3099
Sök

Toyota Prius gen2 bytt motor får felkod: P0A3F

19 Inlägg
9 juni 2023
Trådstartare
#1
-------
Jag bytte ut min motor och när jag laddar batteri i mitt bagageutrymme får jag motorn att starta,
men bara några sekunder och sedan stannar den.
Men jag kan sedan köra på batteriet.
När jag kör startar inte motorn, för att ladda batteriet.
Jag får koden: P0A3F
Någon som vet vad man ska göra?

MagI
--------------------------

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
10 juni 2023
#2
https://www.toyotanation.com/threads/p0 … t.1673744/


säkert missat att pluggat i en kontakt det är ju min gissning..

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
14 juni 2023
Trådstartare
#3
Hej.

Har en Toyota Prius och har bytt motor.
Får nu en felkod:  P0A3F
Se medföljande fil/er, länk/ar.
Från Toyota original reparations manual.
https://drive.google.com/file/d/1IbEEHv … drive_link

Bilen startade några sekunder om den stod på laddning på bakre 12v batteri
och gick att köra sedan, men bara på 600v batteriet.
Nu startar den inte längre, förmodligen pga att 600v batteri är urladdat.
Kan ni laga min felkod?
Här är alla reparationsböcker på Toyota/Lexus bilar.
http://zatonevkredit.ru/repair_manuals
De är på Engelska och ryska och kan översättas i google translate
https://translate.google.com/?sl=auto&a … p=websites
till Svenska.

Någon här som kan förklara hur man ska fixa felkod:  P0A3F
eller finns det en youtube video som förklarar hur man ska göra?

MagI
--------

Forummoderator
17 996 Inlägg
15 juni 2023
#5
Detta är inte lätt. Kan vara så att motorn ni stoppade i skiljer sig på något sätt. Då stannar maskin på grund av "out of spec". Varför byttes originalmaskin? Vet att de kan ta slut men då är det ju +40000 mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
16 juni 2023
#6
Har du ens kollat att kontakten är  ipluggad ?  Länken jag la upp förklarar ju en hel del av den felkoden

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Detta är inte lätt.
Kan vara så att motorn ni stoppade i skiljer sig på något sätt.
Då stannar maskin på grund av "out of spec".
Varför byttes originalmaskin?
Vet att de kan ta slut men då är det ju +40000 mil...

Den börja dricka kylvatten och till sist small botten ut dvs motorhaveri.

MagI
-----------------------------

19 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
#8
Growe skrev:
Har du ens kollat att kontakten är  ipluggad ? 
Länken jag la upp förklarar ju en hel del av den felkoden

Vet inte var kontakterna sitter.
Trodde en satt innanför vänster framhjul, men där var skyddskåpa framför
och måste förmodligen tas underifrån.

Någon som vet var det finns en sprängskiss på var alla kontakter sitter,
så länka gärna här till mig.

Magi
-----------------

6 056 Inlägg
18 juni 2023
#9
jlivingstonsg skrev:
Growe skrev:
Har du ens kollat att kontakten är  ipluggad ? 
Länken jag la upp förklarar ju en hel del av den felkoden

Vet inte var kontakterna sitter.
Trodde en satt innanför vänster framhjul, men där var skyddskåpa framför
och måste förmodligen tas underifrån.

Någon som vet var det finns en sprängskiss på var alla kontakter sitter,
så länka gärna här till mig.

Magi
-----------------

Det står nog i de ryska handböckerna som du länkar till högra upp och vill att vi skall läsa

19 Inlägg
1 juli 2023
Trådstartare
#10
Growe skrev:
https://www.toyotanation.com/threads/p0a3f-sensor-replacement.1673744/

säkert missat att pluggat i en kontakt det är ju min gissning..

------

Du hade fullständigt rätt.

Kamaxel sensor hade de glömt att koppla in.

Toyota kopplade in den och den startar och går att köra nu.
Men Toyota sa jag skulle byta den, då den ger felvärden och motorn går ojämnt ibland.
Högspänningsbatteriet verkar också ha blivit sämre. 
(Då den stod urladdad några veckor?)

Fick tag på den gamla kamaxel-sensorn.
Försöker hitta en bra video som visar hur man byter den.
Måste man skruva av allt över den, som tex behållaren för kylvätska för hybridsystemet osv ?

Är där en vevaxel-sensor vid vevaxeln, som man tar från höger hjulhus ?

Är där fler sensorer man ska plocka från motorn ?


Mvh MagI
--------------------------------------------

Forummoderator
17 996 Inlägg
2 juli 2023
#11
jlivingstonsg skrev:
Growe skrev:
https://www.toyotanation.com/threads/p0a3f-sensor-replacement.1673744/

säkert missat att pluggat i en kontakt det är ju min gissning..

------

Du hade fullständigt rätt.

Kamaxel sensor hade de glömt att koppla in.

Toyota kopplade in den och den startar och går att köra nu.
Men Toyota sa jag skulle byta den, då den ger felvärden och motorn går ojämnt ibland.
Högspänningsbatteriet verkar också ha blivit sämre. 
(Då den stod urladdad några veckor?)

Fick tag på den gamla kamaxel-sensorn.
Försöker hitta en bra video som visar hur man byter den.
Måste man skruva av allt över den, som tex behållaren för kylvätska för hybridsystemet osv ?

Är där en vevaxel-sensor vid vevaxeln, som man tar från höger hjulhus ?

Är där fler sensorer man ska plocka från motorn ?


Mvh MagI
--------------------------------------------

Upplever du att det laddas ur fortare än vanligt? Så var det på vår Gen2 med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
2 juli 2023
Trådstartare
#12
Hybrid_ skrev:
jlivingstonsg skrev:
Growe skrev:
https://www.toyotanation.com/threads/p0a3f-sensor-replacement.1673744/

säkert missat att pluggat i en kontakt det är ju min gissning..

------

Du hade fullständigt rätt.

Kamaxel sensor hade de glömt att koppla in.

Toyota kopplade in den och den startar och går att köra nu.
Men Toyota sa jag skulle byta den, då den ger felvärden och motorn går ojämnt ibland.
Högspänningsbatteriet verkar också ha blivit sämre. 
(Då den stod urladdad några veckor?)

Fick tag på den gamla kamaxel-sensorn.
Försöker hitta en bra video som visar hur man byter den.
Måste man skruva av allt över den, som tex behållaren för kylvätska för hybridsystemet osv ?

Är där en vevaxel-sensor vid vevaxeln, som man tar från höger hjulhus ?

Är där fler sensorer man ska plocka från motorn ?


Mvh MagI
--------------------------------------------

Upplever du att det laddas ur fortare än vanligt? Så var det på vår Gen2 med.

------------------------

Jo.
Den laddas ur fortare än vanligt.
Stod urladdat några dagar och det är tydligen inte bra för ett batteri.
Då kamaxel position sensor ger felkoder, så motorn hackar en del, 
laddar den inte heller så bra om jag kör över 70 km/h

Hoppas den går bättre efter kamaxel position sensor blir bytt.

Hade jag haft en mindre hand skulle jag nog kunna byta kamaxel sensorn.
Någon som vet om man måste plocka av mycket eller vad man måste plocka av för att komma åt at byta kamaxel sensorn?
Eller kan man byta kamaxelsensorn, som sitter mellan motor och hybrid-delen utan att behöva demontera något?

Brukar alltid kunna hitta bilder eller video på hur man ska göra,
men för kamaxel-sensorn bytet finns samefan inte några bra beskrivningar, bilder eller filmer.

Eller någon som vet nåt?

MagI
--------------------------------


Sök