Köpråd 5 olika märken

Aesud
19 juni 2023 · 20 Inlägg

Tjena!

Jag är ute efter en ny bil och har kollat runt länge på olika bilar. Så nu tänkte jag dela med mig av de jag tittat på mest och är sugen på så får jättegärna folk med erfarenheter skriva om dessa.

(Årtalet=Första tillverkningsår)

Peugeot 208 gti 2013

Opel Astra gtc 2011

Citroën ds3 2010

Honda civic 2006

Saab 9-3 1.9 TTID 2008

Mest intresserad av komforten (gärna upplevelse i motorvägsfart), tillförlitlighet, rolig?, kostnader. Bryr mig inte särkilt mycket om bilen är opraktisk.

Dessa faller mig i smaken rent utseendemässigt men är öppen för andra förslag också smile

Tack så länge!

Blanke
19 juni 2023 · 366 Inlägg

Jag hade väl tagit bort peugot, citroen och opeln direkt. SAAB eventuellt men är väl kanske inte en höjdare direkt den heller. Men allt beror väl på priset också.

Aesud
19 juni 2023 · 20 Inlägg

Blanke skrev:
Jag hade väl tagit bort peugot, citroen och opeln direkt. SAAB eventuellt men är väl kanske inte en höjdare direkt den heller. Men allt beror väl på priset också.

Okej, vad är det som gör att du tycker att dessa bilar inte är nått att ha?

Maxbudget är 80k.

jaka54
19 juni 2023 · 5 811 Inlägg

Håller med Blanke!
Endast Hondan skulle jag fundera på.

Aesud
19 juni 2023 · 20 Inlägg

jaka54 skrev:
Håller med Blanke!
Endast Hondan skulle jag fundera på.

Har hört massa positivt om civic och det verkar vara en kanonbil MEN den ska tydligen vara väldigt bullrig vilket jag inte gillar.

Blanke
19 juni 2023 · 366 Inlägg

Aesud skrev:

jaka54 skrev:
Håller med Blanke!
Endast Hondan skulle jag fundera på.

Har hört massa positivt om civic och det verkar vara en kanonbil MEN den ska tydligen vara väldigt bullrig vilket jag inte gillar.

Ja du kan ju alltid köpa en billig en för 30k och installera ljuddämpning för 5.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 juni 2023 · 7 243 Inlägg

Honda

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
19 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Jag har kört 6000 mil senaste 15 månaderna med en Citroen DS3 -12 (9800 mil till 16000 mil, and counting). En diesel av något slag...

Riktigt trevlig bil! Bra komfort och kul att köra. AC-kompressorn la av vid drygt 12000 mil, men i övrigt har den tuffat på snällt. Bromsbyte, däck och service (och batteri) är det enda i övrigt.

EDIT: Går riktigt snålt, inga problem att köra den på 0,45 trots tung högerfot.

Senast redigerat av Brådhis (20 juni 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
20 juni 2023 · 3 320 Inlägg

En chevrolet g20 van, skön och köra. Och du får en upplevelse på motorvägsfart😁

Brådhis * Voff voff *
20 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Low skrev:
En chevrolet g20 van, skön och köra. Och du får en upplevelse på motorvägsfart😁

Och på macken... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 juni 2023 · 7 285 Inlägg

SAAB går bort först, därefter Stellantisgruppens produkter.
Kvar blir naturligtvis endast Honda.
Har erfarenhet av samtliga - dyrast och sämst är SAAB.
Nuvarande Honda, som jag köpte ny för snart 8 år sedan, är hitintills helt felfri.

Vill du vidga tunnelseendet så kolla in Mazda 3, Suzuki Swift(Vitara ryms inte i din budget) och någon Toyota.
Alla l paritet med Honda vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och ekonomi.

Låt känslan över hur du sitter dominera - utseendet vänjer du dig vid.

Passa dig för VAG.

Aesud
20 juni 2023 · 20 Inlägg

torsen skrev:
SAAB går bort först, därefter Stellantisgruppens produkter.
Kvar blir naturligtvis endast Honda.
Har erfarenhet av samtliga - dyrast och sämst är SAAB.
Nuvarande Honda, som jag köpte ny för snart 8 år sedan, är hitintills helt felfri.

Vill du vidga tunnelseendet så kolla in Mazda 3, Suzuki Swift(Vitara ryms inte i din budget) och någon Toyota.
Alla l paritet med Honda vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och ekonomi.

Låt känslan över hur du sitter dominera - utseendet vänjer du dig vid.

Passa dig för VAG.

Vet inte om jag ska ta dig seriöst faktiskt. Att bara rata så många märken hej vilt är otroligt märkligt.
Har haft Saab själv och åkt mycket Saab genom åren och tycker det är fina och bra bilar. ”Mycket bil för pengarna” brukar folk säga så att Saab är så dåliga som du skriver är bara konstigt.
Och varför ska man passa sig för alla VAG-bilar?
Japanska bilar är nog jättebra men herregud vad de flesta är tråkiga.

it_mutt Avstängd
20 juni 2023 · 10 388 Inlägg

Aesud skrev:

torsen skrev:
SAAB går bort först, därefter Stellantisgruppens produkter.
Kvar blir naturligtvis endast Honda.
Har erfarenhet av samtliga - dyrast och sämst är SAAB.
Nuvarande Honda, som jag köpte ny för snart 8 år sedan, är hitintills helt felfri.

Vill du vidga tunnelseendet så kolla in Mazda 3, Suzuki Swift(Vitara ryms inte i din budget) och någon Toyota.
Alla l paritet med Honda vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och ekonomi.

Låt känslan över hur du sitter dominera - utseendet vänjer du dig vid.

Passa dig för VAG.

Vet inte om jag ska ta dig seriöst faktiskt. Att bara rata så många märken hej vilt är otroligt märkligt.
Har haft Saab själv och åkt mycket Saab genom åren och tycker det är fina och bra bilar. ”Mycket bil för pengarna” brukar folk säga så att Saab är så dåliga som du skriver är bara konstigt.
Och varför ska man passa sig för alla VAG-bilar?
Japanska bilar är nog jättebra men herregud vad de flesta är tråkiga.

Det är lite så torsen är. Allt är skit utom det han kör. Har ett märke 10 motorer, 4 av dessa är struliga, så ska man undvika märket helt (inte bara dessa 4 motorer ex.vis). Han kommer då dra kamkedjekortet. Oavsett om din ev. tilltänkta vag-kärra skulle ha kamrem. Eller dsg-kortet, även om bilen inte har den "problematiska dsglådan" eller rent av har manuell oljevisp (att han sen saknar koll på de olika dsg-varianterna inom VAG-koncernen är givetvis inte viktigt i sammanhanget). Kanske dra oljekortet? Menar, Audi säger ju ex.vis att det är ok att bilen drar si och så mycket olja på si och så lång sträcka....ja, precis som andra biltillverkare gör (ex.vis Renault). Eller så kommer han dra utrymmeskortet. Det spelar ingen roll om du inte behöver få in en halv djurpark, utrymmet är mindre i BilX och därför suger den. Men Honda...det är grejer det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
21 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Aesud skrev:
Peugeot 208 gti 2013

Citroën ds3 2010

(Opel Astra gtc 2011)

Så, tog bort dom tråkiga bilarna utan själ och känsla från listan för att göra det lite enklare för dig att välja. wink

(Behöll Opeln, men inom parentes, eftersom just den modellen faktiskt är rätt ball...)

Senast redigerat av Brådhis (21 juni 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Aesud
21 juni 2023 · 20 Inlägg

Brådhis skrev:

Aesud skrev:
Peugeot 208 gti 2013

Citroën ds3 2010

(Opel Astra gtc 2011)

Så, tog bort dom tråkiga bilarna utan själ och känsla från listan för att göra det lite enklare för dig att välja. wink

(Behöll Opeln, men inom parentes, eftersom just den modellen faktiskt är rätt ball...)

Ja, blir det en Opel så blir det en Astra gtc. Är inte så förtjust i de andra modellerna.

Måste ändå säga att 9-3 med TTID motorn lockar. Läst mycket om att det är en väldigt bra motor. Saab som bilmärke verkar vara en vattendelare, antingen gillar man det eller inte.

