt med denna envirosafe gas som vad jag fattat att ingen verkstad vill ha att göra med. Kan inte vakuumsuga själv så behöver lämna in den.

Kommer det bli fel för att det är fyllt med fulgas och rester kvar i systemet eller kommer det inte spela någon roll då jag öppnat systemet och allt är tömt? Finns det någon annan lösning eller blir det att lämna in och riskera en dyr summa? Tacksam för svar:)

Du kan ringa verkstäder som har AC-service och fråga om dom har möjlighet att ta hand om fulgasen. Vissa AC-maskiner har 2 tankar och en inbyggd funktion för detta. Alltså töms det i en behållare och fylls på från en annan. Beror på hur avancerad maskinen är, men jag skulle tippa på att kring där jag bor så är det väl 1/5 som har en sån maskin.
Men som sagt, ring och fråga om dom kan göra det, det är enklast smile
/Kyltekniker

Okej tackar för svaret! Får ringa å kolla imorgon, fyllde den med gasen utan att kanske göra tillräckligt med sökning. Hade nog inte gjort det om jag visste att det var så mycket problem om den ska in på verkstad igen. Men även om jag öppnar och byter delarna så kommer det finnas rester av den gamla gasen i systemet kvar om jag fattar rätt då?


Avstängd
10 388 Inlägg
28 maj 2023
#4
MrHyde skrev:
Tvaforti skrev:
Hej! Jag har en Saab 9-3 ttid från 2008. Jag fyllde på ac:n med envirosafe då den inte kylde. Det funkade ett tag men sen tappades kylan. Letade med UV lampa och konstaterade att det var torkfiltret som läckt.

Nu till mitt dilemma, jag ska byta kondensor, torkfilter och passar på att byta expansionsventil. Då kommer jag öppna systemet och alla gas lär ju komma ur systemet. Men systemet kommer behöva vakuumsugas har jag fattat efter jag öppnat upp det. Nu är ju problemet att jag fyllt med denna envirosafe gas som vad jag fattat att ingen verkstad vill ha att göra med. Kan inte vakuumsuga själv så behöver lämna in den.

Kommer det bli fel för att det är fyllt med fulgas och rester kvar i systemet eller kommer det inte spela någon roll då jag öppnat systemet och allt är tömt? Finns det någon annan lösning eller blir det att lämna in och riskera en dyr summa? Tacksam för svar:)

Du kan ringa verkstäder som har AC-service och fråga om dom har möjlighet att ta hand om fulgasen. Vissa AC-maskiner har 2 tankar och en inbyggd funktion för detta. Alltså töms det i en behållare och fylls på från en annan. Beror på hur avancerad maskinen är, men jag skulle tippa på att kring där jag bor så är det väl 1/5 som har en sån maskin.
Men som sagt, ring och fråga om dom kan göra det, det är enklast smile
/Kyltekniker

Nåja, så mycket "fulgas" lär där väl inte vara att ta hand om om han nu ska öppna systemet för att byta torkfilter, kondensor och expansionsventil...

Tvaforti skrev:
Okej tackar för svaret! Får ringa å kolla imorgon, fyllde den med gasen utan att kanske göra tillräckligt med sökning. Hade nog inte gjort det om jag visste att det var så mycket problem om den ska in på verkstad igen. Men även om jag öppnar och byter delarna så kommer det finnas rester av den gamla gasen i systemet kvar om jag fattar rätt då?

Vet faktiskt inte riktigt vad MrHyde vill mena blir kvar i systemet efter att du öppnat det och bytt just de delarna du ska. Men hey, jag är iofs inte kyltekniker.
Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

66 Inlägg
28 maj 2023
Trådstartare
#5
Vet inte riktigt själv, men kan ju bli rester kvar. Får väl som sagt ringa och till verkstäderna och se vad de säger och tycker om saken. Tackar för hjälpen smile


731 Inlägg
29 maj 2023
#6
it_mutt skrev:
MrHyde skrev:
Tvaforti skrev:
Hej! Jag har en Saab 9-3 ttid från 2008. Jag fyllde på ac:n med envirosafe då den inte kylde. Det funkade ett tag men sen tappades kylan. Letade med UV lampa och konstaterade att det var torkfiltret som läckt.

Nu till mitt dilemma, jag ska byta kondensor, torkfilter och passar på att byta expansionsventil. Då kommer jag öppna systemet och alla gas lär ju komma ur systemet. Men systemet kommer behöva vakuumsugas har jag fattat efter jag öppnat upp det. Nu är ju problemet att jag fyllt med denna envirosafe gas som vad jag fattat att ingen verkstad vill ha att göra med. Kan inte vakuumsuga själv så behöver lämna in den.

Kommer det bli fel för att det är fyllt med fulgas och rester kvar i systemet eller kommer det inte spela någon roll då jag öppnat systemet och allt är tömt? Finns det någon annan lösning eller blir det att lämna in och riskera en dyr summa? Tacksam för svar:)

Du kan ringa verkstäder som har AC-service och fråga om dom har möjlighet att ta hand om fulgasen. Vissa AC-maskiner har 2 tankar och en inbyggd funktion för detta. Alltså töms det i en behållare och fylls på från en annan. Beror på hur avancerad maskinen är, men jag skulle tippa på att kring där jag bor så är det väl 1/5 som har en sån maskin.
Men som sagt, ring och fråga om dom kan göra det, det är enklast smile
/Kyltekniker

Nåja, så mycket "fulgas" lär där väl inte vara att ta hand om om han nu ska öppna systemet för att byta torkfilter, kondensor och expansionsventil...

Tvaforti skrev:
Okej tackar för svaret! Får ringa å kolla imorgon, fyllde den med gasen utan att kanske göra tillräckligt med sökning. Hade nog inte gjort det om jag visste att det var så mycket problem om den ska in på verkstad igen. Men även om jag öppnar och byter delarna så kommer det finnas rester av den gamla gasen i systemet kvar om jag fattar rätt då?

Vet faktiskt inte riktigt vad MrHyde vill mena blir kvar i systemet efter att du öppnat det och bytt just de delarna du ska. Men hey, jag är iofs inte kyltekniker.

Eftersom fulgasen är brandfarlig och kan ligga kvar i förångaren så är det viktigt att tömma allt. Sen blir inte R134a lika effektiv om den blandas med fulgasen som är kvar. Det är också lätt att en AC-maskin går sönder även av lite fulgas, och eftersom en AC-maskin kostar i runda slängar 70k och uppåt så hade i alla fall jag velat bli meddelad om detta innan. I vissa enstaka fall kan även TS bli ersättningsskyldig om man inte meddelar att det är fulgas i bilen, då det egentligen är olagligt att fylla med sådant.
Så därför är det bättre att ta kontakt med verkstaden/verkstäderna innan, vilket oftast ger bättre kundbemötande också. Win-win alltså smile

Live long, and prosper.

3 120 Inlägg
Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2023
#8
MrHyde skrev:
it_mutt skrev:
MrHyde skrev:

Du kan ringa verkstäder som har AC-service och fråga om dom har möjlighet att ta hand om fulgasen. Vissa AC-maskiner har 2 tankar och en inbyggd funktion för detta. Alltså töms det i en behållare och fylls på från en annan. Beror på hur avancerad maskinen är, men jag skulle tippa på att kring där jag bor så är det väl 1/5 som har en sån maskin.
Men som sagt, ring och fråga om dom kan göra det, det är enklast smile
/Kyltekniker

Nåja, så mycket "fulgas" lär där väl inte vara att ta hand om om han nu ska öppna systemet för att byta torkfilter, kondensor och expansionsventil...

Tvaforti skrev:
Okej tackar för svaret! Får ringa å kolla imorgon, fyllde den med gasen utan att kanske göra tillräckligt med sökning. Hade nog inte gjort det om jag visste att det var så mycket problem om den ska in på verkstad igen. Men även om jag öppnar och byter delarna så kommer det finnas rester av den gamla gasen i systemet kvar om jag fattar rätt då?

Vet faktiskt inte riktigt vad MrHyde vill mena blir kvar i systemet efter att du öppnat det och bytt just de delarna du ska. Men hey, jag är iofs inte kyltekniker.

Eftersom fulgasen är brandfarlig och kan ligga kvar i förångaren så är det viktigt att tömma allt. Sen blir inte R134a lika effektiv om den blandas med fulgasen som är kvar. Det är också lätt att en AC-maskin går sönder även av lite fulgas, och eftersom en AC-maskin kostar i runda slängar 70k och uppåt så hade i alla fall jag velat bli meddelad om detta innan. I vissa enstaka fall kan även TS bli ersättningsskyldig om man inte meddelar att det är fulgas i bilen, då det egentligen är olagligt att fylla med sådant.
Så därför är det bättre att ta kontakt med verkstaden/verkstäderna innan, vilket oftast ger bättre kundbemötande också. Win-win alltså smile

Se där ja. Ja som jag skrev, jag är inte ac/kyltekniker så därav hade jag noll koll på var det möjligen skulle finnas kvar något i ett öppnat system. Men det reddes ju ut tämligen omgående smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

66 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
#9
En liten uppdatering, hittade en som kunde fylla men när han provtryckte så pös det, så hade tyvärr inte fått det tätt. Han kunde inte hjälpa mer så då är min fråga om det fortfarande kan finnas rester kvar trotts provtryckning eller om jag kan bara lämna in bilen till en riktig Ac-verkstad utan att riskera att det finns rester i systemet kvar från fulgasen?


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 juni 2023
#10
åk till någon som har en lös vacumpump och inte bara dom där mupparna som kör med en ren ac maskin..     för då får du ur ALLT inget snack om att det blir rester kvar.. 

men byt även torrfiltret när du haft ett läckage för att vara helt säker på att funktionen blir bra.

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
28 juni 2023
#11
viccoA skrev:
Släpp inte ut gasen hursomhelst, vaccum sug istället.

Jaa, man får inte släppa ut gasen i fria luften, det är olagligt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 juni 2023
#12
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Släpp inte ut gasen hursomhelst, vaccum sug istället.

Jaa, man får inte släppa ut gasen i fria luften, det är olagligt.

/Benny

ganska säker på att får är snälla djur på Gotland...  men vad vet jag...


det är bara sverige som har alla dessa konstiga lagstifningar om användingen av olika gaser och sånt.. 

polarn som bor i rumänien kan köpa gas över disk  tror du att dom bryr sig det minst hur dom gör.. 

och vad jag vet är gasol inte förbjudet att släppa ut smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 397 Inlägg
28 juni 2023
#13
Både konstiga lagstiftningar och helt sjuka priser på gas generellt... Med en jävla dos av skrämselpropaganda...


3 120 Inlägg
28 juni 2023
#14
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Släpp inte ut gasen hursomhelst, vaccum sug istället.

Jaa, man får inte släppa ut gasen i fria luften, det är olagligt.

/Benny

ganska säker på att får är snälla djur på Gotland...  men vad vet jag...


det är bara sverige som har alla dessa konstiga lagstifningar om användingen av olika gaser och sånt.. 

polarn som bor i rumänien kan köpa gas över disk  tror du att dom bryr sig det minst hur dom gör.. 

och vad jag vet är gasol inte förbjudet att släppa ut smile

Absolut inte. EUs direktiv om fluorerade växthusgaser gäller alla EU-länder. Dessutom har EU skrivit under Kigalitillägget under Montrealprotokollet som de flesta civiliserade länder i hela världen skrivit under.

Förr hällde den lokala macken ut all spillolja från verkstan på uppfarten för att hålla borta ogräset också, bara för att man var dum i huvudet förr innebär inte att man är det idag.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 juni 2023
#15
Lucif3r skrev:
Både konstiga lagstiftningar och helt sjuka priser på gas generellt... Med en jävla dos av skrämselpropaganda...

Det går till överdrift hela den här miljö tramset.. 

lite som att idag för att jobba med ac anläggningar i bilar som krävs det 2olika certifikat
så polarn som hade ett personligt fick sälja allt för det kostar mer än det smakar att ha båda  ett för firman ett för honom privat.

så det man jobbar för är att inga små förertag ska kunna sno åt sig några pengar utan det är bara dom stora företagen som ska ha möjligheten.

samma gäller för upphandlingar av alla olika slag.  upphandlingarna görs tototalt omöjliga för små aktörer att skicka in. 

det kostar minst 20k bara för att kunna skicka in på en upphandling MINST   
och upphandlingarna är skrivna av dom stora i just den branchen helt anpassade för att göra det totalt omöjlgit för små aktörer att komma in. 

märkte det när vi försökte lägga in på upphandling för skoltrafiken.  och det är bara en massa jävla trams. som ser bra ut på pappret men i själva verket betyder det att det blir totalt dynga av allt i slutänden. och dom som bryr sig minst om saken är dom som vinner.

Kör fort så hinner inget hända...

3 120 Inlägg
28 juni 2023
#16
Growe skrev:
Lucif3r skrev:
Både konstiga lagstiftningar och helt sjuka priser på gas generellt... Med en jävla dos av skrämselpropaganda...

Det går till överdrift hela den här miljö tramset.. 

lite som att idag för att jobba med ac anläggningar i bilar som krävs det 2olika certifikat
så polarn som hade ett personligt fick sälja allt för det kostar mer än det smakar att ha båda  ett för firman ett för honom privat.

så det man jobbar för är att inga små förertag ska kunna sno åt sig några pengar utan det är bara dom stora företagen som ska ha möjligheten.

samma gäller för upphandlingar av alla olika slag.  upphandlingarna görs tototalt omöjliga för små aktörer att skicka in. 

det kostar minst 20k bara för att kunna skicka in på en upphandling MINST   
och upphandlingarna är skrivna av dom stora i just den branchen helt anpassade för att göra det totalt omöjlgit för små aktörer att komma in. 

märkte det när vi försökte lägga in på upphandling för skoltrafiken.  och det är bara en massa jävla trams. som ser bra ut på pappret men i själva verket betyder det att det blir totalt dynga av allt i slutänden. och dom som bryr sig minst om saken är dom som vinner.

Kategori 5 certifikat (fordon) prov teoretiskt och praktiskt kostar 4000kr, inte hela förmögenheten direkt. Ser gärna att de som skruvar på min bil har koll på vad de sysslar med.
Senast redigerat av viccoA (28 juni 2023)


5 119 Inlägg
28 juni 2023
#17
viccoA skrev:
Growe skrev:
Lucif3r skrev:
Både konstiga lagstiftningar och helt sjuka priser på gas generellt... Med en jävla dos av skrämselpropaganda...

Det går till överdrift hela den här miljö tramset.. 

lite som att idag för att jobba med ac anläggningar i bilar som krävs det 2olika certifikat
så polarn som hade ett personligt fick sälja allt för det kostar mer än det smakar att ha båda  ett för firman ett för honom privat.

så det man jobbar för är att inga små förertag ska kunna sno åt sig några pengar utan det är bara dom stora företagen som ska ha möjligheten.

samma gäller för upphandlingar av alla olika slag.  upphandlingarna görs tototalt omöjliga för små aktörer att skicka in. 

det kostar minst 20k bara för att kunna skicka in på en upphandling MINST   
och upphandlingarna är skrivna av dom stora i just den branchen helt anpassade för att göra det totalt omöjlgit för små aktörer att komma in. 

märkte det när vi försökte lägga in på upphandling för skoltrafiken.  och det är bara en massa jävla trams. som ser bra ut på pappret men i själva verket betyder det att det blir totalt dynga av allt i slutänden. och dom som bryr sig minst om saken är dom som vinner.

Kategori 5 certifikat (fordon) prov teoretiskt och praktiskt kostar 4000kr, inte hela förmögenheten direkt. Ser gärna att de som skruvar på min bil har koll på vad de sysslar med.

Sen behöver företaget sert också :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 juni 2023
#18
mb_pucken skrev:
viccoA skrev:
Growe skrev:

Det går till överdrift hela den här miljö tramset.. 

lite som att idag för att jobba med ac anläggningar i bilar som krävs det 2olika certifikat
så polarn som hade ett personligt fick sälja allt för det kostar mer än det smakar att ha båda  ett för firman ett för honom privat.

så det man jobbar för är att inga små förertag ska kunna sno åt sig några pengar utan det är bara dom stora företagen som ska ha möjligheten.

samma gäller för upphandlingar av alla olika slag.  upphandlingarna görs tototalt omöjliga för små aktörer att skicka in. 

det kostar minst 20k bara för att kunna skicka in på en upphandling MINST   
och upphandlingarna är skrivna av dom stora i just den branchen helt anpassade för att göra det totalt omöjlgit för små aktörer att komma in. 

märkte det när vi försökte lägga in på upphandling för skoltrafiken.  och det är bara en massa jävla trams. som ser bra ut på pappret men i själva verket betyder det att det blir totalt dynga av allt i slutänden. och dom som bryr sig minst om saken är dom som vinner.

Kategori 5 certifikat (fordon) prov teoretiskt och praktiskt kostar 4000kr, inte hela förmögenheten direkt. Ser gärna att de som skruvar på min bil har koll på vad de sysslar med.

Sen behöver företaget sert också :-)

exakt från början behövdes bara ett personligt...   
man krånglar till saker så små företag inte ska ha möjligheten till att göra det..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 juni 2023
#19
viccoA skrev:
Growe skrev:
Lucif3r skrev:
Både konstiga lagstiftningar och helt sjuka priser på gas generellt... Med en jävla dos av skrämselpropaganda...

Det går till överdrift hela den här miljö tramset.. 

lite som att idag för att jobba med ac anläggningar i bilar som krävs det 2olika certifikat
så polarn som hade ett personligt fick sälja allt för det kostar mer än det smakar att ha båda  ett för firman ett för honom privat.

så det man jobbar för är att inga små förertag ska kunna sno åt sig några pengar utan det är bara dom stora företagen som ska ha möjligheten.

samma gäller för upphandlingar av alla olika slag.  upphandlingarna görs tototalt omöjliga för små aktörer att skicka in. 

det kostar minst 20k bara för att kunna skicka in på en upphandling MINST   
och upphandlingarna är skrivna av dom stora i just den branchen helt anpassade för att göra det totalt omöjlgit för små aktörer att komma in. 

märkte det när vi försökte lägga in på upphandling för skoltrafiken.  och det är bara en massa jävla trams. som ser bra ut på pappret men i själva verket betyder det att det blir totalt dynga av allt i slutänden. och dom som bryr sig minst om saken är dom som vinner.

Kategori 5 certifikat (fordon) prov teoretiskt och praktiskt kostar 4000kr, inte hela förmögenheten direkt. Ser gärna att de som skruvar på min bil har koll på vad de sysslar med.

då ska du nog aldrig lämna ifrån dig bilen utan göra det själv.. för det är en hög med folk som jobbar med fordon som igentligen inte kan ett skit.  utan man kastar delar på dom hej vilt

Kör fort så hinner inget hända...

3 120 Inlägg
29 juni 2023
#20
Growe skrev:
mb_pucken skrev:
viccoA skrev:

Kategori 5 certifikat (fordon) prov teoretiskt och praktiskt kostar 4000kr, inte hela förmögenheten direkt. Ser gärna att de som skruvar på min bil har koll på vad de sysslar med.

Sen behöver företaget sert också :-)

exakt från början behövdes bara ett personligt...   
man krånglar till saker så små företag inte ska ha möjligheten till att göra det..

Företagets cert kostar kring 5000kr för 5 år, alltså en tusing om året...



Sök