2618
Sök

Instrument på en Audi 100 Turbo modell 44

6 115 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
#1
Hej!
Min bror har problem med sitt Kombi instrument i sin Audi 100 Turbo från -91.
Trippmätaren  och kilometerräknaren har plötsligt gett upp och  fungerar inte.
I videon nedan förklarar en Tysk man hur man tar bort visarnålen på hastighetsmätaren  för att komma åt kretskortet och åtgärda eventuella kallödningar.
Problemet är att jag inte begriper vad han menar...han vrider hastighetsmätarnålen åt höger och vänster och drar sedan upp nålen...eller???
Är det någon av er som är bättre än jag på tyska och kan förklara lite mer exakt vad han menar för att ta bort nålen?
Kolla vid tiden 7,18 min in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=CbqhZDz … tavLudewig


Diagnostekniker
2 707 Inlägg
27 juli 2023
#3
Verkar som att du skall gå förbi "ändlägena" fram och tillbaka tills du kan rotera nålen åt vänster tills du kan lyfta upp den.

Tips om du sitter vid datorn och kollar:
Tryck på kugghjulet till höger under videon - tryck på undertexter - tyska (autogenererad) - tryck igen på undertexter - översätt automatiskt - svenska.
Det är sällan det blir en bra översättning, men tyska och svenska är ju båda germanska språk så man bör kunna pussla ihop något hyfsat. smile

Up the RA

6 115 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
#4
Jo så har jag också uppfattat vad killen menar...översättningen är minst sagt bedrövlig...som vanligt nuförtiden. Frågan är sen hur man sätter tillbaka nålen , han verkar ju skruva av den efter att han vridit den  så antar att man  skruvar på nålen också?!!


6 115 Inlägg
28 juli 2023
Trådstartare
#5
Då har jag lossat nålen som det beskrivs ovan. Men gjorde det på ett reservinstrument jag har liggande till en Audi 100 2,0E (färre kontakter på baksidan än vad på min brors bil Audi 100 Turbo men de två stora kontakterna baktill är likadana ) och satte sedan tillbaka nålen och vred den så att den stod på lite under 20km/h... sen monterade jag hela instrumentet i bilen och körde...Och se hastighetsmätarnålen verkade röra sig med bilens fart. -Nu ska jag testa på min brors Turboinstrument.
Senast redigerat av jaka54 (3 juli )


6 115 Inlägg
1 augusti 2023
Trådstartare
#6
Nu har jag gjort likadant på min brors instrument på hans Audi 100 Turbo från 1991 ( modell 44 eller som den också kallas C3) och lossat hastighetsmätare nålen genom att vrida den hela vägen åt höger så nålen står helt neråt ( det knäpper till lite) sedan vrida nålen helt åt vänster så nålen står helt neråt ( det knäpper till lite) och sedan skruva nålen i vänstervarv ( som man lossar en skruv) och sedan dra den rakt upp...då lossar den.
Sen lossar man de två små svarta skruvarna som håller hastighetsmätare skivan.
Sen lossar man fyra skruvar som håller den genomskinliga plastdelen...
Då kommer man åt de två skruvarna som håller kretskortet där stegmotorn sitter vilken styr väg och trippmätare.

En av de tre lödställena som ger ström till stegmotorn såg dålig ut så där lödde jag igen och för säkerhetsskull passade jag på att även löda de övriga två lödpunkterna.
Ihop med allt igen och då slås man av att hastighetsmätare nålen är helt lealös... Men jag petade den rätt så den stod mot ca under 20km/h ( vilken även nålen gör på min Audi 100).
När jag sedan satte tillbaka instrumentet så funkade allting och nålen rörde sig precis som tidigare och väg och trippmätare funkade.
Ett annat fel som tidigare fanns var nu också borta och det var felet  att när man slog på halvljuset och slog på blinkers så blinkade bägge de gröna blinkerlamporna på instrumentet ...trots att blinkerlamporna baktill och framtill  på bilen blinkade rätt... Ett annat fel var att när man slog på helljuset så slocknade den digitala klockan...Allt detta var nu fixat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-19f612dfdb6d435ca84fc0076cfbc0e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-50e43f682ced86ac271096961263ee62.jpg
Senast redigerat av jaka54 (1 augusti 2023)


4 467 Inlägg
1 augusti 2023
#7
Bra gjort! 👍

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
1 augusti 2023
#8
Snyggt byggt, häftig kärra!

Up the RA

Forummoderator
17 996 Inlägg
2 augusti 2023
#9
Säga vad man vill men ni kan era 100`s

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 115 Inlägg
5 augusti 2023
Trådstartare
#10
Hej igen!
Jag tog kretskortet ( kretskortet som sitter på sidan av hastighetsmätaren) från en Audi 100 ( med 2,0 liters motorn , kallad RT motorn på Audi språk, och monterade i brorsans Audi 100 Turbo med 2,2liters motorn ( MC 2 på Audi språk) och allt fungerade...trodde jag.
Det visade sig att när brorsan körde så visade hastighetsmätaren lite väl hög hastighet.
Misstänkte att det kunde bero på att RT motorns hastighetsmätare var graderad till 220km/t och Turbon till 260km/t...och nu hade jag monterat RT motorns kretskort i Turbon...
Bort med instrumentet för tjugonde gången !
Jag visste att allt på instrumentet fungerade med RT:ns kretskort men att hastighetsmätaren visade fel hastighet. Något i Turbons kretskort fungerade inte, det var ju därför jag satt ditt RT:ns istället men det brukar ofta vara gamla elektrolytkondensatorer som fallerar, så jag bytte de två kondensatorerna som satt i RT:ns kretskort med de som satt Turbons och monterade Turbons kretskort i instrumentet och
se nu fungerade allt bra trippmätaren fungerade och hastighetsmätaren visade "rätt" hastighet.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4e0eb51db4da92597c382ee9464b88c8.jpg
Senast redigerat av jaka54 (5 augusti 2023)


6 Inlägg
3 juli
#11
jaka54 skrev:
Då har jag lossat nålen som det beskrivs ovan. Men gjorde det på ett reservinstrument jag har liggande till en Audi 100 2,0E (förre kontakter på baksidan än vad på min brors bil Audi 100 Turbo men de två stora kontakterna baktill är likadana ) och satte sedan tillbaka nålen och vred den så att den stod på lite under 20km/h... sen monterade jag hela instrumentet i bilen och körde...Och se hastighetsmätarnålen verkade röra sig med bilens fart. -Nu ska jag testa på min brors Turboinstrument.

Du har händelsvis inte kvar reservinstrumentet?

6 115 Inlägg
3 juli
Trådstartare
#12
Jodå! Men några pixlar på digitalklockan funkar inte. Annars fungerar allt på instrumentet.
Det är alltså ett instrument som suttit i en 2,0E (RT-motorn). Har för mig att instrumentet även "passar" 2,3lit motorn. Instrumenten i turbobilarna har fler anslutningar på baksidan.
Senast redigerat av jaka54 (3 juli )


6 Inlägg
4 juli
#13
Jag har en Avant C3 av 90-års modell med 2.0E (RT-motorn)och den där digitalklockan skulle man väl kunna "släcka" på något enkelt sätt utan att bilen protesterar. Värre är hastighetsmätaren för där blir det ju stopp i besiktningen. Jag ska plocka ut mitt instrument i dagarna för felsökning. Om det skulle vara ett annat fungerande instrument som krävs kanske jag skulle kunna få köpa det av Dig?


Sök