Hondan verkar som sagt som en väldigt bra bil. Vet dock inte om jag tycker den är cool eller skitful + att den bullriga kupén skrämmer mig lite.

Low
21 juni 2023 · 3 320 Inlägg

Ägt en saab 9 3 2.0t från 2006 i 9 år nu. Fungerat fint. Fått byta bromsdelar och brusten fjäder, vilket är normalt.

Utövar fel är att det blev fel på tändlåset.

Brådhis * Voff voff *
21 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Aesud skrev:

Brådhis skrev:

Aesud skrev:
Peugeot 208 gti 2013

Citroën ds3 2010

(Opel Astra gtc 2011)

Så, tog bort dom tråkiga bilarna utan själ och känsla från listan för att göra det lite enklare för dig att välja. wink

(Behöll Opeln, men inom parentes, eftersom just den modellen faktiskt är rätt ball...)

Ja, blir det en Opel så blir det en Astra gtc. Är inte så förtjust i de andra modellerna.

Måste ändå säga att 9-3 med TTID motorn lockar. Läst mycket om att det är en väldigt bra motor. Saab som bilmärke verkar vara en vattendelare, antingen gillar man det eller inte.

Hondan verkar som sagt som en väldigt bra bil. Vet dock inte om jag tycker den är cool eller skitful + att den bullriga kupén skrämmer mig lite.

SAAB:en är ju en helt annan bil (sedan/kombi) än dom andra ("hot hatch") så det är ju lite svårt att argumentera för/emot den då det blir lite äpplen och päron. smile

Som jag skrev tidigare så har jag kört 6000 mil (and counting...) i en DS3 nu senaste året, så den vågar jag iaf uttala mig om och jag gillar den skarpt. Som mest har jag kört 90+ mil på en dag och det är inga problem.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
21 juni 2023 · 366 Inlägg

Jag säger att Saaben är ett möjligt alternativ, men då måste det vara ett bra exemplar. Hade nog aldrig köpt en saab utan serviceprotokoll och långmilad.

Nog för att vi fick vår 9-5 vector att ta sig till 50k mil men det var inga lätta 50k mil. I princip allt som kunde gå sönder gick sönder. I slutet startade den 1/10 gånger och växellådan lät lite som en gammal växellåda från 30-talet.

Var många gånger då man var på e4an och bilen började skjuta ut rök från avgassystemet på grund av att den började bränna olja någonstans. Men när den väl fungerade var det utan tvekan bästa bilen jag kört, men som sagt, alla småfel blir jobbiga efter ett tag. Speciellt när man ägt bilen sedan som ny i princip och inte missat en enda service osv.

Låg bränsleförbrukning, otroligt bra komfort, bra stereo, snygg som satan och relativt snabb gör den åtråvärd dock i mina ögon.

torsen
21 juni 2023 · 7 285 Inlägg

Aesud skrev:

torsen skrev:
SAAB går bort först, därefter Stellantisgruppens produkter.
Kvar blir naturligtvis endast Honda.
Har erfarenhet av samtliga - dyrast och sämst är SAAB.
Nuvarande Honda, som jag köpte ny för snart 8 år sedan, är hitintills helt felfri.

Vill du vidga tunnelseendet så kolla in Mazda 3, Suzuki Swift(Vitara ryms inte i din budget) och någon Toyota.
Alla l paritet med Honda vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och ekonomi.

Låt känslan över hur du sitter dominera - utseendet vänjer du dig vid.

Passa dig för VAG.

Vet inte om jag ska ta dig seriöst faktiskt. Att bara rata så många märken hej vilt är otroligt märkligt.
Har haft Saab själv och åkt mycket Saab genom åren och tycker det är fina och bra bilar. ”Mycket bil för pengarna” brukar folk säga så att Saab är så dåliga som du skriver är bara konstigt.
Och varför ska man passa sig för alla VAG-bilar?
Japanska bilar är nog jättebra men herregud vad de flesta är tråkiga.

Beträffande SAAB så har jag ägt 10-talet varav hälften köpta nya, har också varit anställd som serviceingenjör hos SAAB.
I den senare funktionen får man se verkligheten.
SAAB-andan - en del har den = okänslighet för ekonomi och driftsäkerhet.
Behöver jag framhålla att marknaden är självsanerande = allt dåligt försvinner av sig självt.
Har även haft ett antal VAG-produkter varav 3 köpts nya.
Synnerligen tålamodsprövande att gå i polemik deras "kundmotare" i s m garantianspråk.
Visst, japanskabilar är tråkiga, men det var väl vardagsbil du är ute efter - annars vill jag rekommendera Morgan och Super 7.
2 Peugeot har jag köpt nya, och dom har fungerat till full belåtenhet.
3 Renault har jag köpt nya, och har inte mycket ont att säga om dom.
Likaså Opel har jag ägt ett antal, men bara haft problem med en nyköpt diesel.
Citroen har har jag blandade känslor för. De jag köpt nya har strulat en hel del.
Kör, trots detta, fortfarande en Citroen tillsammans med en Honda och en Suzuki.
Beträffande Citroen så vill jag på det bestämdaste avråda dig från en med "automatlåda" efter 2 söners och en dotters, trots att jag avrått, köp av nya Cactus, Picasso och trilling.

Du behöver inte alls ta mig seriöst, mina synpunkter är endast grundade på egna erfarenheter - och - som mest - tidvis - uppemot 7.000 mil per år med ibland hyrda bilar - företrädesvis nya SAAB:ar för att jag hade som sport att testa/provköra SAAB.

Blanke
21 juni 2023 · 366 Inlägg

torsen skrev:

Aesud skrev:

torsen skrev:
SAAB går bort först, därefter Stellantisgruppens produkter.
Kvar blir naturligtvis endast Honda.
Har erfarenhet av samtliga - dyrast och sämst är SAAB.
Nuvarande Honda, som jag köpte ny för snart 8 år sedan, är hitintills helt felfri.

Vill du vidga tunnelseendet så kolla in Mazda 3, Suzuki Swift(Vitara ryms inte i din budget) och någon Toyota.
Alla l paritet med Honda vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och ekonomi.

Låt känslan över hur du sitter dominera - utseendet vänjer du dig vid.

Passa dig för VAG.

Vet inte om jag ska ta dig seriöst faktiskt. Att bara rata så många märken hej vilt är otroligt märkligt.
Har haft Saab själv och åkt mycket Saab genom åren och tycker det är fina och bra bilar. ”Mycket bil för pengarna” brukar folk säga så att Saab är så dåliga som du skriver är bara konstigt.
Och varför ska man passa sig för alla VAG-bilar?
Japanska bilar är nog jättebra men herregud vad de flesta är tråkiga.

Beträffande SAAB så har jag ägt 10-talet varav hälften köpta nya, har också varit anställd som serviceingenjör hos SAAB.
I den senare funktionen får man se verkligheten.
SAAB-andan - en del har den = okänslighet för ekonomi och driftsäkerhet.
Behöver jag framhålla att marknaden är självsanerande = allt dåligt försvinner av sig självt.
Har även haft ett antal VAG-produkter varav 3 köpts nya.
Synnerligen tålamodsprövande att gå i polemik deras "kundmotare" i s m garantianspråk.
Visst, japanskabilar är tråkiga, men det var väl vardagsbil du är ute efter - annars vill jag rekommendera Morgan och Super 7.
2 Peugeot har jag köpt nya, och dom har fungerat till full belåtenhet.
3 Renault har jag köpt nya, och har inte mycket ont att säga om dom.
Likaså Opel har jag ägt ett antal, men bara haft problem med en nyköpt diesel.
Citroen har har jag blandade känslor för. De jag köpt nya har strulat en hel del.
Kör, trots detta, fortfarande en Citroen tillsammans med en Honda och en Suzuki.
Beträffande Citroen så vill jag på det bestämdaste avråda dig från en med "automatlåda" efter 2 söners och en dotters, trots att jag avrått, köp av nya Cactus, Picasso och trilling.

Du behöver inte alls ta mig seriöst, mina synpunkter är endast grundade på egna erfarenheter - och - som mest - tidvis - uppemot 7.000 mil per år med ibland hyrda bilar - företrädesvis nya SAAB:ar för att jag hade som sport att testa/provköra SAAB.

"SAAB-andan - en del har den = okänslighet för ekonomi och driftsäkerhet." summerar SAAB otroligt bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang