4787
Sök

Mercedes w202 c230t får inte tillbaka kamkedjan

17 Inlägg
8 juli 2023
Trådstartare
#1
Byta topplockspackning

Hej, jag har bytt topplockspackning på min Mercedes 1998 w202 c230 kompressor. Nu har jag lagt tillbaka toppen men ej dreven och kedjan.

När jag tog bort kedjan och drevet så gick det lätt men nu när jag ska få tillbaka så är kedjan helt för spänd, lossade på de översta av kedjespännarna men det gick ändå inte. Måste man riva upp och lossa någon av de nedre spännerna?

Jag har också problem att när jag drar i kedjan fram och tillbaka så rasslar det bara där vart den ska sitta i vevaxeln, och om jag snurrar på motorn är kedjan still.

Kan det ha nått att göra med när jag skulle lägga på toppen på motorn så rörde någon kabel i startmotorn och motorn gick runt nått varv?

Tack på förhand😊
Senast redigerat av Diesel1983 (8 juli 2023)

Diagnostekniker
2 854 Inlägg
8 juli 2023
#2
Först och främst så skall du vara helt 100 på att motorn står i ÖD.
När jag lägger på kamkedjor så lägger jag på kedjan, kontrollerar markeringar, sätter dit sträckaren, kontrollera markeringar, drar ur sprinten (om en sådan finnes), drar motorn 4 varv.
M.a.o sträckaren sist annars får du aldrig på kedjan.

Du vill inte ha en kugg eller två fel på veven.
Senast redigerat av Jesper328 (8 juli 2023)

Up the RA

4 503 Inlägg
9 juli 2023
#3
Ja,har motorn rört sig pga att någon pillat på starten/kabeln så har du problem, motorn måste tillbaka till o läget..

17 Inlägg
9 juli 2023
Trådstartare
#4
Jo jag har låst fast kamaxlarna och lagt tillbaka motorn i ÖD men jag får ändå inte på kedjan, den är ändå för spänd.

Jag undrar om kedjan kan lossna på nått sätt vart den sitter i vevaxeln?

För att den sitter inte fast i någon kugg den rasslar bara och är tom när man drar fram och tillbaka på kedjan.

Såhär såg det ut innan jag lossa och nu när jag inte får på den. https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238804/238804-e074367deb20a517ec26d0de969dbb52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238804/238804-b59e8c1a1a3dbe4f770ed1e5a9ad8310.jpg

Diagnostekniker
2 854 Inlägg
9 juli 2023
#5
Antingen så får du trä ner en lång skruvmejsel eller ett brytjärn och trycka ihop sträckaren via en glidskena, eller så får du lossa hela bröstkåpan och se till att allting blir korrekt.

Alternativ 1: du kanske får tillbaka kedjan då, men det är inte ”rätt” sätt.
Alt 2: Mer att plocka ner, men du har full koll på allting som har med kedjeriet att göra.
Jag själv tar alltid väck bröstkåpan då man ändå blir tvungen att göra det ifall att något hamnar fel ner mot veven.
Ajusa Ajusil är ett kanonbra silikon som funkar på bröstkåpor.

Up the RA

3 379 Inlägg
9 juli 2023
#6
För övrigt ska man ALLTID ha bilen 100% strömlös under sådana här operationer.
Av skäl som du precis upptäckt...

Ponera att även växel hade varit i när startmotorn drog igång....
Nu är den kanske automat, men ändå.

Diagnostekniker
2 854 Inlägg
9 juli 2023
#7
Sträckaren sitter förövrigt monterad utifrån på dessa motorer.
Du har en stor sexkantsskalle på höger sida av motorn.

Up the RA


Sök