Kollisionskadad bil, försäkring?

M-ho
7 augusti 2023 · 6 Inlägg

Hej! För två dagar sedan körde jag av vägen då jag i ”panik” dumt nog väjde för ett rådjur. Bilen gick i ca 60-70kmh vid avkörningen sen har jag dunkat över två vägtrummor rakt in i en elstolpe där bilen tagit tvärstopp och hoppat ett halvvarv upp mot vägen igen. Ett ganska tvärt och djupt dike.
Har noll erfarenhet vad gäller användning av bilförsäkringar och bilar överlag. Jag har på min bil (Kia Ceed sportswagon 2019) Länsförsäkringars helförsäkring, vilket jag hoppas täcker denna olycka.

Hur lång tid brukar ett ”försäkringsförlopp” ta?
Okunniga jag misstänker att de lagar bilen, har dock ingen aning om hur bilen tagit det på undersidan med vägtrummorna jag smällde över.

Bifogar en bild om någon vill gissa på om bilen kommer lösas eller lagas.

Köpte bilen för ca 170.000 och har eftermonterat dragkrok och motorvärmare samt köpt nya däck på fälg. Har även köpt en garanti för 11.000 kronor med i bilköpet, kommer den gälla? Är den värd att nämna till försäkringsbolaget?
Får jag ut något för barens bilstolar?

Passagerardörren gick inte att öppna, spricka över hela framrutan, punktering på alla däck och något däck pekade rakt ut. Sen säger de andra skadorna man ser mig ingenting.
Är mest okunnig och nojig nu hur det blir med ersättning nu när chocken lagt sig. https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247018/247018-028d8f6670cc47569450c548de81f0e3.jpg

Steff240
7 augusti 2023 · 1 029 Inlägg

Har du helförsäkring så bör det inte vara något problem att få ut pengar för bilen, men bolaget betalar ut vad dom anser vara marknadsvärde för bilen (innan olyckan naturligtvis).
Kostnader för nya däck, montering av tillbehör och tillägsgarantier tror jag inte att de tar in i kalkylen, men det är inte fel att nämna. Med lite tur är skrivbordsnissen på gott humör den dagen wink

uhlin
7 augusti 2023 · 2 834 Inlägg

Denna löses med allra största sannolikhet in.

Försäkringsbolaget betalar marknadsvärdet innan olyckan och bör inte ta alltför lång tid.

Extrautrustning och sånt som man satt på är nog sämre och få betalt för som tidigare sagt. Men framhåll det ändå.

davveno1
7 augusti 2023 · 21 Inlägg

Dom kollar blocket vad motsvarande bil kostar, har du dragkrok ska motsvarande bil också ha det.

uhlin
7 augusti 2023 · 2 834 Inlägg

davveno1 skrev:
Dom kollar blocket vad motsvarande bil kostar, har du dragkrok ska motsvarande bil också ha det.

Självklart ska själva dragkroken ingå.

Men nu har ju trådskaparen monterat en själv (verkstad) och få ut för det den kostat att montera bryr sig inte försäkringsbolaget om. Likaså motorvärmare, precis lika med den.

Ang. Nya däck och fälgar. Nja.... Det ska ju sitta godkända däck på bilen. Sen om det är nytt eller ej kvittar nog. Om man nu inte har värstingfälgar och däck och tillägg för det.

M-ho
7 augusti 2023 · 6 Inlägg

Hej! Tack för era svar. :-) Jag köpte bilen i Juni och i köpet valde jag dragkrok, motorvärmare, vinterdäck och garanti som tillägg. Själva bilen kostade då 174,500kr men med vinterdäck, garanti, dragkrok och motorvärmare landade kvittot på 201.000. Så jag antar att det blir ett stort penga-tapp. Garantin köper jag att de inte tar hänsyn till. Men är det någon idé att visa kvittot? Bilen är inte besiktigad med den löstagbara dragkroken än eller så.

Senast redigerat av M-ho (7 augusti 2023)

Mossan1
7 augusti 2023 · 2 879 Inlägg

Så pass nytt kvitto på köp skadar inte.
Nya däck hjälper nog inte i sig. Dom är en förutsättning för att framföra den.
(Garantin ska du skippa nästa köp. Ren Ripoff. Sök om det)
Drag o motorvärmare kanske kan höja nån tusing.

