ElonMask skrev:
Jokabsson skrev:
En sak i detta är väldigt glasklar i alla fall och det är du ska inte betala en spänn för skadorna. Inte för varken skador eller eventuell självrisk.
Sedan HUR verkstaden gör för att betala skadorna är i mina ögon inte lika intressant.
De ska lösa problemet eftersom de har vållat olyckan.
Kan vara svårt att hävda något straffrättsligt, beroende på rådande omständigheter såklart. Det är väldigt lätt att bortförklara att den anställde troligtvis använt bilen för privat bruk. Olovligt brukande kan det bli fråga om i samband med att du lämnat över nyckeln och sedan inte fått tillbaka bilen på angiven tid utan förklaring. Var noggrann i beskrivningen i polisanmälan, det går att komplettera anmälan i efterhand om det finns omständigheter som inte kom med initialt.
Fy vad vidrigt beteende av firman.
Japp håller helt med dig, vill bara undvika att man råkar göra ett misstag som bilfirman sen kan utnyttja emot en. Har inte mycket erfarenhet i dessa situationer men är uppenbart att dom försöker. Kommer outa allting om saker inte skulle lösa sig och gå in mer djupare i det, men kan garantera att vi "SKA" ha rätt och bilfirman ska bara säga att dom löser detta och sluta ljuga/mörka/inte höra av sig osv.
Men fallet just nu är att dom är svåra att kommunicera med, har bevis på att deras receptionist ljugit och sagt att hon inte vet vart bilen befinner sig fast hon visste. Dom mörkade att den krockat, och nu segar med svar. Har fortfarande inte fått konfirmation på OM dom kommer fixa bilen eller inte, men culpaansvaret ligger ju hos dom. Polisanmälan är kvar just nu, har bett dom kontakta omgående annars tar jag ärendet vidare, blir nog att anlita en stark advokatfirma och ta det till domstol worst case. Vill egentligen bara ha bilen fixat har inget personligt mot dom men vårat försäkringsbolag vill inte täcka eftersom dom anser att det är föraren (bilfirmans fel) så är dom som måste täcka det på deras försäkring. Men bilen ska repareras och någon måste ta notan, om dom inte tar ansvaret så antar jag enda vägen fram är via domstol.
Någon som har tips på en bra advokat i tvist med bilfirma? Dvs om dom vägrar ta på sig ansvaret att fixa bilen.
Om du är medlem i "Motormännen" har du fri tillgång till målsägarbiträde/jurist/advokat vid tvist.
Jag drev ett ärende mot Volvo till tingsrätten, med hjälp av målsägarbiträde genom "motormännen".
Volvo valde i stället förlikning och ersatte mig genom ny bil och ekonomisk kompensation för "sveda och värk" = obehaget av att köpa en Volvo.
Tvisten i mitt fall rörde en nyinköpt Volvo som rostade kraftigt före 1 månad och 100 mil.
3 "inspektörer" från Volvo i Göteborg bedömde att bilen var misskött och att därför rostangreppen inte skulle gå på Volvos lack-/rostskadegaranti.
Men inför att "Motormännen" skulle göra en artikel i tidningen om Volvos garanter och kvalitet så backade man.
För övrigt så har man, om man har helförsäkring, i de flesta bilförsäkringar rätt till fritt målsägarbiträde.
Försäkringsbolagen vet säkert vilka målsägarbiträden som är att rekommendera.
Utan fri rättshjälp kan det bli väldigt dyrt - speciellt om man förlorar.
En annan, kostnadsfri, väg att gå är att anmäla ärendet till ARN.
Men där är kompetensen lika låg som kostnaden.
Alldeles för många nyutbildade jurister som inte har en aning om tekniska sker.
Tror många av dem som inte ens kan avgöra om ett spett är krokigt eller ej - tyvärr.
Dessutom har ARN enormt långa handläggningstider.
Ett ärende kan under handläggningstiden, 6 -12 månader, hinna få flera nyutexaminerade jurister utan praktisk erfarenhet.
Då måste allt börjas om från början p g a a handlingarna från föregående pappersvändare förkommit.
I mitt fall 3 handläggare som alla startade från början under ett dryg ½-år.
Slutade i ett "Jasså" eftersom bilverkstaden, en Mekonomenverkstad, inte var ansluten till MRF, och därmed inte har skyldighet att följa ARN:s utslag.
Slutligen har man den kommunala rådgivaren att tillgå - också gratis.
Men deras vana är i regel att avgöra om en brödrost eller ett strykjärn fungerar.
Så har du att göra med en icke MRF-ansluten bilfirma, inte har helförsäkring, inte är medlem i någon motororganisation så är du nog tyvärr illa ute.