För många många år sedan var en MGB 1800 av första årsmodellen till salu hos BMC-handlaren i Södertälje.
På lunchrasten gick jag och en arbetskamrat förbi bilfirman - Scan Auto - tror jag den hette.
Den var INTE rekondad och hade en prislapp i vindrutan som förkunnade att man önskade 2.500:- för bilen.
Det var körförbud på den eftersom att den varken var skattad eller besiktad.
Dåligt omdöme och bristande konsekvenstänkande har jag alltid haft, så när en representant för bilföretaget frågade om jag var intresserad så sa jag att 1.200:- kunde jag väl alltid ge.
Kom med in så skriver vi sa han - och det gjorde jag.
Bilen ställdes på och skatten, det gällde 1 månad, betalades av bilfirman.
Besiktningprotokollet hade förkommit och jag hade inte provkört bilen = köpt grisen i säcken således.
Jag körde hem bilen till mitt garage = verkstad om Bengen hade varit ute och trålat - ja den startade faktiskt!
När jag lämnat staden och var på väg på (gamla) E4 i sakta mak hörde jag ett konstigt ljud från alldeles bakom stolarna.
Det lät som ett högt och kraftigt viskande.
Jag konstaterade att de båda 6voltbatterierna hängde i sina kablar p g a a det inte fanns något golv där bak.
MEN - över kardanaxeln låg en tjock packe wellpappkartonger - så att kabeln mellan batterierna inte jordade i kardanaxeln.
Beställde från ASB kopia på besiktningsprotokollet.
Så många 2:or har jag aldrig sett i ett protokoll - inte undra på att protokollet hade "försvunnit" från bilfirman.
Regnr BA16854, årsmodell 1963, vit.
F ö min fjärde MG så jag borde ha fattat skicket m a p priset.
Men efter ett par veckors jobb med min ESAB, och några kvadratmeter plåt, så fick jag ett rent protokoll.
Men visst är det spännande att spontanköpa en bil utan att provköra den - varken första eller sista bilen som en bil hamnat hos mig på detta sätt.
Långt efteråt så slog mig tanken att bilfirman nog ändå tjänade på affären, vad hade det inte kostat att transportera vraket till Skarlunda(min dåvarande hovleverantör av begagnade bildelar).