3136
Sök

Typgodkänd/helbilsgodkänd bil - Modifiering ok om bilen ej är typgodkänd?

289 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
Halloj!

Försökte mig på att googla lite samt kolla transportstyrelens hemsida, men blev inte mycket klokare.
Tänkte även försöka ringa, men fick 59minuters kö så hoppade den för nu.

Vad jag tror jag hittat åt är att bilen ska ha kod T14 A + ett typgodkännande nummer, men detta saknas på mitt regbevis.
Det jag har är:
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
T13D ÅRSMODELL UPPSKATTAD
T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNING ENLIGT 19§ LAGEN(2001:1080) OM MOTOFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN

Förstår jag då korrekt att min bil inte är typgodkänd/helbilsgodkänd, och innebär detta då att modifikationer är helt okej så länge det inte är trimmat över originaleffekt, samt direkt trafikfarligt?

Eller har jag helt missförstått vad det faktiskt innebär?

Tacksam för svar och tips på vart jag kan kolla!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
13 juni 2023
iFerz skrev:
Halloj!

Försökte mig på att googla lite samt kolla transportstyrelens hemsida, men blev inte mycket klokare.

Vad jag tror jag hittat åt är att bilen ska ha kod T14 A + ett typgodkännande nummer, men detta saknas på mitt regbevis.
Det jag har är:
T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNING ENLIGT 19§ LAGEN(2001:1080) OM MOTOFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN

Förstår jag då korrekt att min bil inte är typgodkänd/helbilsgodkänd, och innebär detta då att modifikationer är helt okej så länge det inte är trimmat över originaleffekt, samt direkt trafikfarligt?

Du kanske ska skriva vilken bil det gäller så kanske du lättare får svar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 397 Inlägg
13 juni 2023
Den är fortfarande typgodkänd, bara inte i sverige. Det enda dom notiserna betyder är att du inte kan komma till tillverkaren och gnälla om bilen inte passerar svenska avgastester.

6 630 Inlägg
13 juni 2023
Hade ungefär samma info på mitt gamla reg.bevis på en importerad Alfa

Betyder att ingen avgasgaranti lämnas på bilen då den är importerad, annars är det enligt EU lag 8000 mil/5år på avgasrening

De/Dem

289 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
Vettemannen skrev:
iFerz skrev:
Halloj!

Det jag har är:

Du kanske ska skriva vilken bil det gäller så kanske du lättare får svar.

/Benny

Självklart, förlåt! Det glömde jag helt bort! big_smile

En Nissan Skyline R33 GTS-T från -96 smile

289 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Den är fortfarande typgodkänd, bara inte i sverige. Det enda dom notiserna betyder är att du inte kan komma till tillverkaren och gnälla om bilen inte passerar svenska avgastester.

Vart går gränsen för typgodkännande? Tänker finns gott om gamla jänks och dyl. som är modifierade, eller är detta mer att besiktningskravet gått ut?

xXSammy skrev:
Hade ungefär samma info på mitt gamla reg.bevis på en importerad Alfa

Betyder att ingen avgasgaranti lämnas på bilen då den är importerad, annars är det enligt EU lag 8000 mil/5år på avgasrening

Ah, misstänkte det var något sådant, inte direkt relaterat till typgodkännandet då. Tack!

2 397 Inlägg
14 juni 2023
Helbilsgodkännandet infördes i början av 90-talet. Men det har föga betydelse i praktiken, man får inte pilla på en ikke-helbilsgodkänd bil som man vill ändå.

Sök