Dom brukar vara relativt snabba med skadebedömningen. Antar den bärgats till verkstad.  Dock semestettider nu.

Med så krachad bil lagas den knappast.
(Vågar nog tom säga "aldrig". Den blir skrot till 99%)
Reparationen kostar mer än bilen är värd. Annars blir jag paff, eller, så stämmer inte infon i inlägget. Men bilden talar sitt språk....

Rådjur får man väja för. Jag tror det är "Rådjur eller större". Troligen undantag för husdjur/familjemedlemmar som hund tex. Men kanske inte.

Tex en hare hade varit sämre om det blir följder av väjandet. Det "får/bör" man inte väja för.
Har läst det någonstans. Men det kanske inte är för försäkringen utan en polissak om man tex kör ihjäl någon för att ha vejat för liten hare.

Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti 2023)

torsen
7 augusti 2023 · 7 285 Inlägg

M-ho skrev:
Hej! Tack för era svar. :-) Jag köpte bilen i Juni och i köpet valde jag dragkrok, motorvärmare, vinterdäck och garanti som tillägg. Själva bilen kostade då 174,500kr men med vinterdäck, garanti, dragkrok och motorvärmare landade kvittot på 201.000. Så jag antar att det blir ett stort penga-tapp. Garantin köper jag att de inte tar hänsyn till. Men är det någon idé att visa kvittot? Bilen är inte besiktigad med den löstagbara dragkroken än eller så.

Nyare bilar behöver inte registreringsbesiktas m anl a mont dragkrok.
Du får nog inte extra betalt för den utrustning du låtit eftermontera.
Handläggningstiden kan vara upp 3 månader, beroende på försäkringsbolag och arbetsbelastning.
Vill du få ett hum om vad du kan få för bilen, som förmodligen löses in, kan du få på bilpriser.se och car.info.(gratis)
Självrisken avdrages naturligtvis.
Kolla om du inte har rätt till hyrbil eller stilleståndsersättning under tiden tills skadan blir reglerad.

Nybergrobin
7 augusti 2023 · 2 385 Inlägg

M-ho skrev:
Hej! För två dagar sedan körde jag av vägen då jag i ”panik” dumt nog väjde för ett rådjur. Bilen gick i ca 60-70kmh vid avkörningen sen har jag dunkat över två vägtrummor rakt in i en elstolpe där bilen tagit tvärstopp och hoppat ett halvvarv upp mot vägen igen. Ett ganska tvärt och djupt dike.
Har noll erfarenhet vad gäller användning av bilförsäkringar och bilar överlag. Jag har på min bil (Kia Ceed sportswagon 2019) Länsförsäkringars helförsäkring, vilket jag hoppas täcker denna olycka.

Hur lång tid brukar ett ”försäkringsförlopp” ta?
Okunniga jag misstänker att de lagar bilen, har dock ingen aning om hur bilen tagit det på undersidan med vägtrummorna jag smällde över.

Bifogar en bild om någon vill gissa på om bilen kommer lösas eller lagas.

Köpte bilen för ca 170.000 och har eftermonterat dragkrok och motorvärmare samt köpt nya däck på fälg. Har även köpt en garanti för 11.000 kronor med i bilköpet, kommer den gälla? Är den värd att nämna till försäkringsbolaget?
Får jag ut något för barens bilstolar?

Passagerardörren gick inte att öppna, spricka över hela framrutan, punktering på alla däck och något däck pekade rakt ut. Sen säger de andra skadorna man ser mig ingenting.
Är mest okunnig och nojig nu hur det blir med ersättning nu när chocken lagt sig. https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247018/247018-028d8f6670cc47569450c548de81f0e3.jpg

Vad täcker denna garanti som inte omfattas av Kias 7 åriga garanti?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 17 559 Inlägg

Fick en bil inlöst 2018. Efter några dagars förhandlande om ersättning fick jag montera bort de nya 20" fälgarna och sätta på friktionsdäck/org. hjul. Sen kom pengarna in på kontot 3-4 dagar senare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
7 augusti 2023 · 2 879 Inlägg

Glömde svara på detta ovan:

M-ho skrev:
Har även köpt en garanti för 11.000 kronor med i bilköpet, kommer den gälla?

Nej. Inga garantier omfattar olyckor.
(Vagnskade"garanti" som kan ingå vid nyköp är en vagnskade"försäkring" egentligen)

Garantier köpta vid bilköp gäller för övrigt knappt för någonting. Otroligt mycket finstilt. Dessutom har KIA'n säkert fabriksgaranti kvar.(Är det inte 7år)

Garantikostnaden kommer inte tillgodoräknas bilens värdering.

M-ho skrev:
Får jag ut något för barens bilstolar?

Sannolikt!

Om detta räknas som Viltolycka kan det vara självriskfritt om du har sådan försäkring.  Men eftersom inget djur skadades är det nog en Singelolycka.

Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti 2023)

M-ho
7 augusti 2023 · 6 Inlägg

Nybergrobin skrev:

M-ho skrev:
Hej! För två dagar sedan körde jag av vägen då jag i ”panik” dumt nog väjde för ett rådjur. Bilen gick i ca 60-70kmh vid avkörningen sen har jag dunkat över två vägtrummor rakt in i en elstolpe där bilen tagit tvärstopp och hoppat ett halvvarv upp mot vägen igen. Ett ganska tvärt och djupt dike.
Har noll erfarenhet vad gäller användning av bilförsäkringar och bilar överlag. Jag har på min bil (Kia Ceed sportswagon 2019) Länsförsäkringars helförsäkring, vilket jag hoppas täcker denna olycka.

Hur lång tid brukar ett ”försäkringsförlopp” ta?
Okunniga jag misstänker att de lagar bilen, har dock ingen aning om hur bilen tagit det på undersidan med vägtrummorna jag smällde över.

Bifogar en bild om någon vill gissa på om bilen kommer lösas eller lagas.

Köpte bilen för ca 170.000 och har eftermonterat dragkrok och motorvärmare samt köpt nya däck på fälg. Har även köpt en garanti för 11.000 kronor med i bilköpet, kommer den gälla? Är den värd att nämna till försäkringsbolaget?
Får jag ut något för barens bilstolar?

Passagerardörren gick inte att öppna, spricka över hela framrutan, punktering på alla däck och något däck pekade rakt ut. Sen säger de andra skadorna man ser mig ingenting.
Är mest okunnig och nojig nu hur det blir med ersättning nu när chocken lagt sig. https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247018/247018-028d8f6670cc47569450c548de81f0e3.jpg

Vad täcker denna garanti som inte omfattas av Kias 7 åriga garanti?

Det var en bra fråga. Jag tog den för att jag ville slippa stora oönskade summor om något går sönder så gott som det bara går. Sen är jag nog en försäljares dröm enligt min sambo också, så jag kan tyvärr inte svara på det. Jag frågade om kias garanti men där var det frågetecken och den verkade inte gälla. Eller om det bara var ett försäljningsknep.

M-ho
7 augusti 2023 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så pass nytt kvitto på köp skadar inte.
Nya däck hjälper nog inte i sig. Dom är en förutsättning för att framföra den.
(Garantin ska du skippa nästa köp. Ren Ripoff. Sök om det)
Drag o motorvärmare kanske kan höja nån tusing.

Dom brukar vara relativt snabba med skadebedömningen. Antar den bärgats till verkstad.  Dock semestettider nu.

Med så krachad bil lagas den knappast.
(Vågar nog tom säga "aldrig". Den blir skrot till 99%)
Reparationen kostar mer än bilen är värd. Annars blir jag paff, eller, så stämmer inte infon i inlägget. Men bilden talar sitt språk....

Rådjur får man väja för. Jag tror det är "Rådjur eller större". Troligen undantag för husdjur/familjemedlemmar som hund tex. Men kanske inte.

Tex en hare hade varit sämre om det blir följder av väjandet. Det "får/bör" man inte väja för.
Har läst det någonstans. Men det kanske inte är för försäkringen utan en polissak om man tex kör ihjäl någon för att ha vejat för liten hare.

Jag läste om denna solid-garanti EFTER bilköpet, smart nog. Och har nog insett att den kanske inte är mitt bästa köp. Speciellt inte nu.
Tack för ditt svar. Gav mig klarheter!

torsen
7 augusti 2023 · 7 285 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om detta räknas som Viltolycka kan det vara självriskfritt om du har sådan försäkring.  Men eftersom inget djur skadades är det nog en Singelolycka.

Mossan1´s spörsmål är intressant.
Om det räknas som viltskada är självrisken 0:-, om viltskadeförsäkring ingår i din helförsäkring.
För 7 år sedan körde jag på ett vildsvin helt lätt, men tillräckligt mycket för att plastbumpern skulle spricka.
Lade ner en massa tid på att laga, men det blev naturligtvis inte bra.
Fick av en slump höra att det inte var någon självrisk vid viltskada.
Kollade med mitt försäkringsbolag, Folksam, som sa att viltskadeförsäkring ingår i helförsäkringen.
Tog kontakt med en bilskadeverkstad, som fixade frambumpern utan kostnad(för mig).

Men frågan för trådskaparen är om det är en viltskada eller ej?
Som viltskada räknas kanske bara skador som orsakats av djurets kontakt med bilen - INTE följdskador - orsakade av djuret som själv inte blev skadat.

Intressant spörsmål!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 17 559 Inlägg

torsen skrev:
Men frågan för trådskaparen är om det är en viltskada eller ej?
Som viltskada räknas kanske bara skador som orsakats av djurets kontakt med bilen - INTE följdskador - orsakade av djuret som själv inte blev skadat.

Intressant spörsmål!

Vi har köpt till viltskydd utöver helförsäkringar på våra bilar. 0:- självrisk alltså. Ringde f-bolaget och frågade om det även gäller när man väjer för vilt? Frågan är av intresse som du nämner. I vårt fall så är det ett klart JA på den frågan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2023 · 10 301 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Men frågan för trådskaparen är om det är en viltskada eller ej?
Som viltskada räknas kanske bara skador som orsakats av djurets kontakt med bilen - INTE följdskador - orsakade av djuret som själv inte blev skadat.

Intressant spörsmål!

Vi har köpt till viltskydd utöver helförsäkringar på våra bilar. 0:- självrisk alltså. Ringde f-bolaget och frågade om det även gäller när man väjer för vilt? Frågan är av intresse som du nämner. I vårt fall så är det ett klart JA på den frågan.

Älskadefondsföreningen är en bra grej:

https://www.algen.se/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
M-ho
7 augusti 2023 · 6 Inlägg

Jag ringde och pratade med Länsförsäkringar idag och eftersom jag har en helförsäkring utan MER-tillägg så är det min självrisk på 3000 som gäller. Sen vet jag inte vad de klassar olyckan som. Kommer absolut vara efterklok och lägga till viltskydd iallafall.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 17 559 Inlägg

"Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn rapporteras till polisen även om djuret inte är synbart skadat. Platsen för sammanstötningen måste också markeras."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
7 augusti 2023 · 2 879 Inlägg

Vad olyckan klassas som kvittar eftersom du inte har MER försäkringen.

Personligen har jag älgskadefondföreningen också, då den gäller MIG oavsett vilken eller vems fordon jag framför.
Ger pengar även med trafik eller halvförsäkring. Dock bara viss summa, men är ju nått iaf.

Den har gynnat mig 3ggr nu, förvisso på ca 20år.
Men då bor vi i skogen och har flera bilar.

"Hybrid" har också en poäng.
Man får ringa Polisen på 114 14 och berätta allt.  Även om man till 100% säkerhet missade djuret, skadar det inte med ett snack.

Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 17 559 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vad olyckan klassas som kvittar eftersom du inte har MER försäkringen.

Personligen har jag älgskadefondföreningen också, då den gäller MIG oavsett vilken eller vems fordon jag framför.
Ger pengar även med trafik eller halvförsäkring. Dock bara viss summa, men är ju nått iaf.

Den har gynnat mig 3ggr nu, förvisso på ca 20år.
Men då bor vi i skogen och har flera bilar.

"Hybrid" har också en poäng.
Man får ringa Polisen på 114 14 och berätta allt.  Även om man till 100% säkerhet missade djuret, skadar det inte med ett snack.

Ser ut som jag kommer ta bort vilttillägg från våra försäkringar när de löper ut i November och April och istället gå med i älgskadefondföreningen. Känns mer prisvärt plus en personlig sådan är bra om jag sänker en älg med farsans bil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang