Börjat höra ett dovt dunkande ljud när jag kör

StigErik
28 juni 2023 · 7 Inlägg

Ljudet är i takt med hur snabbt hjulen snurrar - börjar vid ca 40 Km/tim. Bilen är framhjulsdriven Seat och har blivit felsökt av min mekaniker, som först gissade fel på hjullager. Han tror nu att det kan vara lagerglapp i växellådans differential. Måste hela växellådan bytas i så fall?

Jesper328
28 juni 2023 · 2 400 Inlägg

Ja, det mest kostnadseffektiva är att slänga i en begagnad växellåda.
Sen om ett dovt dunkande ljud kan härledas till lager i differentialen är jag väldigt skeptisk till, med det sagt så har jag inte hört hur det låter heller.
Bör isåfall felsökas med bilen uppe på lyft medans någon sitter i och ”kör”.

Senast redigerat av Jesper328 (28 juni 2023)

Up the RA
Utmarks-Loke
29 juni 2023 · 5 882 Inlägg

Kan även vara en drivknut som inte mår bra

Mossan1
29 juni 2023 · 2 885 Inlägg

Dovt dunkande var ju inte det självklara symtomet på dålig differensial, eller ens växellåda.

Men man hoppas ju mekanikern åtminstone konstaterat att ljudet kommer där innifrån...
Oljud från lådan är ju lådbyte oavsett VAR/VAD som låter därinne.

Tråkigare om det visar sig vara något utanför.  Hade nog också misstänkt drivaxlarna före transmissionen, men det BÖR ha kontrollerats, tycker jag.

StigErik
29 juni 2023 · 7 Inlägg

Själv tycker jag att ljudet blir tydligare när jag styr lite åt höger. Men hjullagerfel ska det inte vara säger mekanikern som kollat på vanliga viset genom att snurra hjul och känna efter ev. glapp genom att vicka vågrätt och lodrätt.

Utmarks-Loke
30 juni 2023 · 5 882 Inlägg

Att ljudet ändrar sig när man svänger beror på att det blir mer belastning på ena sidan då. Men det behöver inte betyda att det är drivknutarna, en defekt diff skulle ju också kunna ändra ljud när man svänger.

StigErik
30 juni 2023 · 7 Inlägg

Ska besiktiga bilen nu i sommar. Undrar om bilprovarna bryr sig om ljudet och vad de ev. kan hitta på då ?

Utmarks-Loke
30 juni 2023 · 5 882 Inlägg

Om de hör ljudet kommer de säkert upplysa dig om det men jag tror inte du får någon anmärkning på det. Det skulle vara om de kan se tydligt att något är sönder, men om verkstaden inte kunde det så är det osannolikt. Kör till det går sönder ordentligt så syns det var felet är.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (30 juni 2023)

StigErik
8 augusti 2023 · 7 Inlägg

Verkstaden trodde att oljudet kunde vara ett däckljud och rådde mej att byta ut mina ganska slitna sommardäck. Sagt och gjort men dunket blev - som jag tycker - enbart lite kraftigare...
När jag sedan besökte bilprovningen med bilen fick jag en 2:a för slitet hjullager på höger fram.
Om oljudet försvinner efter hjullagerbyte återstår nu att höra...

uhlin
9 augusti 2023 · 2 834 Inlägg

Hur kunde verkstan missa det? Och sannolikt har du felet där.

torsen
9 augusti 2023 · 7 285 Inlägg

uhlin skrev:
Hur kunde verkstan missa det? Och sannolikt har du felet där.

Var du inne på VAG märkesverkstad?
I s f inte så konstigt att de inte kunde lokalisera ett så enkelt fel.
Inte bara VAG-produkterna utan hela organisationen runt företaget under all kritik.
Bevisas i kundundersökningar av Vi Bilägare, i samarbete övriga nordiska länder, konstaterat.
Och inte har det blivit mycket bättre med åren.

xXSammy
9 augusti 2023 · 6 585 Inlägg

Torsen alla vet här att du avskyr VAG men hur vore det att ge lite tips på hur folk ska felsöka något istället för ständigt klaga?

De/Dem
StigErik
10 augusti 2023 · 7 Inlägg

torsen skrev:

uhlin skrev:
Hur kunde verkstan missa det? Och sannolikt har du felet där.

Var du inne på VAG märkesverkstad?
I s f inte så konstigt att de inte kunde lokalisera ett så enkelt fel.
Inte bara VAG-produkterna utan hela organisationen runt företaget under all kritik.
Bevisas i kundundersökningar av Vi Bilägare, i samarbete övriga nordiska länder, konstaterat.
Och inte har det blivit mycket bättre med åren.

Nej, inte VAG - jag håller till på en mindre verkstad med 3 mekaniker.

StigErik
30 augusti 2023 · 7 Inlägg

StigErik skrev:
Verkstaden trodde att oljudet kunde vara ett däckljud och rådde mej att byta ut mina ganska slitna sommardäck. Sagt och gjort men dunket blev - som jag tycker - enbart lite kraftigare...
När jag sedan besökte bilprovningen med bilen fick jag en 2:a för slitet hjullager på höger fram.
Om oljudet försvinner efter hjullagerbyte återstår nu att höra...

Bytt ett hjullager fram, men inte försvann det tråkiga ljudet för det.....Låter lite som en helikopter ungefär....

StigErik
13 oktober 2023 · 7 Inlägg

Fredag den 13:e och oljudet är äntligen borta....!😊
Efter att ha besökt ytterligare två mindre verkstäder fick jag till slut en tvärsäker diagnos och reparation utförd per omgående. Denna gång byte av vänster hjullager fram...
Man ska tydligen inte utgå ifrån att hjullagerfel låter som ett malande oljud. Det kan - utan glapp - även dunka och smattra som rotorn på en helikopter.

Senast redigerat av StigErik (13 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang