Bilfirma "stal" bil och krockade

ElonMask
3 juli 2023 · 8 Inlägg

Hej!

Jag har lämnat in en bil på en bilfirma för att byta ett däck, nu visar det sig att firman utan min tillåtelse har tagit bilen och kört den privat och krockat den. Ägaren till firman svarar inte när vi ringer och efter att ha kollat runt så visar det sig att bilen är på en verkstad nu och skadan är väldigt stor. Har gått över en vecka sen krocken nu, hade förväntat mig något från bilfirman men ingenting. Dom skyller i princip på varandra och ingen har auktoritet förutom ägaren som har gått under jorden och inte svarar.

Bilen är en dyrare modell, så det är en dyr reparationskostnad. Vi har polisanmält och ringt försäkringsbolaget som säger att dom förmodligen inte kan betala eftersom det är "olovlig körning". Har någon varit med om liknande? vad kan vi göra här? Vi har som sagt inte krockat bilen utan firman har kört den utan vårat tillstånd och krockat den, och i mina ögon så är det ett brott som har begåtts från bilfirman men är rädd att man ska göra något misstag här och göra något fel i processen. Har polisanmält händelsen.

Vem ska betala? hur är processen generellt? nån som kan komma med tips vad man kan göra? Tacksam för all hjälp.

MVH.

Brådhis * Voff voff *
3 juli 2023 · 10 315 Inlägg

Du har polisanmält, låt den biten ha sin gång så går det rätt till.

Verkstaden bör ha en ansvarsförsäkring som kanske kan ta en del av smällen.

Men ditt försäkringsbolag borde kunna hjälpa dig då någon olovligt brukat ditt fordon.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
3 juli 2023 · 435 Inlägg

Känns som att fordonet "stulits" ett tag och sedan "återfunnits". Du hade väl inte räknat med att dom skulle busköra med din bil?

Var det verkligen en auktoriserad verkstad?? Vad heter den?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2023 · 17 572 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-6f284c352d35406352193cdd78aeb3d1.jpg

Källa: Vi Bilägare Juli 2021.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
3 juli 2023 · 435 Inlägg

Helt horribelt egentligen men, men

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juli 2023 · 13 790 Inlägg

Hybrid_ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-6f284c352d35406352193cdd78aeb3d1.jpg

Källa: Vi Bilägare Juli 2021.

det är ju inte direkt att han som förare är asnvarig utan att hans bil är ansvarig för olyckan inget konstigare än så igentligen.    vem som kör den har ju i sverige ingen betydelse så länge bilen inte är stulen.   

sen får man stämma företaget/föraren av fordonet för att få kompensation för förlorad bouns  självrisk osv. 

att bilar krockas på verkstäder är ju långt ifrån något nytt det händer då och då.   


man kan ju välja att inte ta det via försäkringen och chansa på att företaget tar kostnaden vilket dom så klart kommer neka till och då stämma dom i domstol.  och hoppas att man vinner och att dessa då betalar kostnaden.         men tror även att domstolen kommer ifråga sätta varför inte försäkringen användes när det fanns en sån på fordonet. 


vman får bara vara glad att personen inte anses grovt vårdlös i körningen eller tex drograttfylla eller rattfylla  då börjar komma in på den delen det börjar bli väldigt jobbigt för  bilägaren.   där helt enkelt ingen försäkring täcker. 

att säga att man inte gett dom tillåtelse att bruka bilen spelar ingen roll.  när man lämnar ifrån sig nyckeln så kan det aldrig handla om en stöld eller olovligt brukande..       enda gång det hamnar där är om man inte gett dom nyckeln och dom på något sätt kommer över nyckel och sen åker iväg med bilen då är det stöld.    men så fort nyckel frivilligt överlämnas så är det aldrig olovligt brukande eller bilstöld

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
3 juli 2023 · 7 243 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-6f284c352d35406352193cdd78aeb3d1.jpg

Källa: Vi Bilägare Juli 2021.

det är ju inte direkt att han som förare är asnvarig utan att hans bil är ansvarig för olyckan inget konstigare än så igentligen.    vem som kör den har ju i sverige ingen betydelse så länge bilen inte är stulen.   

sen får man stämma företaget/föraren av fordonet för att få kompensation för förlorad bouns  självrisk osv. 

att bilar krockas på verkstäder är ju långt ifrån något nytt det händer då och då.   


man kan ju välja att inte ta det via försäkringen och chansa på att företaget tar kostnaden vilket dom så klart kommer neka till och då stämma dom i domstol.  och hoppas att man vinner och att dessa då betalar kostnaden.         men tror även att domstolen kommer ifråga sätta varför inte försäkringen användes när det fanns en sån på fordonet. 


vman får bara vara glad att personen inte anses grovt vårdlös i körningen eller tex drograttfylla eller rattfylla  då börjar komma in på den delen det börjar bli väldigt jobbigt för  bilägaren.   där helt enkelt ingen försäkring täcker. 

att säga att man inte gett dom tillåtelse att bruka bilen spelar ingen roll.  när man lämnar ifrån sig nyckeln så kan det aldrig handla om en stöld eller olovligt brukande..       enda gång det hamnar där är om man inte gett dom nyckeln och dom på något sätt kommer över nyckel och sen åker iväg med bilen då är det stöld.    men så fort nyckel frivilligt överlämnas så är det aldrig olovligt brukande eller bilstöld

Så om jag lämnar in min bil för service och bilfirman ger sig ut och försöker leka Ken Block och total kvaddar min bil så är det inte olovligt brukande?!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Oreggad Ruter Knekt
3 juli 2023 · 680 Inlägg

SportPilot skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-6f284c352d35406352193cdd78aeb3d1.jpg

Källa: Vi Bilägare Juli 2021.

det är ju inte direkt att han som förare är asnvarig utan att hans bil är ansvarig för olyckan inget konstigare än så igentligen.    vem som kör den har ju i sverige ingen betydelse så länge bilen inte är stulen.   

sen får man stämma företaget/föraren av fordonet för att få kompensation för förlorad bouns  självrisk osv. 

att bilar krockas på verkstäder är ju långt ifrån något nytt det händer då och då.   


man kan ju välja att inte ta det via försäkringen och chansa på att företaget tar kostnaden vilket dom så klart kommer neka till och då stämma dom i domstol.  och hoppas att man vinner och att dessa då betalar kostnaden.         men tror även att domstolen kommer ifråga sätta varför inte försäkringen användes när det fanns en sån på fordonet. 


vman får bara vara glad att personen inte anses grovt vårdlös i körningen eller tex drograttfylla eller rattfylla  då börjar komma in på den delen det börjar bli väldigt jobbigt för  bilägaren.   där helt enkelt ingen försäkring täcker. 

att säga att man inte gett dom tillåtelse att bruka bilen spelar ingen roll.  när man lämnar ifrån sig nyckeln så kan det aldrig handla om en stöld eller olovligt brukande..       enda gång det hamnar där är om man inte gett dom nyckeln och dom på något sätt kommer över nyckel och sen åker iväg med bilen då är det stöld.    men så fort nyckel frivilligt överlämnas så är det aldrig olovligt brukande eller bilstöld

Så om jag lämnar in min bil för service och bilfirman ger sig ut och försöker leka Ken Block och total kvaddar min bil så är det inte olovligt brukande?!

Det tordes stå i kontraktet. Kontraktbrott blir det ju diskussionslöst dock. Vad det juridiskt betyder bekommande olovlig körning kan den lärde tvista om.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
krambriw
4 juli 2023 · 435 Inlägg

Samma något märkliga förhållande gäller om du har båt och den vid sjösättningen/upptagningen
skadas, tex av kranföraren som tappar den. Då är det båtägarens försäkring som tar det

Low
4 juli 2023 · 3 325 Inlägg

Någon som kan förklara varför det är olovlig körning om en bilfirma kör bilen?

SportPilot Ubåtsingenjör
4 juli 2023 · 7 243 Inlägg

Low skrev:
Någon som kan förklara varför det är olovlig körning om en bilfirma kör bilen?

Borde bero på hur bilen används. Ligger firman och nyttjar bilen privat så borde det inte vara okej. Kör de en kort sväng för att kolla så att allt är ok så är det såklart okej.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mossan1
4 juli 2023 · 2 908 Inlägg

Low skrev:
Någon som kan förklara varför det är olovlig körning om en bilfirma kör bilen?

Rent juridiskt blir det inte det, eftersom man gett dom nycklarna i syfte att flytta/provköra bilen.
Att dom inte får köra privat eller busköra är ju självklart underförstått, men rent stelbent juridiskt är det svårt.

Som att du lånar ut bilen till en polare som krachar den. Försäkringsmässigt samma sak som om man krachar själv.
Dvs:
Bilens försäkring gäller, men om FÖRAREN (oavsett vem) saknar körkort, kört så illa att det är vårdslöshet i trafik eller berusad/påverkad är det FÖRAREN som är 100% betalande.
Dvs ingen försäkring gäller oavsett utlånad eller ej.

Med utlånad bil blir man indirekt drabbad som ägare då föraren skall ersätta kalaset. Kan ju bli mer skador än bilen ifråga...  Offer rent av.
Kan Hen betala det, är frågan....?

Kanske trafikförsäkringsföreningen kan gå in så Hen blir skyldig dom istället..? Vet ej.
Troligen inte för sådana händelser.

Omvänt kan jag nämna att om man lånar en bil som är oförsäkrad, avställd, körförbud osv, så är man skyldig som FÖRARE. Även om man ej är vållande i ev olycka.
Fordonet får inte finnas i trafiken. Punkt.  Som förare har man ansvaret att veta/ta reda på.

Senast redigerat av Mossan1 (4 juli 2023)

krambriw
4 juli 2023 · 435 Inlägg

Detta betyder ju också att bilens försäkring i princip får ta eventuella andra skador som en verkstad kanske själva åstadkommer utöver det jobb dom har blivit anlitade för att utföra; lite skrap på lack & buckla vid ovarsam manöver i garage, skador pga av lift som felplacerats, skrapade fälgar etc etc

Så det handlar egentligen om att välja rätt verkstad "som tar på sig" att åtgärda egna skador man förorsakat. Borde ju vara så med auktoriserade verkstäder kan man tycka men jag har själv erfarit att så inte alltid är fallet; Audi Danderyd förorsakade repor på mina fina fälgar, erkände och sa att "det ordnar vi", ångrade sig sedan och nekade. Ford Osterman skrapade en gång den fina grå-metallic lacken på min dåtida Ford Granada 2.8L och dom fixade lackjobbet utan snack. Var det bättre förr, Ford versus Audi??

torsen
4 juli 2023 · 7 297 Inlägg

Har råkar ut för minst 4 nästan likadana händelser.

En Renault var inlämnad på första-/hundramisservice.
Besked från märkesverkstaden att servicen skulle ta längre tid.
Fick låna en annan bil med bensinkort.
Efter 6 veckor var min Renault klar för avhämtning.
Inget sades om att bilen krockats av en anställd.
Fick reda på hela historien, då jag bytte in den mot en ny Renault efter ett år, genom att en anställd på bilfirman försade sig.

Lämnade in en Volvokombi för 100-milsservice.
Då jag hämtade ut bilen fann jag, förutom lång provkörning, att det extramonterade spoilern fram var lackerad i bilens kulör.
Det var spoilern inte innan servicen.
Misstänker att någon anställd "tjuvlånat" bilen.
Den var heller inte klar på utlovad tid.

Tredje gången fick jag hem räkning på trängselskatt, under den tid min nästan nya Land Rover Defender var inlämnad för en garantiåtgärd, hos generalagenten i Johannelund/Vällingby.
Inte många kronor, och räkningen satte jag först inte i samband med servicen, eftersom det hann gå en tid.
Ingen skada på Land Rovern, men generalagenten ville inte ta på sig händelsen, eftersom ingen på verkstaden "erkände".

Fjärde gången en Lada Niva inlämnad hos dåvarande generalagenten i Eskilstuna.
När bilen hämtades ur konstaterade jag först att bakre delen av avgasröret var nerböjt.
En kontroll av mätarställningen visade orimligt lång provkörning - bortåt 5 mil om jag minns rätt.
Ägaren till företaget nekade till båda anklagelserna.
Men som "goodwill" fick ett nytt bakre avgassystem för 1000:-.
Detta tolkar jag som ett erkännande.

Så det här med att anställda lånar kundbilar tror jag är rätt vanligt.

it_mutt Avstängd
4 juli 2023 · 10 388 Inlägg

Det är givetvis sant att det inte blir stöld om du lämnar ifrån dig nyckeln.

Däremot så har verkstaden presumtionsansvar (utifrån skadeståndsrätt). Förenklat innebär det att man utgår från att verkstaden ses som ansvarig för skador (eller stöld för den del) som inträffar efter att verkstaden tagit emot fordonet.

Det är helt enkelt att se som culpaansvar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jesper328
4 juli 2023 · 2 409 Inlägg

torsen skrev:
Så det här med att anställda lånar kundbilar tror jag är rätt vanligt.

Det har du nog rätt så rätt i.
Jag själv har väl kanske inte ”lånat” på så sätt, utan sett till att provkörning gått förbi t.ex McDonalds eller hemmet ifall att jag behövt hämta något och en längre provkörning varit befogad.

Däremot så MÅSTE ju förhelvete en verkstad meddela kunden ifall att något inträffar under verkstadsbesöket/provkörning.
Blir ju hundra resor värre om man försöker dölja det.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
4 juli 2023 · 10 315 Inlägg

it_mutt skrev:
Det är givetvis sant att det inte blir stöld om du lämnar ifrån dig nyckeln.

Däremot så har verkstaden presumtionsansvar (utifrån skadeståndsrätt). Förenklat innebär det att man utgår från att verkstaden ses som ansvarig för skador (eller stöld för den del) som inträffar efter att verkstaden tagit emot fordonet.

Det är helt enkelt att se som culpaansvar.

Exakt så!

Det finns en bok som heter Verkstadshandboken - Juridisk vägledning för fordonsverkstäder av Bo Ericsson och Ulf Stefansson (ligger ett ex av den här framför mig i skrivande stund). Troligen både läsvärd och användbar för trådskaparen!

Likaså är det nog användbart att veta att dom allra flesta har rättshjälp i sin hemförsäkring, troligen så också trådskaparen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
4 juli 2023 · 4 050 Inlägg

Brådhis skrev:
Exakt så!

Juridisk vägledning för fordonsverkstäder av Bo Ericsson och Ulf Stefansson .

Hmm

finns den som PDF att ladda hem

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
5 juli 2023 · 435 Inlägg

sett till att provkörning gått förbi t.ex McDonalds

För många, många år sedan läste jag ett ex av tidningen MAD (många av er var nog inte ens födda då) och i den var en rolig "djupdykning i bilverkstaden" som fick mig att asgarva redan då; mekaren bad snällt verkmästaren om han kunde få ta hand om den fina cadillacen med vit skinnklädsel som just rullats in. Svaret blev "Nej, du är inte tillräckligt skitig"

Sensmoral, var rädd om våra bilar, ni som mekar dom, och spill för allt i världen inte hamburgerdressing o cola i våra säten

uhlin
5 juli 2023 · 2 834 Inlägg

krambriw skrev:

sett till att provkörning gått förbi t.ex McDonalds

För många, många år sedan läste jag ett ex av tidningen MAD (många av er var nog inte ens födda då) och i den var en rolig "djupdykning i bilverkstaden" som fick mig att asgarva redan då; mekaren bad snällt verkmästaren om han kunde få ta hand om den fina cadillacen med vit skinnklädsel som just rullats in. Svaret blev "Nej, du är inte tillräckligt skitig"

Sensmoral, var rädd om våra bilar, ni som mekar dom, och spill för allt i världen inte hamburgerdressing o cola i våra säten

Hahaha, detta minns jag med. Tidigt 80-tal måste det varit?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang