Billig framvagnsinställning norra Stockholm / Uppsala

pacmyc
3 augusti 2023 · 90 Inlägg

Någon som kan tipsa om en var man kan göra en billig framvagnsinställning?
Har en gammal Skoda fabia som ratten står snett på och sliter snett på höger fram..
D.v.s. jag har inte super höga krav, bara få det någotlunda ok.

Senast redigerat av pacmyc (3 augusti 2023)

torsen
4 augusti 2023 · 7 285 Inlägg

pacmyc skrev:
Någon som kan tipsa om en var man kan göra en billig framvagnsinställning?
Har en gammal Skoda fabia som ratten står snett på och sliter snett på höger fram..
D.v.s. jag har inte super höga krav, bara få det någotlunda ok.

Att ratten står snett och att höger framdäck slits snett tyder på en skada.
Kan nog inte avhjälpas med en framvagnsinställning.
Måste till byte av framvagnsdelar innan inställning.
Man flyttar ALDRIG ratten på splinesen!!!!!
Är det ytterkanten på höger framhjul som slits?
Tyder på fel(positiv) hjullutning(cambervinkel).
Förmodligen sviterna av en alltför optimistisk vändning på gata mellan hårda kantstenar.
Typisk skada, som jag själv har orsakat någon gång.

pacmyc
4 augusti 2023 · 90 Inlägg

Nej det är innerkanten som slits.
Kan en felaktig cambervinkel göra att ratten står snett?
Bilen drar för övrigt åt höger när man släpper ratten.

Besiktade den idag, ingen anmärkning. Bad dom kolla framvagnen extra noga men dom hittade inget, förutom att höger inre styrled "kanske var aningen glapp", men det blev inte ens en "bra att veta" i protokollet. Detta var bilprovningen, inte någon av de oseriösa skojarna.

Några tips på hur jag identifierar vad som skulle kunna vara dåligt?

Jag funderar på att laborera lite med att försöka mäta hjulvinklarna själv.. Ska nog ta en funderare i garaget ikväll.

Det borde ju vara ganska enkelt att fästa två spikraka stag längs med de främre bromsskivorna, och sedan mäta avståndet mellan dessa precis framför bilen, och sedan kanske 2 m längre fram.  Detta skulle ge en indikation om toe-värdet.. Jag fattar att det inte blir exakt, men drar det iväg med flera centimeter så är det ju garanterat galet..

pacmyc
5 augusti 2023 · 90 Inlägg

Tror jag fick till det igår. Jag spände upp 2 paralellea snören länga med sidorna på bilen och mätte sedan från snöret mot främre respektive bakre fälgkanterna. På HF diffade det 1 cm! Dvs när ratten stod rakt så var framkanten av fälgen 1 cm längre ut än bakkanten. Justerade två varv på styrleden och provkörde. Ratten blev nu helt perfekt tror jag. Ska provaköra mer sedan.

Det sägs ju att man inte kan göra en sådan justering utan speciella mätinstrument men det kanske funkar på en så simpel bil. Med tanle på hur illa hjulet stod innan så är detta iaf riktigt bra. Tiden får utvisa om den fortfarande snedsliter däcket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang