MrHyde skrev:
Tvaforti skrev:
Hej! Jag har en Saab 9-3 ttid från 2008. Jag fyllde på ac:n med envirosafe då den inte kylde. Det funkade ett tag men sen tappades kylan. Letade med UV lampa och konstaterade att det var torkfiltret som läckt.
Nu till mitt dilemma, jag ska byta kondensor, torkfilter och passar på att byta expansionsventil. Då kommer jag öppna systemet och alla gas lär ju komma ur systemet. Men systemet kommer behöva vakuumsugas har jag fattat efter jag öppnat upp det. Nu är ju problemet att jag fyllt med denna envirosafe gas som vad jag fattat att ingen verkstad vill ha att göra med. Kan inte vakuumsuga själv så behöver lämna in den.
Kommer det bli fel för att det är fyllt med fulgas och rester kvar i systemet eller kommer det inte spela någon roll då jag öppnat systemet och allt är tömt? Finns det någon annan lösning eller blir det att lämna in och riskera en dyr summa? Tacksam för svar:)
Du kan ringa verkstäder som har AC-service och fråga om dom har möjlighet att ta hand om fulgasen. Vissa AC-maskiner har 2 tankar och en inbyggd funktion för detta. Alltså töms det i en behållare och fylls på från en annan. Beror på hur avancerad maskinen är, men jag skulle tippa på att kring där jag bor så är det väl 1/5 som har en sån maskin.
Men som sagt, ring och fråga om dom kan göra det, det är enklast
/Kyltekniker
Nåja, så mycket "fulgas" lär där väl inte vara att ta hand om om han nu ska öppna systemet för att byta torkfilter, kondensor och expansionsventil...
Tvaforti skrev:
Okej tackar för svaret! Får ringa å kolla imorgon, fyllde den med gasen utan att kanske göra tillräckligt med sökning. Hade nog inte gjort det om jag visste att det var så mycket problem om den ska in på verkstad igen. Men även om jag öppnar och byter delarna så kommer det finnas rester av den gamla gasen i systemet kvar om jag fattar rätt då?
Vet faktiskt inte riktigt vad MrHyde vill mena blir kvar i systemet efter att du öppnat det och bytt just de delarna du ska. Men hey, jag är iofs inte kyltekniker.
Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2023)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!